KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Predajne Starý Otec zostávajú zatiaľ len v Bratislave

stary otec uvodNetradičný koncept poctivých slovenských potravín Starý Otec funguje na slovenskom trhu už štyri roky. Postupne bolo otvorených v Bratislave pod touto značkou až dvanásť predajní. K doterajším by mali onedlho pribudnúť ďalšie.


V portfóliu dnes už osvedčeného konceptu Starý Otec je momentálne až 450 produktov od viac ako 70 dodávateľov z celého Slovenska. Sieť vyberá do svojich regálov predovšetkým produkty od malých a stredných výrobcov a fariem. Vysoký dôraz kladie na spracovanie, kvalitu a unikátnosť produktov.

 

Zložitá situácia trhu

 

História tohto konceptu siaha do roku 2011 kedy bola situácia na slovenskom potravinárskom trhu mimoriadne zložitá. Záujem zákazníkov bol smerovaný na nadnárodné maloobchodné reťazce, ktoré však silnou cenovou politikou postupne likvidovali malých lokálnych a nezávislých predajcov. Slovenský trh zároveň v tom čase zaplavovalo množstvo lacných a nekvalitných potravín zo zahraničia. Slovenskí farmári, pestovatelia a malí výrobcovia neboli schopní čeliť extrémnemu prílevu lacných dotovaných produktov a postupne svoje výrobné jednotky redukovali alebo zatvárali. Klasické a rokmi osvedčené produkty, ktoré odolali zasa začali strácať svoju hodnotu. V honbe za nižšou cenou sa začali pri ich výrobe stále viac používať náhrady a chemické prísady. Tie mali aspoň čiastočne prinavrátiť potravinám pôvodnú chuť.

 

Využili potenciál

 

Za vznikom konceptu Starý Otec bola túžba navrátiť sa k tradičným surovinám a technológiám. Od začiatku bolo jasne stanovené, že najväčší záber bude na slovenské produkty. Prvá väčšia, avšak celkom netradičná akcia vznikajúcej značky Starý Otec sa uskutočnila pred Veľkou nocou v roku 2011. V rámci Bratislavy bolo neadresne rozdistribuovaných až 20.000 letákov s ponukou viacerých tradičných produktov ako údené stehno, jaternice, krvavnice, tlačenka, dva druhy klobás a slanina. Bez akejkoľvek existujúcej kamennej predajne, marketingovej podpory a s nulovou znalosťou značky sa na základe tejto aktivity podarilo predať zhruba 700 kg údenín. Výsledok tejto akcie bol jasným dôkazom, že na slovenskom trhu je rastúci záujem o kvalitné potraviny. Keďže sa v tom čase týmto spôsobom nikto neorientoval, koncept Starého Otca mal ideálnu príležitosť. Našli sa postupne ďalší slovenskí výrobcovia a v máji 2012 bola otvorená prvá predajňa s názvom Starý Otec ,v Galérii Cubicon v Mlynskej doline. Dizajn tejto predajne a postupne aj ďalších sa podriadil snahe evokovať staré časy. Základom je celodrevená konštrukcia s dreveným stropom, drevené regále ozdobené madeirou, súčasťou sú tiež rustikálne lustre. Začínali s približne so 120 produktami od 15 výrobcov, vývoj napredoval skutočne rýchlo.

 

Povedomie o značke

 

Do konca roka 2012 otvoril koncept Starý otec až tri predajne, z nich najmä predajňa v bratislavskom obchodno - zábavnom centre Avion výrazne prispela k zvýšeniu povedomia o značke. Následne tri roky po sebe boli otvorené každý rok tri nové predajne. Aktuálne funguje 12 predajní a v pláne sú samozrejme v krátkodobom horizonte ďalšie. Ako povedal pre odborný portál RETAIL magazin.sk Jozef Piroško, prevádzkový riaditeľ siete poctivých slovenských potravín Starý Otec, rozširovanie za hranice Bratislavy zatiaľ nie je z logistických dôvodov plánované. Veľkosť fungujúcich predajní je veľmi rôznorodá. Najmenšia predajňa má 50 m2, najväčšia takmer 110 m2. „Svoju pozornosť sme neorientovali len na konečný predaj. Od začiatku nám bolo jasné, že predajňa, ktorá má mať budúcnosť, musí mať nielen kvalitný, ale aj jedinečný sortiment. Preto sme si v roku 2013 prenajali v Moste pri Bratislave klasickú rodinnú pekáreň, kde sme začali vyrábať produkty špeciálne pre naše predajne. Rovnako sme si v roku 2014 prenajali aj mäsovýrobu v Jablonici. Tak sme zároveň získali aj dohľad nad procesom výroby niektorých našich kľúčových produktov. V roku 2015 sme potom postavili úplne novú pekáreň v Bratislave a prebudovali a zmodernizovali mäsovýrobu v Jablonici,“ hovorí J. Piroško. On sám stál s Janou Bagiovou, manažérkou pre produktové portfólio, pri zrode celej značky a konceptu, preto mu na smerovaní a budúcnosti veľmi záleží. „Od začiatku som cítil, že je potrebné celý projekt spojiť so silnou filozofiou značky. Mottom Starého Otca sa teda stalo úsilie prinášať ľuďom také produkty, ktoré by mohli bez obáv konzumovať sami, alebo ich dať svojim deťom. Toto sa nám darí napĺňať prostredníctvom troch základných kameňov alebo pilierov, na ktorých stojí celá existencia firmy: slovenské produkty, kvalitné suroviny, bezpečné prídavné látky“ dodáva J. Piroško.

 

Základom sú kvalitné suroviny

 

Ponúkať nekvalitu sa v takomto type predajní nevypláca a rozhodne by to bola najhoršia možná voľba. „Ťažiskovým sortimentom sú pre nás mäsové produkty s vysokým podielom mäsa, ktoré si z väčšej časti vyrábame sami v našej vlastnej mäsovýrobe. Je to najmä šunka, sú to párky, čerstvé mäso, ďalej mliečne produkty ako bryndza či jogurty od malých výrobcov, ktorých osobne navštevujeme a samozrejme unikátne produkty našej vlastnej pekárne - čerstvé pečivo alebo tzv. špeciálne pečenie, čo je pečenie v malých objemoch úplne rovnako, ako by ste si piekli doma – mrkvové šatôčky, orechové a makové rožteky,“ hovorí pre odborný portál RETAIL magazin.sk J. Piroško. Ponúkané mäsové produkty začínajú na 85%-nom podiele mäsa, neobsahujú žiadnu múku, sóju, stabilizátory ani emulgátory. „Mäso nie je napichávané fosforečnanmi, aby udržalo maximum vody. V prípade bryndze ide o 100% nepasterizovanú ovčiu bryndzu a nie zmes s kravskou hrudkou. V predajniach Starý Otec nepredávame šťavy z koncentrátu, ani dopekané pečivo. Džemy sú pripravované klasickým odparovaním v kotli, nemieša sa med s cukrovou vodou, pekáreň Starého Otca nepozná stužený rastlinný tuk, či palmový olej. Do pekárenských produktov sa nepoužívajú už hotové plnky, ale mak aj orechy sa melú a miešajú s cukrom priamo pred samotnou výrobou. Aj po štyroch rokoch existencie máme latku nastavenú rovnako vysoko, ako na začiatku“ prezentuje odlišnosti a iné postupy Jana Bagiová, manažérka pre produktové portfólio.

 

Polemické prídavné látky

 

V predajniach Starý otec sa môžu pochváliť veľmi prísnymi kritériami pokiaľ ide o prídavné látky. Starostlivo a niekedy veľmi dlho vyhľadávajú produkty bez pridanej chémie o ktoré je čoraz väčší záujem. „Počas existencie tohto konceptu sme odmietli viac než dvesto produktov kvôli tomu, že obsahovali prídavné látky, ktoré neboli v súlade s našimi predstavami a filozofiou značky., uvádza J. Piroško a pokračuje: „Stále to nie je všetko. Neustále pracujeme na zdokonaľovaní existujúcich produktov a vývoji nových. Z pekárenskej výroby sme napríklad úplne vylúčili stužené rastlinné tuky a palmový olej. Postupne upúšťame od dominancie bielej pšeničnej múky a vyvíjame produkty na báze špaldovej a ražnej múky. Experimentujeme intenzívne ajs kváskovým chlebom. V mäsovýrobe pracujeme na zdokonaľovaní produktov, keďže výroba bez bežne používanej chémie nie je jednoduchá.“

 

Cieľová skupina

 

Zákazníci navštevujúci a nakupujúci v predajniach Starý Otec sú rôznorodí. „Žiadne sofistikované prieskumy sme si nerobili, ale vieme, že sú to najčastejšie ľudia so stredným a vyšším vzdelaním, ktorí majú stredný a vyšší príjem. Vekovo sú približne v rozmedzí 27-45 rokov. Podľa našich zistení mierne prevažujú ženy,“ hovorí J. Piroško. Nad vernostným programom, čo je dnes v prípade takýchto predajní bežné zatiaľ neuvažujú. „Momentálne nie sme na zavádzanie vernostných programov personálne ani systémovo pripravení,“ dodáva J. Piroško. Pokiaľ ide o aktivity na podporu predaja, za dôležité považujú ochutnávky. „Ochutnávky organizujeme v spolupráci s našim personálom, rovnako ale pozývame aj našich dodávateľov, aby si u nás sami odprezentovali svoje produkty. O produktoch môžete napokon donekonečna rozprávať samé pozitíva, ale najjednoduchšie, ako človeka presvedčiť o kvalitách toho ktorého produktu, je dať mu ho ochutnať. Viac ako 95% našich produktov je unikátnych, nie je možnosť sa s nimi bežne stretnúť, preto je veľmi dôležité, aby mali zákazníci možnosť zoznámiť sa s nimi práve prostredníctvom efektívnych ochutnávok,“ dodáva J. Piroško.

 

Moderné formy komunikácie

 

Doterajšia komunikácia predajní Starý Otec prebiehala takmer výlučne ústnym podaním medzi zákazníkmi, ktorí mali dobré skúsenosti. „Sem tam sme spustili rádio spot alebo neadresne rozniesli v okolí predajne letáky. O koordinovanej komunikácii sa ale určite hovoriť nedalo. Prelom nastal v apríli tohto roku, kedy sme časť energie, venovanej dovtedy výlučne zdokonaľovaniu a budovaniu nových predajní, vložili do komunikácie – v spolupráci s agentúrou sme posilnili našu prezentáciu na sociálnych sieťach, hromadne sme začali s dvojtýždňovým roznosom neadresných letákov, spojili sme sa s PR odborníkom, aby sme filozofiu Starého Otca mohli lepšie vysvetliť v médiách. V tomto období už máme po Bratislave aj billboardy a takisto opäť pustíme v rádiu reklamný spot,“ uzatvára J. Piroško.

 

 

Pripravil: dk
Ilustračné foto: Starý Otec

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk