Legislatíva a trh menia slovenský maloobchod
- Podrobnosti
- Uverejnené piatok, 28. november 2014
Situácia sa na slovenskom maloobchodnom trhu z roka na rok viac komplikuje a výsledkom je aj rastúci tlak na ceny. To sa pritom deje pri rastúcich celkových nákladoch obchodníkov. Napriek horším časom dokážu mnohé slovenské spoločnosti fungovať, investovať do modernizácie a prinášať nové pracovné miesta.
Inovované predajne slovenskej spoločnosti CBA Slovakia, a.s. sú koncipované podľa moderných štandardov maloobchodného predaja a spĺňajú náročné kritériá komfortu pre zákazníkov. Viaceré prevádzky reťazca CBA Slovakia, a.s. či už CBA Potraviny, CENT Supermarket CBA, Diskont CBA prešli a ďalej prechádzajú revitalizáciou. Zároveň sú základným nájomníkom v obchodných centrách KOCKA pod správou materskej spoločnosti M-MARKET, a.s.. Maloobchodný obrat spoločnosti vo všetkých rekonštruovaných OC KOCKA medziročne (2013 vs. 2014) zaznamenal nárast o 7,5 %.
Pokles počtu zamestnancov
Bežnou súčasťou fungovania retailových sietí je i konsolidácia počtu prevádzok. „V tomto roku pracujeme s menšou skupinou obchodov o 16 a niekoľko prevádzok, ktoré nedosahujú stanovené obraty uzavrieme ešte do konca roka 2014. Napriek tomu predpokladáme dosiahnutie obratu v mase na rovnakej úrovni ako v minulom roku," hovorí Vladimír Kocúrek, viceprezident CBA Slovakia, a.s. Spoločnosť sa sústreďuje na zvyšovanie efektivity aktuálnych prevádzok, zvyšovanie kvality poskytovaných služieb a zároveň je zodpovedným zamestnávateľom a obchodným partnerom. Aktuálny počet interných zamestnancov aj z dôvodov uzavretia prevádzok a komplikovanej legislatívy poklesol z 2477 na 2321.
Podiel slovenských výrobkov
CBA Slovakia, a.s. patrí medzi reťazce, ktoré majú v ponuke najviac výrobkov od slovenských dodávateľov. V prostredí konkurencie zahraničných sietí, ktoré preferujú medzinárodné značky, predstavuje percentuálny podiel obratu z predaja potravín vyrobených na Slovensku v reťazci CBA Slovakia a.s. 57,3% z celkového maloobchodného obratu spoločnosti. Podľa agentúry GfK bol podiel vystavenia slovenských výrobkov v apríli 2014 v sieti predajní pod franšízovou značkou CBA, ktorej držiteľom je i CBA Slovakia, a.s. jeden z najvyšších na trhu a to na úrovni 56 %.
Pálčivá legislatíva
Legislatívne prostredie podľa Podnikateľskej aliancie Slovenska (PAS) stále zhoršuje byrokratická a administratívna záťaž. Týka sa to i retailu. V tomto roku vstúpili alebo onedlho vstúpia do platnosti ďalšie zmeny, ktoré priamo alebo nepriamo komplikujú podnikanie v maloobchode. „ Spomenul by som zbytočné označovanie pečených a dopečených výrobkov, zverejňovanie tabúľ s dodávateľmi či novelu zákona o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia. Od decembra podľa Nariadenia EÚ č. 1169/2011 musí mať navyše obchodník všetky povinné údaje z etikety výrobku aj v elektronickej podobe, ak ich predáva cez internet. Od 1. januára 2015 budú musieť všetky pokladnice umožňovať on-line pripojenie s informačnými systémami finančnej správy. Čakajú nás ešte mnohé ďalšie zmeny v daňových zákonoch," sumarizuje V. Kocúrek. Napriek týmto skutočnostiam sa manažment spoločnosti pozerá do budúcnosti s optimizmom. Jednou z ambícií je vylepšiť pozíciu CBA Slovakia, a.s. v desiatke najúspešnejších maloobchodníkov na Slovensku.
Pripravil: dk
Zdroj a ilustračné foto: CBA Slovakia