Alza.sk, mall.sk a hej.sk – komu sa darí lepšie?
- Podrobnosti
- Uverejnené piatok, 15. december 2017
K vianočným sviatkom nepochybne patrí nie až tak pokojné predvianočné obdobie, počas ktorého väčšina navštevuje obchody s cieľom kúpiť vianočné darčeky pre svojich blízkych. Možnosť vyhnúť sa hektickým situáciám v kamenných obchodoch ponúkajú internetové obchodné domy.
Internetové obchody poskytujú nie len možnosť nákupu z pohodlia domova, ale často krát aj výhodnejšie ceny ako v kamenných obchodoch. Čoraz viac ľudí, hlavne tých mladších, využíva možnosti internetového nakupovania. Tento nárast dopytu sa prejavuje v náraste popularity jednotlivých internetových obchodov. Odráža sa však záujem zákazníkov aj na ich tržbách či ziskoch?
Analytici z portálu www.indexpodnikatela.sk vybrali tri známe internetové obchody – alza.sk, mall.sk a hej.sk – a bližšie sa pozreli na to, ako sa im darí po finančnej stránke.
V prvom rade sa zamerali na vývoj tržieb v období od roku 2012 až po najaktuálnejší rok 2016. Najvyššie tržby spomedzi všetkých troch internetových obchodov dosiahol Mall.sk, a to vo výške viac ako 53 miliónov €. Druhým v poradí je internetový obchod Hej.sk s tržbami viac ako 39 miliónov €, ktorého prevádzkovateľom je spoločnosť Elektrosped, a.s. Najmenšie tržby spomedzi analyzovaných internetových obchodov la Alza.sk, a to vo výške necelých 27 miliónov €. Naopak, z hľadiska vývoja tržieb je na tom Alza.sk najlepšie, nakoľko oproti roku 2012 jej tržby vzrástli až 28 násobne, zatiaľ čo tržby Mall.sk iba 2,29 krát a Hej.sk len 1,62 krát.
Z hľadiska vývoja zisku je na tom najlepšie Alza.sk, ktorá ako jediná dosahuje zisk, ktorý každým rokom rastie. Naopak, Mall.sk je už dlhodobo v strate, pričom v roku 2016 dosiahol stratu vo výške viac ako 3,8 milióna €. Spoločnosť prevádzkujúca Hej.sk je taktiež v strate, zisk dosiahla iba v roku 2013, a to vo výške viac ako 0,5 milióna €.
Rentabilita tržieb dáva obraz o tom, koľko centov čistého zisku vyprodukuje 1 euro tržieb. Dá sa konštatovať, že jediná Alza.sk dosahuje pozitívne hodnoty tohto ukazovateľa. Na 1 euro tržieb pripadajú takmer 2 centy čistého zisku. Naopak, Mall.sk a Hej.sk produkujú stratu. Možno len hádať, ako je možné, že tieto podniky naďalej fungujú aj napriek tomu, že dosahujú také veľké straty.
Vianočné obdobie predstavuje pre obchodníkov hektické, no zároveň finančne veľmi priaznivé obdobie. Bolo by zaujímavé sledovať, ako sa ich tržby vyvíjajú pred Vianocami. Slovenský trh s internetovými obchodmi sa neustále rozrastá a spotrebitelia si čoraz viac zvykajú na tento spôsob nakupovania. Predpokladá sa, že tržby týchto internetových obchodných domov budú naďalej výrazne rásť.
Pripravil: dk
Zdroj a grafy: Indexpodnikatela.sk, redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock.com