Desať taktík ako oživiť hypermarkety
- Podrobnosti
- Uverejnené pondelok, 25. apríl 2016
Hypermarkety v západnej aj východnej Európe zápasia s poklesom počtu zákazníkov. Investície v mnohých krajinách preto začali mieriť do inovácií, efektívnejších riešení a testovania nových konceptov.
Obchodné reťazce prevádzkujúce hypermarkety prišli v posledných piatich rokoch s množstvom inovatívnych riešení, ktoré boli a sú testované v mnohých hypermarketových konceptoch. Prinášame vám výber najzaujímavejších taktík, ktorými sa vybrané reťazce v rámci Európy snažia oživiť záujem zákazníkov.
1. Posilnenie value ponuky
Morrisons vo Veľkej Británii zaviedol tzv. Match & More program, aby ubezpečil zákazníkov, že v tomto reťazci nenakúpia značkový výrobok za vyššiu cenu než u konkurencie. Pokiaľ sa predsa len nájde výrobok s cenou, ktorá je vyššia ako u konkurencie, dostane držiteľ Match & More karty cenový rozdiel vo forme voucheru. Carrefour vo Francúzsku zasa vystavuje na konci každej uličky výrobky zaradené do cenovej garancie. Vo Francúzsku a Španielsku vybrané obchodné reťazce zdôrazňujú „value smerovanie“ aj vytvorením „diskontnej predajne v hypermarkete“. Vytvorené diskontné sekcie ponúkajú nielen lacné non food potraviny, ale tiež chladené potraviny. Tesco vo Veľkej Británii dokonca zaviedlo do svojich veľkých predajní aj tzv. „brand outlet“ sekciu, kde ponúka značkové výrobky za najnižšiu cenu na trhu.
2. Dynamický vzhľad
Kľúčový pre veľkoplošné predajne je aj pultový predaj. Týmto spôsobom totiž najlepšie možno zákazníka ohromiť šírkou ponuky, „oživiť“ potraviny vhodným vystavením, upriamiť pozornosť prostredníctvom ochutnávok na vybrané tovary a tiež komunikovať vďaka perfektne vyškolenému personálu. Do tejto oblasti už investovali viaceré reťazce, napríklad Casino Geant vo Francúzsku a Morrisons vo Veľkej Británii.
3. Zamerané na čerstvosť
Kategória čerstvého tovaru je nevyhnutnou súčasťou každého hypermarketu a obchodné reťazce túto kategóriu neustále rozvíjajú. Napríklad rozširujú ponuku zeleniny o regionálnu a extra čerstvú produkciu, trebárs aj o zemiaky vykopané počas noci. S iným riešením, smerujúcim k rozšíreniu čerstvého sortimentu prišiel vo Veľkej Británii Morrisons. Ten vo svojich hypermarketoch rozšíril vlastnú in-store výrobu a tým sa výrazne odlíšil nielen od iných hypermarketov, ale aj od supermarketov.
4. Ponuka bio a „free from“
Väčšia predajná plocha dáva hypermarketom možnosť rýchlo reagovať na spotrebiteľské trendy. Alcampo a Carrefour v Španielsku rozšírili ponuku bio a tzv. free from výrobkov. Vďaka tomu sa stali nákupnou destináciou pre ďalších, aj úplne nových zákazníkov. Vo Francúzsku zasa reťazec Leclerc vytvoril predajňu v predajni, kde zákazníkom ponúka kompletnú ponuku biovýrobkov, vrátane širokej ponuky chladených.
5. Viac času v hypermarkete
Jeden zo spôsobov, ako zmeniť vnímanie hypermarketov zákazníkmi a motivovať ich ku stráveniu dlhšieho času v nich, môže byť vysoko kvalitný food service. Je to pre reťazce aj príležitosť, ako propagovať svoje vlastné značky. Príkladom je Waitrose vo Veľkej Británii, ktorý prezentuje predávané vína v zaujímavom vinnom bare. Carrefour v Španielsku má zasa svoju vlastnú kaviareň. Španielsky El Corte vyčlenil zasa priestor prémiovému burger reťazcu. Prieskum však ukazuje, že food service nie je vždy tým najlepším riešením. Je dôležité, aby obchodný reťazec dôkladne zvážil túto stratégiu pre každý hypermarket individuálne a zvolil taký model, ktorý je vhodný pre lokálneho zákazníka.
6. Integrácia online a offline
Obchodné reťazce sa neustále snažia vytvoriť „domáce“ prostredie pre online kupujúcich, ktorí si prichádzajú do hypermarketu vyzdvihnúť objednaný tovar. Britská Asda alebo aj Waitrose napríklad vytvorili špeciálne in-store zóny, ktoré majú príjemnú atmosféru a nakupujúci tu môžu pohodlne čakať na svoj nákup, trebárs aj na pohovke.
7. Regionálne výrobky
Hypermarkety majú teraz zaujímavejšiu príležitosť sústrediť sa a predávať širokú ponuku regionálnych výrobkov. Je to trend, ktorý rapídne rastie. Okrem toho, hypermarkety sa snažia pomôcť v rozvoji miestnych komunít. Napríklad Tesco vo Veľkej Británii ponúka na prenájom priestory pre tieto účely zadarmo.
8. Rýchly nákup
Pohodlné a rýchle nakupovanie je pre zákazníka rozhodujúcim faktorom aj v hypermarkete. Asda a Morrisons vytvorili vo svojich hypermarketoch špeciálne sekcie, kde predávajú iba tzv. „food-to-go“ potraviny a kde zákazník zaplatí na samostatnej, vo väčšine prípadoch samoobslužnej pokladnici.
9. Nová príležitosť
Moderné hypermarkety lákajú zákazníkov čoraz viac aj neobvyklými aktivitami. Obľúbené sa stali napríklad kurzy varenia, ktoré ponúka aj reťazec Waitrose. Táto marketingová aktivita nielen pomôže zvýšiť návštevnosť predajne, ale tiež umožní obchodnému reťazcu netradičným spôsobom propagovať aj svoje privátne značky.
10. Menej je viac
Non food kategória sa stala pre mnohé hypermarkety veľkou výzvou. S novou stratégiou, ktorá sa už teraz osvedčila, prišlo britské Sainsbury’s. Ani vo svojom najväčšom hypermarkete tento reťazec neponúka široký non food sortiment, ale predáva len niekoľko kategórií, ktoré považuje za kľúčové a kde má už tradične silnú lojalitu zákazníkov, napríklad kuchynské náčinie.
Miloš Ryba, Senior Retail Analyst
International, IGD
http://archiv.press21.cz/retailnews/2016/1-2/?pn=46
Ilustračné foto: Shutterstock.com