E-shopy vo svete vytláčajú kamenné predajne. Na Slovensku je to inak
- Podrobnosti
- Uverejnené streda, 14. jún 2017
Zatiaľ čo vo svete známe značky rušia svoje kamenné predajne kvôli e-shopom, na Slovensku je trend opačný. Internetoví predajcovia dokonca otvárajú vlastné kamenné prevádzky a showroomy. Slováci totiž potrebujú objednaný tovar vidieť a vyskúšať si ho. Túto možnosť im e-shopy nemôžu odoprieť.
Do roku 2025 by malo v Rakúsku ubudnúť 20 percent maloobchodnej predajnej plochy. Takúto predpoveď zverejnila koncom minulého roka poradenská firma RegioPlan. V súčasnosti sa vyľudňuje aj najznámejšia ulica rakúskej metropoly Mariahilfer Strasse, kde postupne ubúdajú luxusné butiky. Na svedomí ich má rapídny nárast online predaja a vysoký nájom. Podobný osud zažívajú aj ďalšie vychýrené značky na prestížnych newyorských a londýnskych uliciach.
Slovensko razí opačný trend
Kým kamenné obchody na západnom trhu zažívajú krízu a postupne zatvárajú svoje brány pred zákazníkmi, Slováci zostávajú verní svojim zvyklostiam. Internetový trh na Slovensku síce rovnako zažíva nárast a stabilne sa drží na úrovni 15 až 25 percent, zákazníci si však tovar pred samotnou kúpou chcú vyskúšať. Robia tak v kamenných predajniach či showroomoch online predajcov. ,,Na Slovensku je v súčasnosti v segmente predaja cez internet opačný trend. Rýdzo internetové obchody si otvárajú kamenné prevádzky za účelom výdaja tovaru, pretože záujem o osobný odber stúpa. Pre ľudí je dôležité niektoré druhy produktov vidieť. Ide najmä o novinky na trhu, pohrať sa s nimi, vyskúšať si ich a nielen objednávať na základe fotografií,“ hovorí Jozef Dvorský, výkonný riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektronický obchod (SAEC).
Podobné skúsenosti má aj riaditeľ internetového obchodu Hej.sk Vladimír Sušil. E-shop prevádzkuje na území Slovenska tri Hejhousy a dve výdajne. ,,Zákazníci si v Hejhousoch môžu nielen vyzdvihnúť objednaný tovar, ale vybrané produkty si aj fyzicky vyskúšať. Takto dokážeme čiastočne zhmotniť online nakupovanie, budovať dôveru zákazníkov v internetovom nakupovaní a poskytovať im služby navyše,“ vysvetľuje V. Sušil a dodáva, že slovenský zákazník potrebuje pri nakupovaní zapájať svoje zmysly: ,,Rád si produkty pred samotnou kúpou ohmatá, vyskúša a na vlastné oči sa presvedčí, či zodpovedá popisu, ktorý na internete uvádzame,“ opisujte riaditeľ Hej.sk.
Bez showroomov nie
Internetové nakupovanie podľa vyjadrenia J. Dvorského zrejme nikdy nebude len o nejakej schránke, kde si ľudia vyzdvihnú objednaný tovar. ,,Seriózne internetové obchody s globálnejším pôsobením musia mať minimálne showroomy, kde atraktívny tovar vystavujú a využívajú ich zároveň ako odberné miesta,“ hovorí riaditeľ SAEC, podľa ktorého e-shopy musia nájsť spôsob, ako skĺbia výhody online predaja s reálnym hmotným svetom. Urobiť tak môžu práve prostredníctvom showroomov, kamenných predajní či rôznym typom omni channel predaja. Mnohí už dnes rozširujú svoje predajne dokonca o kaviarne, čím chcú prilákať zákazníkov aj v ich voľnom čase a budovať s nimi dlhodobé vzťahy. ,,Nákupné správanie zákazníkov sa každým rokom mení smerom k online nakupovaniu, ale stále 40 percent zákazníkov volí osobný odber. Showroomy teda plnia nielen úlohu prezentácie produktov, ale aj sú aj odberným miestom,“ dodáva V. Sušil.
Pripravil: redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock.com