Kaufland Velka noc 1000x102

Kaufland Velka noc 450x1017 L

Kaufland Velka noc 450x1017 P

Od pokrytia základných nákladov k úspešnému online biznisu

Spoločný nápad Ericha Seemann a Daniela Náplavu založiť na Slovensku internetové záhradníctvo ešte v čase, keď u nás internet nebol bežný, sa pretavil do úspešného biznisu s tisíckami spokojných zákazníkov.

 

rastlinkysk v

 

 

S Erichom Seemannom z online obchodu rastlinky.sk sme hovorili nielen o ich začiatkoch, ale aj o celkovom fungovaní a ďalších plánoch.

 

Ako vznikol nápad otvoriť si netradičný a po každej stránke náročný internetový obchod - online záhradníctvo? Na trhu ste už 18 rokov, internet vtedy u nás ešte nebol úplne bežný...

 

Nápad otvoriť si internetové záhradníctvo vznikol z bežnej potreby zbaviť sa prebytkov z hobby prestovania prevažne exotických rastlín a snahy aspoň čiastočne pokryť náklady na vykurovanie skleníka v záhrade. Najskôr sme na web dali obyčajný zoznam rastlín, ktoré sme mal k dispozícii a postupne sme prešli už cez päť rôznych viac či menej štandardizovaných online systémov.

 

Kto za projektom stojí? Máte vzdelanie v tejto oblasti, mali ste predtým skúsenosti alebo ste začali skôr ako nadšenci?

 

Bývalý študent Prírodovedeckej fakulty UK Daniel Náplava spojil svoje odborné znalosti z pesto-vania rastlín s mojimi znalosťami marketingu a medzinárodného obchodu.

 

 

„ Prvé dva roky to bolo skôr iba hranie sa s rastlinami a internetom. Až následne sme začali sortiment prispôsobovať požiadavkám zákazníkov na základe ich spätnej väzby. “

 

 Ako sa líši fungovanie internetového záhradníctva od toho kamenného?

 

Sezóna predaja internetového záhradníctva začína už krátko po vianočných sviatkoch a sortiment je rozhodne širší ako v klasickom záhradníctve. V polovici marca, keď sa zvyknú otvárať brány klasických záhradníctiev, má naše internetové záhradníctvo už príjem asi polovice objednávok pre jarnú sezónu za sebou.

 

Tovar v ponuke zahŕňa sortiment špecializovaných škôlok na dreviny, trvalky, ruže i ovocné stro-my. V online obchode si zákazníci vyberajú zo sortimentu šľachtiteľov značkových balkónových rastlín či holandských pestovateľov okrasných cibuľovín.

 

Ak sa niekto koncom marca rozhodne, že by si chcel niečo spontánne online nakúpiť, musí pri internetovom záhradníctve akceptovať, že objednávky sa vo vhodnom čase na výsadbu vybavujú v prichádzajúcom poradí a v závislosti na objednanom sortimente. Z tohto dôvodu bude s najväčšou pravdepodobnosťou musieť na vybavenie svojej objednávky istý čas čakať. V kamennom záhradníctve si zákazník vyberá z aktuálnej ponuky dostupnej na sklade.

 

Ročne predáte desťtisíce rastlín. Fungoval predaj dobre od začiatku alebo bol potrebný určitý čas?

 

V prvých rokoch sa predaj každoročne približne zdvojnásoboval. Na získavanie zákazníkov sme však využívali hlavne offline reklamu. Postupne však počet pestovateľov objednávajúcich cez in-ternet rástol a rovnako aj nové online registrácie zákazníkov. Pred piatimi rokmi sme upustili od vydávania tlačeného katalógu, čo síce prinieslo jednorázový pokles predaja, ale ten sme uskutočňovali a aj naďalej uskutočňujeme s výrazne nižšími marketingovými nákladmi.
Ak sme v minulosti viac investovali do reklamy, predaj bol proporcionálne vyšší, ale aj stresu bolo počas sezóny viac.

 

Ako sa zmenil proces nákupu, odkedy fungujete?

 

Spočiatku sme tovar nakupovali od menších pestovateľov. V priebehu rokov sme odskúšali via-ceré špecializované záhradníctva a z nich sme vybrali tie, ktoré vyhovujú našim potrebám v oblasti sortimentu i následnej logistiky k nám a našim zákazníkom.

 

Nie každý by mohol internetovému záhradníctvu dôverovať, zákazník sa môže prirodzene obávať, že rastlina príde poškodená...Ako tomu predchádzate? Ako sú rastliny zabalené, prípadne chránené pred prípadným vyschnutím?

 

Rastliny dodávame už 18 rokov a pri ich balení do škatúľ sa snažíme predvídať, čo sa s nimi môže stať. Citlivé rastliny sú balené do špeciálnych plastových obalov vyrobených zo 100% recyklovaného PET.

 

V prípade iných rastlín sa kvetináč dáva do vrecka a baliaceho papiera a tie sa širokou lepiacou páskou uchytia o steny škatule. Rastlina je tak zabezpečená proti pohybu v škatuli, čiže aj nie úpl-ne opatrná manipulácia počas prepravy nespôsobí žiadnu škodu.

 

Samozrejme, ideálne je prevziať zásielku od kuriéra čo najskôr, každý deň bez denného svetla rastlinu vyčerpáva. Rastlinný materiál dodávaný v stave vegetačného pokoja vydrží v škatuli prirodzene dlhšie než napríklad mladé sadenice balkónových rastlín, ale u všetkých vieme garan-tovať správne uchytenie po dodaní.

 

Portfólio vašich produktov je v súčasnosti široké, koľko v ňom aktuálne nájde zákazník rast-lín? Ako často dopĺňate do eshopu nové rastliny? Ako sa mení ponuka sezónne?

 

Na jar si zákazníci vyberajú z vyše 3 000 druhov a kultivarov rastlín. V druhej polovici júna a v júli máme letný výpredaj s obmedzeným sortimentom, aby sme uvoľnili sklad pre jesenné návozy rastlín od pestovateľov. Jesenné objednávky zo sortimentu, ktorý zahŕňa až 2 000 druhov a kultivarov rastlín sa prijímajú od začiatku augusta a ich expedície začínajú postupne od začiatku septembra. Jarná časť sezóny je predsa len najdôležitejšia, najsilnejšia a veľmi dôkladne sa na ňu pripravujeme.

 

Aké rastliny z ponuky sú najpredávanejšie?

 

V ostatnom období je hitom všetko, čo je zdravé a pokiaľ možno sa o to netreba starať. Predáva sa veľa drobného ovocia i menej tradičných druhov ovocných rastlín. Veľa zákazníkov oceňuje našu ponuku balkónových rastlín do hrantov.

 

Koľko ľudí tvorí váš tím?

 

Celoročne sme traja až štyria stáli zamestnanci a v sezóne sa k nám pridávajú dočasní spolupra-covníci, ktorí pomáhajú pri presádzaní, polievaní, balení a expedícii rastlín počas najrušnejších mesiacov sezony.

 

Okrem predaja ponúkate aj ďalšie služby – poradenstvo aj návrhy záhrad, resp. ich častí a to dokonca zadarmo. Prečo ste sa pustili aj do takýchto služieb? Aký je o ne záujem?

 

Záleží nám na tom, aby boli naši zákazníci spokojní s dodaným rastlinným materiálom. Ak si netrúfajú sami určiť, ktoré druhy rastlín sú vhodné práve do ich podmienok, radi im poradíme.

 

Jednoduchý tip na vyplnenie konkrétneho miesta v záhradke je prirodzene možné riešiť aj zadar-mo. Zložitejší návrh, ktorý zaberie záhradnej architektke dlhší čas, je už za odplatu.

 

 

„ Na základe fotografií záhrady dokážeme pohodlne poradiť aj pestovateľovi, ktorý nemá vo svojom blízkom okolí záhradníctvo či nepozná žiadneho záhradného architekta. Aj takúto podobu má u nás služba pre zákazníka. “

 

 Zaujímavosťou je, že pravidelne odpovedáte na otázky na diskusných fórach. Ako vznikla táto myšlienka?

 

S rozvojom sociálnych sietí a diskusných fór vznikla táto služba úplne prirodzene. Naši potenciálni zákazníci na nich hľadajú odpovede na rôzne otázky, my na nich hľadáme inšpiráciu, ako naše služby zlepšiť a rozvíjať.

 

Často sa na nich pestovatelia podelia s vlastnými skúsenosťami s rôznymi rastlinami i predajcami. Neraz sa tiež na fóre sťažujú na nejakú komplikáciu pri dodávke, namiesto toho, aby prednostne komunikovali s dodávateľom.

 

Ak však naši zákazníci majú možnosť dlhodobo sledovať našu komunikáciu s pestovateľmi i odborné poradenstvo v rôznych oblastiach súvisiacich s rastlinami či záhradou, vidia, že sme overený seriózny partner záhradkárov.

 

Dokážete zákazníkovi zohnať aj rastlinu, ktorá nie je vo vašej ponuke, ak o ňu prejaví záujem?

 

V súčasnosti si pestovatelia môžu vygoogliť kontakt na akéhokoľvek pestovateľa na celom svete, pričom v rámci EÚ je preprava väčšiny rastlín možná bez špeciálnych povolení a cerifikátov. Prejavený záujem považujeme skôr za tip na rozšírenie ponuky v budúcnosti, ale neriešime ho tu a teraz.

 

Ako zviditeľňujete svoju ponuku? Kde sa o nej dozvedia prípadní záujemcovia?

 

Naša ponuka je dlhodobo zverejnená na adrese www.rastlinky.sk a propagáciu robíme hlavne na sociálnych sieťach.

 

Získava zákazník nejaké výhody, ak u vás nakupuje opakovane?

 

Každému zákazníkovi sa snažíme poskytovať zdravý rastlinný materiál za primeranú cenu.

 

Rôzne akcie, zľavy či bonusy sú komunikované zákazníkom registrovaným na odber infor-mačných emailov a môžu byť závislé na predchádzajúcich nákupoch.

 

Aké máte plány do budúcnosti?

 

Radi by sme pokračovali v dodávaní kvalitného rastlinného materiálu a s ním súvisiacich služieb pestovateľom, ktorí vedia oceniť náš sortiment, odbornosť i záruku správneho uchytenia dodávaného rastlinného materiálu. Plány máme viaceré a sú zamerané hlavne na celkové ze-fektívnenie prevádzky a a využitie nášho skleníka.

 

Natália Žáková
Foto: Majo Peiger

 

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona


newsletter optin




Video

Retail Summit 2020 v 100 sekundách

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail