Vracajú sa vám zásielky kvôli neplatným adresám?
- Podrobnosti
- Uverejnené piatok, 18. máj 2018
Pre firmy, ktoré obchodujú online, je veľmi dôležité, aby svoje produkty posielali zákazníkom na správne adresy. Ako sa dá minimalizovať počet zásielok, ktoré sa podnikateľom vracajú kvôli neexistujúcej alebo zmenenej adrese?
Otázka z praxe:
Vlastním malú predajňu s detským oblečením, no keďže sa mi v posledných mesiacoch nedarilo, rozhodla som sa ponúkať svoj tovar aj prostredníctvom sociálnej siete. Moji zákazníci sú väčšinou seriózni, ale nájdu sa aj takí, ktorí mi do objednávky zadajú zlú adresu a zrejme aj falošné meno a balík sa mi od nich vráti. Hnevá ma to, pretože takto zbytočne vyhadzujem peniaze. Dá sa proti tomu brániť? J.S., Bardejov
Odpoveď odborníka:
Firmy, ktoré predávajú svoje produkty cez internet alebo prostredníctvom katalógov, sa väčšinou spoliehajú na to, že im zákazníci do objednávok zadajú správne adresy. Takisto od zákazníkov, ktorým tovar dodávajú opakovane, očakávajú, že im po presťahovaní nahlásia novú adresu. V mnohých prípadoch sa to však nedeje a firmám sa zásielky práve kvôli nesprávnym údajom a adresám vracajú.
Firmám tak vznikajú zbytočné náklady a niekedy aj nevymožiteľné pohľadávky. Vyhýbať sa takýmto situáciám je pre podniky dôležité, aby sa nenarušil ich cash flow. Napríklad zo štúdie spoločnosti EOS KSI „European Payment Practices 2017“ vyplýva, že až 23 percent platieb prichádza firmám neskoro a 4 percentá platieb sa vymôcť vôbec nedajú. Jedným z dôvodov môže byť práve to, že sa firmám nedarí zastihnúť svojich obchodných partnerov alebo koncových zákazníkov.
Riešením tejto situácie je, aby ste starostlivo kontrolovali adresy svojich zákazníkov. Overovali, či sú hodnoverné, či existuje mesto, ktoré je uvedené v objednávke a či k nemu prislúcha zadané poštové smerovacie číslo. Niektoré informácie nájdete na internete, pri iných musíte použiť sofistikovanejšie metódy. V prípade firiem, ktoré tovar dodávajú opakovane, je vhodné robiť kontrolu adries pravidelne.
Firmám, ktoré adresy svojich zákazníkov nestíhajú overovať, môžu pomôcť špecializované spoločnosti. Aj na Slovensku existujú odborníci, ktorí sa tomu venujú. Overujú, či sú adresy hodnoverné a takisto vedia zistiť, ktorí zákazníci sa presťahovali. Dokážu nájsť chyby v databázach a opraviť ich. Takto dokážu zaručiť, že objednávka príde tam, kam má.
Pripravil: Michal Šoltés
autor je konateľom spoločnosti EOS KSI Slovensko
Ilustračné foto: Shutterstock.com