volba spotrebitela 450x1017 left

Konferencia World Usability Day 2017: Čo odlišuje úspešné e-shopy od neúspešných?

world 2017Asociácia (SUXA) zorganizovala v poradí už siedmu konferenciu pod hlavičkou celosvetovej iniciatívy World Usability Day.


Cieľom podujatia je motivovať súčasných i budúcich odborníkov, aby sa viac venovali používateľskej prívetivosti webových stránok a aplikácií (tzv. User Experience, alebo UX dizajn). Akcia prebiehala na pôde FIIT STU.


Tento ročník riešil ako ústrednú tému e-commerce, teda nákup prostredníctvom internetu. Prednášať na konferenciu prišli experti z e-shopov Martinus.sk, Kiwi.com a Bonami.cz. V prednáškach odhalili svoje know-how a inšpirovali mnohých študentov ako i odborníkov zo slovenskej praxe.


Tomáš Ulej (Martinus) - Čo sme sa naučili počas redizajnu najväčšieho knižného eshopu na Slovensku


Kníhkupectvo Martinus prišlo len pred pár týždňami kompletným redizajnom. T. Ulej uvádza, že sa pri ňom riadili heslom "Potrebuješ niečo pridať? Tak uber!". Weby online obchodníkov by sa podľa jeho slov mali zjednodušovať, nie len naplňovať novými funkciami.


Raz za pár rokov je ako ďalej uvádza nutné, aby sa web od základov redizajnoval, povyhadzovali sa menej používané funkcie a tie zvyšné sa upratali na správne miesto. "Nebojte sa začať od nuly, nebojte sa myslieť out-of-the-box", radí T. Ulej.


Zároveň je veľmi dôležité držať si nadhľad a neustále spochybňovať to, čo si myslíme, že vieme o zákazníkoch. "Museli sme znova posúdiť veci, ktoré sa určitým spôsobom robili roky." Podľa T. Uleja pomohlo získať Martinusu nový pohľad aj zapojenie externého UX štúdia Lighting Beetle.


David Tuč (Kiwi.com) - Objednávkou to len začína!


D. Tuč je šéfom dizajnu pre populárneho predajcu leteniek Kiwi.com, ktorý bol tento rok vyhlásený za najrýchlejšie rastúcu firmu v strednej Európe podľa Deloitte. David Tuč tvrdí, že za úspechom firmy stoja dve veci. Za prvé je to vynikajúci web, ktorý umožňuje zákazníkom objavovať.


"Chodí k nám množstvo ľudí, ktorí ešte ani nevedia, kam chcú vycestovať." Kiwi umožňuje objavovať krajiny, dátumy či letecké spojenia, vďaka ktorým sa dá cestovať veľmi lacno. To všetko v prehľadnom používateľskom rozhraní, v ktorom sa zákazník zorientuje v priebehu pár sekúnd. Skvelý používateľský zážitok údajne dosahujú vďaka neustálemu výskumu a testovaniu použiteľnosti.


Druhým faktorom úspechu je podľa D. Tuča tzv. seamless customer experience, teda bezstarostná zákaznícka skúsenosť, ktorá ide aj za hranice onlinu. Ak si zákazník za normálnych okolnosti kúpi dve na seba nadväzujúce lety a jeden z nich sa oneskorí či zruší, je v tom viac menej sám. Musí dlhé hodiny čakať na letisku a vybavovať si náhradný let. Často sa ani nedočká náhrady cestovného, najmä pokiaľ dané letecké spoločnosti so sebou nespolupracujú.
Kiwi.com však svoje lety garantuje a v prípade problémov sa o zákazníkov postará. Vybaví na vlastné náklady náhradné spojenia a dokonca zabezpečí aj hotel, ak by zákazník mal čakať príliš dlho.


Tereza Kučerová (Bonami.cz) - Používateĺské výskumy, alebo ako to v Bonami (ne)robíme


T. Kučerová vedie marketing e-shopu s bytovými doplnkami a nábytkom Bonami.cz, ktorý pôsobí v regióne CEE. Prednášku začala štatistikou odborného magazínu HBR.org, podľa ktorej až 54% značiek nenaplní priania svojich zákazníkov, aj keď by veľmi chceli.


Je to podľa nej spôsobené najmä tým, že firmy nepoznajú dostatočne svojich zákazníkov. Buď sa výskumu venujú málo, alebo ho nerobia správne. Hlavných 5 výskumných chýb je podľa nej:


• Nedostatok skúseností - výskumníci často tvoria zlé hypotézy alebo volia nesprávnu výskumnú metódu.
• Nedostatočná znalosť problematiky - ak výskumník dobre nerozumie odvetviu či produktu, nemôžete sa pýtať dostatočne hlboké otázky, a ani správne interpretovať odpovede.
• Skreslenie výsledkov - Hypotetické otázky typu “Čo by ste robili, ak...” vedú jedine k hypotetickým odpovediam. Napriek tomu sa ich mnoho výskumníkov opakovane pýta.
• Neuvedomenie si spontánnosti ľudského rozhodovania - Ľudia sa často rozhodujú nepredvídateľne na základe aktuálnych emócií.
• Pocit neomylnosti - ani výskum neposkytuje univerzálnu pravdu. Dvaja výskumníci s tou istou vzorkou môžu dospieť k úplne iným záverom.

 

Mária Bieliková (FIIT STU) - UXtweak: inovatívna výskumná platforma pre UX dizajnérov


Mária B. je dekanka FIIT STU a vedúca projektu UXtweak. Spoločne so svojim tímom vôbec prvý krát tento projekt verejne odprezentovali.


UXtweak je pokročilý nástroj pre UX dizajnérov, ktorý pomáha sledovať správanie používateľov na webe a v aplikáciach. Pomáha odborníkom realizovať tzv. card sorting, tree testing (a to dokonca aj priamo v dizajne webu) ale i istú formu eye-trackingu. Tieto testy umožňujú analyzovať chyby v použiteľnosti a zlepšovať používateľský zážitok.
Nástroj by mal prísť do prevádzky začiatkom roka a ide o skutočne pokročilý a unikátny systém, ktorý má potenciál zaujať odborníkov doma i v zahraničí.


Miška Kočiová (SUXA) – Veľké sčítanie UX dizajnérov


M. Kočiová odprezentovala v rámci projektu SUXY veľké sčítanie slovenských UX dizajnérov. Do podrobnejšieho výskumu sa zapojilo 99 slovenských a 360 českých odborníkov z celkového odhadovaného počtu 650 (údaj zo sociálnej siete Linkedin).


Dôvodom pre tak nízky počet odborníkov na UX v našich končinách je s najväčšou pravdepodobnosťou nedostatočné vzdelanie. Na Slovensku ešte stále chýba vysoká škola špecializovaná na UX dizajn a použiteľnosť. SUXA, ktorej člen je aj FIIT STU, sa to však v rámci svojich aktivít snaží zmeniť a prepája odborníkov z praxe s odborníkmi na školách. Okrem toho sa pod jej hlavičkou pravidelne organizujú rôzne workshopy a konferencie.

 

Zdroj: redakcia
Foto: World Usability Day 2017

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikona



Video

Retail in Detail/New Customer Journey 2017


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail