KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Mladých ľudí motivujeme už počas štúdia

riaditel lidlHovorí v rozhovore pre odborný portál RETAIL magazin.sk na tému ľudských zdrojov, Matúš Gála, generálny riaditeľ Lidl Slovenská republika.


Na slovenskom trhu funguje spoločnosť Lidl už viac ako 10 rokov. Začínali ste so 482 zamestnancami. Koľko ľudí zamestnávate v súčasnosti? Aká je u vás miera fluktuácie?
M.Gála: Aktuálne máme v 124 predajniach, troch logistických centrách a centrále viac ako 3800 zamestnancov. Priemerne je v každej našej predajni zamestnaných 25 ľudí. Pokiaľ ide o logistické centrá, približne v každom pracuje 150 ľudí. Fluktuácia je v našej spoločnosti dnes na úrovni pod priemerom za celý sektor. Darí sa nám neustále vytvárať nové pracovné miesta, pričom väčšina z nich vzniká nezávisle od expanzie.

 

Aké možnosti využívate pri hľadaní nových ľudí? Zapájate do tohto procesu aj sociálne siete?
M.Gála: Prioritne na hľadanie nových zamestnancov využívame našu vlastnú kariérnu stránku kariera.lidl.sk, kde zverejňujeme všetky, v danom období voľné pracovné pozície v spoločnosti. Zároveň je to priestor, kde o jednotlivých voľných pracovných pozíciách a aj ďalších možnostiach rozvoja prípadných záujemcov bližšie informujeme. Štandardne spolupracujeme aj s rôznymi pracovnými portálmi, ktoré sa venujú vyhľadávaniu ľudských zdrojov. Zo sociálnych sietí využívame aktívne pri hľadaní zamestnancov do našej spoločnosti Linkedin. Všetko sú to cesty, ktoré sa nám roky osvedčujú a prinášajú očakávaný efekt.

 

Koho pokladáte za ideálneho zamestnanca?
M.Gála: Toho, kto sa vie dokonale stotožniť s hodnotami našej spoločnosti. Tie napokon vždy pri hľadaní zamestnancov komunikujeme. Je jedno či ide o zamestnanca predajne, logistického skladu, alebo centrály spoločnosti, dôležité je, aby sa stotožnil. Všetko sú to základné hodnoty, ktoré nás vystihujú. Aj pokiaľ ide o ľudské zdroje, sme dynamická a férová spoločnosť. Vo všetkých svojich štruktúrach a procesoch sa usilujeme byť jednoduchá firma a vďaka tomuto sa nám darí dosahovať veľmi dobré výsledky.

 

Viac ako 10 rokov u vás pracuje až 413 zamestnancov. Akým spôsobom ich motivujete pokračovať vo vašej spoločnosti ďalej?
M.Gála: Týchto zamestnancov a nielen ich si obzvlášť vážime, máme dokonca pre nich vždy pripravené malé poďakovanie za to, že u nás tak dlho pracujú. Pre všetkých zamestnancov, bez ohľadu na ich pracovnú pozíciu či úväzok, máme po piatich rokoch trvania pracovného pomeru pripravené malé prekvapenie. Väčšinou vo forme malého darčeka a aj pozvania na obed alebo večeru s nadriadeným či vybraným manažérom spoločnosti. Pre zamestnancov, ktorí u nás odpracujú desať rokov máme pripravené to isté, k tomu ešte získavajú aj mimoriadnu finančnú odmenu.

 

V medzinárodných spoločnostiach je bežné, že šikovní ľudia sa môžu časom dostať na zaujímavé pracovné pozície nielen doma, ale aj v zahraničí. Funguje to tak aj u vás?
M.Gála: Jeden z benefitov, ktorý našim zamestnancom ponúkame, je možnosť dostať sa z nižších pracovných pozícií aj do zaujímavých vyšších manažérskych pozícii. Napokon množstvo týchto pracovných miest sa postupom času uvoľňuje aj preto, že zamestnanci sa presúvajú v rámci našej rozsiahlej európskej siete filiálok. Tých máme dnes v Európe viac než 10 tisíc. Môžete sa teda pochváliť aj tým, že internacionálne prostredie zásobujú už aj šikovní a ambiciózni manažéri zo Slovenska. Nedávno sme takto posunuli do Srbska ďalšieho nášho kolegu.

 

Tieto príležitosti sa týkajú hlavne manažérskych pozícií. Sú ľudia ochotní sa kvôli lepšej pracovnej ponuke v maloobchode za prácou odsťahovať do inej časti Slovenska?
M.Gála: Téma mobility pracovnej sily je jedna z tých, ktorú sa snažíme podporovať, venujeme sa jej pomerne intenzívne a dlhodobo. Ak je zamestnanec, ktorý reaguje na naše interné výberové konanie a v tomto uspeje, nútený sa presťahovať, napríklad z Košíc do Bratislavy, tak získava našu plnú podporu. Uhradíme mu náklady na presťahovanie, zároveň získava extra finančnú odmenu za to, že sa bol ochotný kvôli práci presťahovať. Je to spôsob, akým mu pomôžeme preklenúť náročné a nepríjemné obdobie, ktorým sťahovanie určite je. Zároveň mu umožníme zachovať si naďalej určitý životný štandard.

 

Jednou z možností ako získať kvalitných zamestnancov je umožniť už študentom škôl nahliadnuť do každodennej praxe a týmto spôsobiť ich zaujať. Spoločnosť Lidl pracuje intenzívne hlavne s vysokoškolákmi. Osvedčuje sa vám to?
M.Gála: Určite áno. V rámci stratégie podpory vzdelávacieho procesu kandidátov má Lidl pre vysokoškolských študentov a čerstvých absolventov pripravené programy „Studentship“ a „Lidlship“. Ich cieľom je zapojiť študentov, hlavne druhého a tretieho ročníka a absolventov vysokých škôl do fungovania medzinárodnej spoločnosti. Študenti môžu u nás pracovať a týmto spôsobom získavať potrebnú prax, prvé skúsenosti a prehľad. Poskytujeme im zároveň rôzne benefity, okrem štandardnej mzdy je to benefit zdokonaľovania sa v cudzom jazyku. Perspektívny je aj projekt realizovaný v spolupráci s Ekonomickou univerzitou - Retail Academy. Rozbehnutý máme úspešne tiež tretí ročník duálneho vzdelávania. S mladými ľuďmi sa aj týmto spôsobom snažíme intenzívne pracovať, našu budúcnosť totiž na Slovensku nerátame len v pár desiatkach rokov. Sme tradičný a stabilný zamestnávateľ a takýmto chceme zostať aj v ďalekej budúcnosti. K študentom máme blízko. Aktívne v súčasnosti spolupracujeme s najväčšou medzinárodnou študentmi riadenou organizáciou na svete – AIESEC. Lidl dokonca získal ocenenie „Najlepší partner roka 2015 AIESEC Bratislava“.

 

Ako pristupujete k vzdelávaniu zamestnancov?
M.Gála: Rozlišujeme dva smery. V rámci prvého ide o odborné vzdelávanie, ktoré je určené pre konkrétne pracovné pozície, napríklad manažérov v predajniach. Tu sa zameriavame na odborné predajné zručnosti a ich rozvíjanie. Druhý smer tvorí manažérske vzdelávanie, ktoré je určené pre zamestnancov, ktorí vedú väčšie tímy ľudí. Pre nich máme pripravené špecializovanejšie vzdelávacie programy a témy, ktoré podrobne s nimi rozoberáme a rozvíjame. Obvykle sú to vždy niekoľko dňové kurzy, ale efekt z nich je mimoriadne zaujímavý. Veľmi sa nám to preto osvedčilo. Odborné vzdelávanie je nevyhnutné pre základné fungovanie predajní, manažérske vzdelávanie zasa výraznou mierou prispieva k budovaniu zamestnávateľskej značky a aj značky obchodníka.

 

Pripravil: Daniel Košťál
Foto: archív M.Gálu

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk