KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Dizajn predajne ako konkurenčný prvok

dizajnMedzi aktuálne trendy pri zariaďovaní predajní patria priestranné a hlavne prehľadné interiéry, ktoré na zákazníka pôsobia priateľským dojmom a nie sú prvoplánovo manipulatívne.

Súčasní zákazníci nakupujú všetkými zmyslami. Bolo by naivné myslieť si, že o finálnom výbere rozhoduje len kvalita výrobku bez ohľadu na obal, cenu alebo napríklad prostredie, v ktorom sa nakupujúci nachádza. A práve atmosféra predajne, kde k rozhodnutiu dochádza, môže byť tým, čo bude vo finále kľúčové. Dizajn je dôležitou zložkou v komunikácii, pôsobí priamo na zákazníkov, vedie k lepšiemu vnímaniu priestoru a povzbudzuje chuť tráviť v priestore predajne viac času.

 

Pripravení reagovať na zmeny

 

Väčšina ambicióznych obchodníkov si tento proces uvedomuje a investuje nemalé financie do vybavenia predajných miest. Nie však tak často a efektívne, ako by bolo vhodné. Počas rokov sa mení sortiment ponúkaného tovaru, ale aj nákupné chovanie zákazníkov. Na dynamicky sa meniace trendy musia byť podnikatelia včas pripravení reagovať a pri zmenách v predajniach z nich vychádzať. Veľmi ľahko sa totiž môže stať, že pokiaľ tak neurobia, budú sa skôr či neskôr stretávať s poklesom predajov a odlivom zákazníkov.

 

Dizajn predajní je výrazný a dôležitý prvok obchodnej stratégie, a pokiaľ sa k jeho realizácii pristupuje správne, môže ísť o nepopierateľnú konkurenčnú výhodu. Ten správny čas na revitalizáciu prichádza vo chvíli, kedy je súčasné vybavenie predajne zastarané. Ideálne je byť schopný inovovať v cykloch troch až piatich rokov. Po takej dobe je potrebné vymeniť nielen techniku, ale predovšetkým štýl obchodných zariadení.

 

Príliš frekventované premeny interiéru takisto nie sú žiaduce. Časté zmeny môžu viesť k dezorientácii zákazníkov, a tým aj k frustrácii z nákupu. Naopak tie dobre riadené, v rozumných časových rozstupoch, posilňujú pocit atraktivity a zároveň ukazujú ochotu obchodníkov investovať časť tržieb do zlepšenia nákupného prostredia a spokojnosti nakupujúcich. Zmeny je taktiež vhodné vždy zodpovedajúcim spôsobom komunikovať smerom k tým, ktorých sa týkajú. Nevyhnutné je vysvetliť, prečo k redizajnu dochádza a aké výhody z neho plynú.

 

Snaha nestačí

 

Častou chybou, ktorej sa súčasní obchodníci dopúšťajú, je realizácia riešení bez dostatočnej znalosti nákupného správania zákazníkov. Skúmať správanie zákazníkov v prevádzkach, princípy ich orientácie, motiváciu nákupného rozhodovania, špecifiká segmentu zákazníkov a ďalšie je nevyhnutné a kľúčové. Musí byť jasné, kto v danej predajni nakupuje a čo všetko potrebuje pre excelentný nákupný zážitok. Pokiaľ k tomuto medzikroku nepríde, môžu nasledovať finálne chyby, ktoré sa prejavia v nesprávnom umiestnení a prevedení hardvéru (tvar, farba, ergonómia priestoru, nerelevantná atmosféra, zlá orientácia či mix kategórií). Dôsledkom je nedosiahnutie očakávaného cieľa.

Výhodu znalosti prostredia majú jednoznačne odborné firmy, ktoré sa zaoberajú priamo realizáciou. Dokážu správne uchopiť koncept a vykonať realizáciu tak, aby v nakupujúcich vzbudila presne to, čo je od nej požadované. Sofistikovaná firma je schopná navrhnúť pojatie v kontexte zamerania, logistiky a inštalácie tak, aby bolo maximálne efektívne a dokázalo zvýšiť pravdepodobnosť lepších obchodných výsledkov.

 

Príroda a priestor na prvom mieste

 

Medzi aktuálne trendy pri zariaďovaní predajní patria priestranné a hlavne prehľadné interiéry, ktoré na zákazníka pôsobia priateľským dojmom a nie sú prvoplánovo manipulatívne. Hlavnou požiadavkou je dať návštevníkom predajne priestor, v ktorom sa budú ľahko orientovať a dokážu jednoducho identifikovať ponúkaný produkt. V niekoľkých posledných rokoch udáva smer environmentálny kult. Teda dôraz na ekológiu, skutočné prírodné materiály, čisté a jednoduché línie a kontrast ponúkaného tovaru s hardvérom.

 

Cieľom všetkých obchodníkov je nepochybne vždy primárne to, aby sa zákazníci do predajní vracali, a práve riešenie realizované s ohľadom na všetko vyššie zmienené môže tomuto výrazne pomôcť. Pri efektívnom pojatí je možné očakávať udržanie existujúcich zákazníkov, ale tiež prilákanie pozornosti nových. Zdržia sa v priestoroch obchodu dlhšie, budú mať väčšiu chuť k nákupom a prehĺbi sa ich lojalita.

 

Príklad realizácie redizajnu predajného priestoru: 

 

Pred realizáciou

 

pred DAGO

 

Po realizácii

 

po GAGO

 

Martin Vorel,
výkonný riaditeľ spoločnosti DAGO
Zdroj: redakcia, DAGO
Retail News, http://archiv.press21.cz/retailnews/2016/7-8/?pn=38
Ilustračné foto: Shutterstock.com, DAGO

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk