KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Category management nie sú len plánogramy

CatmMan1Väčšina obchodníkov si ich pod týmto pojmom stále predstavuje. Nie je to ani premyslenejší manažment sortimentu výrobkov na predajnej ploche. Aj v tomto prípade ide o nesprávne vysvetlenie.


Category management je dokázaný koncept a spôsob spolupráce medzi obchodníkom a zvoleným category partnerom (obvykle je to jeden z dodávateľov v danej kategórii). Spoločne a intenzívne pracujú na raste celej kategórie, teda nie konkrétnych značiek či výrobkov. Celý zámer category managementu spočíva v tom, že rast celej kategórie je spoločným záujmom obchodníka aj dodávateľa.

 

Vyšší predaj aj zisk

 

Pre obchodníka je hlavný záujem zrejmý, nezáleží mu na tom, či si z existujúceho koláča zoberie viac dodávateľ A, alebo dodávateľ B. A už vôbec nie, ak veľkosť kategórie stagnuje, alebo klesá. Pre dodávateľa, napríklad zvoleného category partnera, je však takisto dôležité, aby veľkosť koláča rástla. Pri zachovaní si rovnakého podielu z kategórie, získa pri raste celej kategórie dodávateľ vyššie predaje a väčší zisk. Je možné aj prakticky zväčšovať veľkosť kategórie? Je to možné a je to aj v praxi dokázané. Dá sa to aj týmito spôsobmi:


- Prilákaním nových nakupujúcich do danej kategórie (napríklad návštevníkov predajne, ktorí v danej kategórii doteraz nenakupovali vôbec),
- zvýšením frekvencie nákupov existujúcich nakupujúcich,
- zväčšením objemu nákupov existujúcich nakupujúcich.


Ako sa to dá dosiahnuť? Zameraním sa na zvýraznenie benefitov danej kategórie a zvýšením spokojnosti existujúcich nakupujúcich. Najdôležitejšie je intenzívne vnímať osem štandardných krokov category managementu. Ide o:


- správnu definíciu a segmentáciu kategórie,
- definíciu úlohy kategórie v danej predajni,
- zhodnotenie súčasnej výkonnosti a vývoja kategórie,
- nastavenie cieľa pre danú kategóriu (splnením ktorého by mal obchodník aj zaviazať vybraného dodávateľa /category partnera).
- naplánovanie stratégie,
- naplánovanie taktiky, ktorá zahŕňa sortiment, ceny, akcie/letáky a plánogramy,
- implementáciu,
- zhodnotenie výsledku (plus opäť práca na predchádzajúcich siedmych krokoch, prípadne iba tých, ktoré vyžadujú zmenu).

 

Funguje to? Ak je category management prevádzkovaný správne a je doň naplno zapojený obchodník aj jeho category partner, tak áno. Musí však byť splnená hlavná podmienka a tou je neustále vychádzanie z potrieb a reakcií finálnych nakupujúcich v predajni. Vynikajúce výsledky sú dokázané na viacerých príkladoch z praxe, zatiaľ najmä z krajín, kde je category manažment už dlhšie zabehnutý a pochopený. Konkrétne ide napríklad o USA, Írsko alebo krajiny Spojeného Kráľovstva (United Kingdom).

 

Ako na to?


Prvým krokom k úspechu, je pre obchodníka požadovať takúto spoluprácu od vybraného dodávateľa, teda category partnera, napríklad jedného z najväčších expertov na potreby finálnych nakupujúcich danej kategórie (napríklad na základe investícií do kvalitatívnych prieskumov trhu, dát a podobne).

 

Následne je vhodné zrealizovať kvalitné školenie, ktoré je založené na uvedených krokoch štandardného category managementu. Potom môže nasledovať pustenie sa do práce s cieľom prilákať nových nakupujúcich do danej kategórie, zväčšovaní spokojnosti existujúcich nakupujúcich a tým pádom aj zväčšovaní predajov celej kategórie.

 

Marek Fialek
autor je spolumajiteľ CatManPeople
Ilustračné foto: Shutterstock.com

 retail newsletter banner F2

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk