KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Jednorazové nákupné tašky nahradia ekologické varianty

kauflandtlacovkaSpoločnosť Kaufland Slovenská republika sa pripája k iniciatíve Ministerstva životného prostredia SR „Bez igelitiek“. V rámci tejto iniciatívy už pred pár mesiacmi zastavila objednávanie najpredávanejšej ľahkej plastovej tašky za 9 centov a postupne ju dopredáva.


V priebehu roka ju nahradí ekologickými variantmi. Ako povedal na stretnutí s médiami Richard Bendík, konateľ a riaditeľ nákupu spoločnosti Kaufland Slovenská republika v.o.s., pôjde konkrétne o vynovenú nákupnú tašku s certifikátom „Der Blaue Engel“ (Modrý anjel). Minimálne 80 % materiálu tejto tašky tvoria granuláty vyrobené z plastových výrobkov, ktoré už splnili svoj pôvodný účel. Vynovenú nákupnú tašku budú môcť zákazníci od júna niekoľkonásobne využiť čím prispejú k zredukovaniu celkového počtu igelitiek v obehu.


„Následne na to chystáme aj zavedenie tašiek textilných. V súčasnosti majú ľahké nákupné tašky v našich predajniach 85% podiel a ten budeme nahrádzať novou variantou s benefitom opakovaného dlhoročného používania,“ dodáva R. Bendík.


Slovenské prvenstvo


Povinnosť znížiť spotrebu igelitiek vyplýva Slovensku z európskej smernice. Tá ukladá členským štátom povinnosť zaviesť také opatrenia, aby ročná miera spotreby neprekročila v priemere 90 ľahkých plastových tašiek na osobu do konca roku 2019, a nie viac ako 40 do roku 2025, alebo do konca roka 2018 zabezpečiť, že sa ľahké plastové tašky nebudú poskytovať k nákupom zadarmo, ale za poplatok. Výnimkou budú iba ultra ľahké vrecká určené napríklad na pečivo či ovocie, tie majú okrem praktickej aj dôležitú hygienickú funkciu. Členské štáty EÚ budú musieť od 27. mája 2018 podávať aj správy o ročnej spotrebe igelitiek. Ministerstvo životného prostredia SR preto prichádza s iniciatívou s názvom „Bez igelitiek“.


Ekologická pohroma


„Ak by existovali majstrovstvá Európy v spotrebe ľahkých plastových tašiek, tak Slovensko patrí medzi šampiónov. Za rok spotrebujeme dvojnásobne viac ľahkých plastových tašiek ako je priemer Európskej únie. Je to luxus, ktorý si Slovensko v súčasnosti nemôže dovoliť. Predsa len tieto tašky väčšinou poslúžia pár minút na odnesenie nákupu. Príroda sa s nimi pasuje desiatky rokov, dostávajú sa aj na miesta kde je s nimi skutočne veľký problém, napríklad do morí,“ uvádza minister životného prostredia SR László Sólymos.


Základná surovina na výrobu plastových tašiek je ropa, čo je neobnoviteľný zdroj s obmedzenými zásobami. Vo voľnej prírode sa takéto tašky rozkladajú stovky rokov, na skládkach so špecifickými podmienkami ich rozklad trvá niekoľkonásobne dlhšie. Plastové tašky, ktorých sa v súčasnosti na svete vyprodukuje enormné množstvo, výrazne znečisťujú životné prostredie. Na území Európskej únie sa za rok spotrebuje sto miliárd igelitových tašiek, z toho osem miliárd putuje do prírody. Dôsledkom tohto je aj rapídny úhyn tamojšej fauny. A tá časť, ktorá prežije, je neraz kontaminovaná plastom. Častokrát zachytávame informácie o uhynutých zvieratách, v žalúdku ktorých sa našli zvyšky plastov, vrátane igelitových tašiek. Je preto nevyhnutné začať konať v prospech životného prostredia a eliminovať ich spotrebu na rozumnú mieru.


„Práve preto sme pripravili dve cesty, ako sa ľahkých plastových tašiek navždy zbaviť. Parlament prijal zákon, ktorý ich spoplatňuje. A zároveň sme spustili iniciatívu „Slovensko bez igelitiek“, ktorá umožňuje ísť aj nad rámec zákona,“ dopĺňa minister. Ako ďalej L. Sólymos uviedol, napríklad Írsko dosahovalo pred rokom 2002 spotrebu ľahkých igelitových tašiek na úrovni priemerne 328 kusov na osobu, v súčasnosti je to už len 18. Podobnou cestou by sa mohlo uberať aj Slovensko.


„Kaufland aj týmto krokom potvrdzuje svoju filozofiu spoločenskej zodpovednosti a implementáciu zásad trvalo udržateľného rozvoja do každodennej obchodnej praxe. V priebehu roka plánujeme ďalšie kroky k postupnej eliminácii spotreby igelitových tašiek medzi našimi zákazníkmi a veríme, že napomôžeme k úspešnému naplneniu cieľov EÚ a počet igelitiek sa rapídne zníži,“ hovorí R. Bendík. Kaufland sa v rámci svojich obchodných priorít usiluje vytvoriť súhru medzi ekologickým prístupom a zákazníckym komfortom. V súčasnosti tento obchodník má viacero zaujímavých projektov zameraných na ekológiou.

 

Pripravil: dk
Ilustračné foto: Kaufland / redakcia

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk