KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

E-commerce a súťažné právo: Prvé prešetrovanie Európskej komisie

sutaztne pravo2V druhej polovici roka 2016 sme sa v rámci prvej časti článku venovali pomerne rozšírenej obchodnej praktike v oblasti e-commerce, na ktoré sa Európska komisia („Komisia“) pozerá prinajmenšom s podozrením.


Dospeli sme k záveru, že nejde iba o teoretický problém odtrhnutý od reality. Naopak, Komisia vydala hneď niekoľko jasných varovných signálov, že je pripravená v rámci vymáhania súťažného práva v oblasti e-commerce začať s jednotlivými podnikateľmi individuálne správne konania.

 

Nešlo o planý poplach

 

Svedčí o tom skutočnosť, že Komisia zahájila tri samostatné správne konania s cieľom posúdiť, či konkrétne obchodné praktiky v oblasti e-commerce bránia spotrebiteľom plne využívať výhody plynúce z cezhraničného obchodu v EÚ a obmedzujú ich možnosť nakupovať spotrebnú elektroniku, videohry a hotelové ubytovanie za konkurencieschopné ceny.

 

V hlavnej úlohe predajná cena

 

V prvom rade Komisia má podozrenie, že predajcovia spotrebnej elektroniky údajne v rozpore so súťažným právom obmedzovali možnosť ich online maloobchodných predajcov slobodne si stanoviť predajné ceny týchto výrobkov. To znamená, že výrobcovia mali svojim online predajcom určovať presné ceny napríklad rýchlovarných kanvíc alebo notebookov, za ktoré ich títo predajcovia mali ďalej predávať na svojich internetových obchodoch. Ďalej im tiež mohli prípadne stanoviť minimálnu cenu, pod ktorú už nebolo možné ponúkať tieto výrobky. V oboch prípadoch pritom ide o praktiku známu ako stanovenie cien pre ďalší predaj (resale price maintenance), ktorá je z hľadiska súťažného práva zakázaná.

 

Ďalej sa Komisia domnieva, že významná spoločnosť vlastniaca populárnu hernú platformu sa spoločne s vydavateľom videohier údajne dopustila zakázaného geo-blockingu. Všeobecne ide o praktiku, prostredníctvom ktorej podnikatelia obmedzujú zákazníkov v nákupe alebo užívaní výrobkov alebo digitálneho obsahu v dôsledku ich aktuálnej polohy alebo bydliska. V danom prípade išlo o to, že každý hráč bol povinný pred samotným hraním pomocou aktivačného kľúča potvrdiť, že nepoužíva pirátsku verziu videohry.

 

Komisia v tejto súvislosti skúma, či nedošlo k zneužitiu aktivačného kľúča pre účely geo-blockingu. Konkrétne má obavu, že tento kľúč umožňoval prístup k videohrám výlučne na území členského štátu, v ktorom si ich spotrebitelia zakúpili, teda napríklad v Poľsku. To by však podľa jej názoru mohlo odradiť spotrebiteľov napríklad z Nemecka, Belgicka alebo Slovenska, aby nakupovali videohry lacnejšie práve v Poľsku.

 

Konečne sa Komisia zaoberá dohodami ohľadom hotelového ubytovania medzi najvýznamnejšími európskymi poskytovateľmi zájazdov a konkrétnou sieťou hotelov. Komisia má za to, že tieto subjekty diskriminovali medzi jednotlivými zákazníkmi na základe ich národnosti alebo bydliska. V dôsledku toho potom týmto zákazníkom nebolo umožnené si zobraziť úplnú dostupnosť jednotlivých hotelov alebo zarezervovať izby za najlepšie ceny.

 

Hrozba pokuty

 

Pokiaľ sa vyššie uvedené podozrenia Komisie potvrdia, hrozia dotknutým podnikateľom pokuty až do výšky 10 % ich ročných obratov. Naviac ide podľa nášho názoru do istej miery o prielomové prípady. Bude tak veľmi zaujímavé sledovať, ako sa s nimi Komisia vysporiada a aký návod tak poskytne všetkým ďalším podnikateľom pôsobiacim v oblasti e-commerce. Zároveň je potrebné mať na pamäti, že únijné a slovenské súťažné právo vychádzajú z rovnakých princípov a sú si veľmi podobné. Nie je preto možné vylúčiť, že Protimonopolný úrad Slovenskej republiky sa postupom Komisie inšpiruje a začne vlastné správne konania. Aj naďalej preto platí naše odporúčanie, aby sa podnikatelia pôsobiaci v oblasti e-commerce obchodným praktikám typu určovania cien pre ďalší predaj alebo geo-blockingu v praxi radšej vyhli.

 

Richard Maliniak
autor je advokátsky koncipient v advokátskej kancelárii Nedelka Kubáč advokáti
IIustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk