KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Budúcnosť obchodných centier v znamení troch trendov

buducnostRastúci dopyt zákazníkov a nedočkaví investori stoja za rozmachom nových obchodných centier po celej Európe. Do konca roka 2016 očakáva Cushman & Wakefield nárast nových maloobchodných plôch o 9,7 miliónov metrov štvorcových. Novinky sa budú týkať aj slovenského trhu. 


Francúzsko 851 tisíc metrov štvorcových, Taliansko 634 000 m2, Nemecko 230 000 m2, Poľsko 570 000 m2, Česká republika zhruba 85 000 m2, Slovensko 89 000 m2. Tak podľa Cushman & Wakefield vyzerajú plány na výstavbu nových obchodných centier alebo rozšírenie tých existujúcich. Plány sa týkajú 2. polroka 2015 a celého roka 2016.

 

Atraktívnejšie Taliansko a Španielsko

 

Po dvoch slabších rokoch sa tak developeri po celom kontinente opäť dostávajú do formy. Nové projekty nielen chystajú, ale aj realizujú, úspešne prenajímajú a predávajú krátko po dokončení investorom. Novú výstavbu podporuje zvyšujúca sa kúpna sila v Európe a ochota zákazníkov utrácať, rovnako ako expanzia rady nájomcov. "Nové projekty vznikajú po celej Európe. Medzi najaktívnejšie patrí prekvapivo Španielsko a Taliansko, ktoré prechádzali náročnejším ekonomickým obdobím. Robustnú aktivitu vykazujú taktiež tradičné trhy vo Veľkej Británii, vo Francúzsku a v Nemecku. Nečakaný rozmach maloobchodu vidno aj v Škandinávii," komentuje situáciu Jonathan Hallett, partner a výkonný riaditeľ Cushman & Wakefield v strednej a východnej Európe.

 

Trend prvý: Rekonštrukcie

 

Expanzia obchodných centier je dôkazom, že i mimo rozmachu nakupovania na internete má tento maloobchodný formát na trhu stále svoje pevné miesto. Aj keď, veľa nových projektov ukazuje na nové a pomerne silnejúce trendy. Prvým je rekonštrukcia, modernizácia, alebo rozšírenie už existujúcich nákupných centier. Podľa vyjadrenia J. Halletta prinútil dopyt zákazníkov a nájomcov k modernizácii priestorov, alebo k dokončeniu ďalších, vopred naplánovaných etáp. Z očakávaného prírastku 9,7 miliónov metrov štvorcových nových maloobchodných plôch tvorí rozšírenie 22 % v západnej Európe a zhruba 10% v regióne strednej a východnej Európy.

 

Trend druhý: Premena formátov

 

Za rastúcu považuje tím Cushman & Wakefield snahu o premenu formátov existujúcich obchodných centier. Ide o druhý zásadný trend. Aktivita  je v tomto smere zreteľná hlavne v západnej Európe a v severských štátoch. V krátkej budúcnosti by sa to však malo týkať napríklad aj susedného Česka. Mnoho developerov otvorene hovorí o tzv. "life-style galériách", teda nielen o obchodných alebo nákupných centrách. Pripravované nákupné galérie či centrá otvorené v druhej polovici tohto roku vykazujú už oveľa vyššiu  kvalitu architektúry, vnútorného designu, kladú dôraz na voľnočasové aktivity ako šport alebo wellness. Prakticky vo všetkých nových konceptoch majú jednu z kľúčových úloh gastro prevádzky a ďalšie prevádzky spojené s jedlom alebo pitím. Napríklad Arese Shopping Centre v talianskom Miláne zahŕňa  vnútorné i vonkajšie priestory pre usporiadanie kultúrnych akcií. Podobnú náplň ponúka taktiež nový projekt spoločnosti Unibail-Rodamco s názvom Polygone Rivera neďaleko francúzskeho Nice. Za samozrejmé je už vnímané zapojenie zelene a vytvorenie prirodzeného prostredia pre návštevníkov. Z nových projektov týmto spôsobom vyniká napríklad objekt Minto v nemeckom Mönchengladbachu.

 

 

Trend tretí: Zmenšovanie plochy

 

Tretím trendom je zmenšovanie nových či pripravovaných projektov. Väčšina z nich spadá do kategórie menších a stredných centier, s plochou okolo 20 až 30 000 metrov štvorcových. I vďaka tomu významné percento nových stavieb vzniká mimo metropol alebo veľkých miest. Dopyt investorov, ktorí sú ochotní za najlepšie fungujúce a zavedené obchodné centrá zaplatiť skutočne vysoké čiastky, prinúti developerov urýchliť ďalšie projekty. „Očakávame, že už v roku 2016 začne výstavba úplne nových obchodných centier i rekonštrukcia alebo kompletný remodeling niekoľkých už existujúcich," uzatvára J. Hallett.

 

Plány na Slovensku

 

Aktuálne európske trendy nasleduje do istej miery aj Slovensko. Za posledný rok sme mali možnosť zaznamenať otvorenie troch obchodných centier a to City Arena v Trnave (29 500 m2), Forum v Poprade (22 500 m2) a Galéria v Lučenci (8600 m2), kde sa návštevníci môžu tešiť nielen z nákupov, ale aj zo športových centier a gastro prevádzok. Veľkou rekonštrukciou prebehlo obchodno zábavné centrum Aupark v Bratislave pri ktorej sa kládol skutočne vysoký dôraz na každý detail. V nasledujúcich rokoch je naplánované rozšírenie centra Eurovea v Bratislave a taktiež výstavba nových nákupných centier. V prvom rade pôjde o Forum v Prešove, v pláne sú však aj ďalšie," dodáva Matúš Furman, Associate a vedúci maloobchodného tímu v Cushman & Wakefield na Slovensku.

 

Pripravil: dk
Zdroj: Cushman & Wakefield, redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk