volba spotrebitela 450x1017 left

Správanie zákazníkov sa zmenilo. Ako flexibilne reagovať?

flexibilna reakciaStacionárny maloobchodný predaj experimentuje s formátmi, ktoré sa intenzívnejšie sústredia na želania zákazníkov, ktorí uprednostňujú individualitu, emocionalitu, dosiahnuteľnosť a výhodné ceny.

Think Tank nemeckej Rady nákupných centier sa zameral na štyri trendové formáty v Nemecku a na preferencie ich stanovíšť. Výsledky prieskumu sumarizuje "Navigátor pre nové formáty predajní ".

 

Atraktívne vlajkové predajne

 

Tieto typy predajní sa tešia stále väčšej obľube. Ako prominentný vývesný štít podniku, napríklad značky, sa dajú nájsť na atraktívnych miestach v centrách väčších miest. Ceny nájomného za meter štvorcový sú v prípade týchto predajní síce vysoké, ale priama rentabilita jednotlivého stanovišťa býva často až druhoradým cieľom. V popredí stojí tvorba imidžu a etablovanie vlastnej značky do povedomia zákazníkov. Tým, že sa po architektonickej stránke, zariadením, veľkosťou, zamestnancami a sortimentom zreteľne odlišujú od ostatných predajní, zaisťujú vlajkovej predajni kvalitnú prezentáciu značky a produktu, samozrejme intenzívne vzbudzujúcu pozornosť zákazníkov.

 

Predajne odrážajúce životný štýl

 

Concept stores sa zameriavajú na cieľové skupiny so silným záujmom o dizajn, trendy, inšpiráciu a individualitu. Preto sa nachádzajú najmä vo veľkomestách na miestach, ktoré ponúkajú trendové prostredie a jasne sa vymedzujú proti masovému konzumu. To sa odráža aj v sortimentnom mixe, ktorý je často redukovaný na dizajnové, trendové a luxusné výrobky. Produkty majú ladiť s životným štýlom zákazníka. Obchodnú funkciu často dopĺňajú aj iné spôsoby využitia, ako gastronomické alebo kultúrne ponuky.

 

Krátkodobé koncepty

 

Pop-up stores bývajú často malometrážne predajne alebo predajné stánky a slúžia ako nákladovo úsporné a krátkodobé testovacie prostredie produktov a koncepcií. Vďaka časovo obmedzenej existencii sprostredkovávajú exkluzivitu a inováciu. Sú pružné pri výbere stanovíšť a často sa na ne dá naraziť všade tam, kde sa zdržujú potenciálni zákazníci. Preto sa pre pop-up store dajú používať mobilné predajné priestory, kontajnery alebo krátkodobo využívané predajne v obchodných uliciach, ale aj v nákupných centrách, na rôznych populárnych miestach, ale aj na miestach nesúvisiacich s predajom, ako sú galérie alebo hudobné festivaly.

 

Výhodná poloha

 

Kvôli úsporám nákladov sú pre offprice stores charakteristické prostý a z hľadiska nákladov úsporný dizajn a prezentácie tovaru na tesnom priestore, podobne ako u špecializovaných diskontných predajní. Rovnakou premisou sa riadi aj voľba miesta predajne. U tohto formátu prichádzajú do úvahy mestá všetkých veľkostí. Väčšinou ide o stanovisko mimo centrum, ktoré je ľahko dosiahnuteľné autom, ale expandujú aj špecialisti zameraní na centrá. Sortiment sa líši podľa toho, aké prebytky tovaru, aké druhy tovaru z insolventných predajní, výpredajové modely alebo tovar druhej akosti sú k dispozícii. Spravidla sa obmedzujú na nepotravinárske výrobky, ale aj značkový tovar, ktorý predávajú výrazne lacnejšie, ako je jeho obvyklá cenová úroveň.

 

Spracoval: ab
Zdroj: EHI, redakcia, Retail News, http://archiv.press21.cz/retailnews/2017/1-2/?pn=41
Ilustračné foto: Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikona



Video

Retail in Detail/New Customer Journey 2017


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail