KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Zakladanie e-shopu: 1. Príprava na podnikanie

zakaldanie2Uvažujete nad založením vlastného e-shopu? Na neľahkej ceste za vytúženým cieľom je aj množstvo nástrah. V spolupráci s portálom Pricemania.sk vás postupne prevedieme najdôležitejšími krokmi, ktoré sú predpokladom neskoršieho úspechu.


Podnikanie na internete prostredníctvom internetového obchodu začína tam, kde aj ostatné formy podnikania - pri dôkladnej príprave podnikateľského plánu. Precízna analýza zahŕňajúca charakteristiku firmy, produktov alebo služieb, trhu a konkurencie, manažmentu či finančných záväzkov by mala preukázať, že váš e-shop má potenciál uspieť v neustále silnejúcom konkurenčnom prostredí a generovať zisk.

 

Podnikateľský plán

 

Vypracovanie podnikateľského plánu však nie je pomôcka iba pre samotného podnikateľa. Podrobnú analýzu od vás bude vyžadovať aj investor, ktorý chce mať istotu, že návratnosť jeho investícií bude zaručená, a aj inštitúcie, od ktorých budete žiadať finančné pôžičky na váš vznikajúci projekt. V budúcnosti zasa budete podnikateľský plán využívať na kontrolu progresu a dosahovania cieľov, ktoré ste si pre svoj e-shop stanovili. Pri príprave sa môžete inšpirovať vzorovými podnikateľskými plánmi, poradiť sa v komunitách začínajúcich podnikateľov alebo využiť služby profesionálnych poradcov, ktorí majú viacročné skúsenosti z rôznych oblastí a množstva vypracovaných projektov pre internetové obchody. Dôležité je si uvedomiť, že univerzálny podnikateľský plán nie je možné vytvoriť. Osobitosti jednotlivých e-shopov totiž značnou mierou ovplyvňujú jeho štruktúru a formu.

 

Charakteristika firmy

 

Podnikateľský plán by ste mali otvoriť predstavením vznikajúceho e-shopu. Pamätajte si, že je to forma vašej prezentácie a cieľom je, aby čitatelia získali čo najúplnejší obraz o firme. Začnite históriou a vznikom, opíšte pohnútky, ktoré vás viedli k rozhodnutiu založiť si internetový obchod. Súčasťou úvodnej kapitoly by mali byť informácie o zakladateľovi e-shopu, jeho skúsenostiach a odborných predpokladoch riadiť takúto formu podnikania. Taktiež informácie o názve firmy a sídle, o jeho právnej forme a o pôvode a objeme finančných prostriedkov určených pre podnikanie.

 

Popis produktu alebo služby

 

V charakterizovaní produktu alebo služby, ktoré vo vašom e-shope budete predávať, nesmiete zabudnúť na informácie o stave ich vývoja. Pripravte si ich kompletný a podrobný opis, náklady na výrobu alebo prípravu, predajnú cenu a ďalšie špecifiká podľa oblasti, v ktorej budete pôsobiť. Ak chcete zaujať potenciálnych investorov, mali by ste sa snažiť získať pre svoje výrobky certifikáty kvality, prípadne nechať vypracovať štúdie, ktoré vaše výrobky či služby odlíšia od konkurenčných e-shopov.

 

Analýza trhu a konkurencie

 

Informácie o trhu a konkurencii by mali obsahovať trhové špecifiká a prehľad konkurentov v krajine podnikania aj v zahraničí. Pripojte porovnania vašich a konkurenčných výrobkov a služieb podľa ceny a kvality, aj analýzy ich slabých a silných stránok. Opäť nezabudnite zvýrazniť výhody vášho e-shopu, ktoré vám umožnia preraziť na trhu. Spoznajte trh, jeho veľkosť a štatistiky, a na základe získaných informácií skúste vytvoriť hypotézu o jeho budúcom vývoji.

 

Spoznanie zákazníkov

 

Spoznajte svojich zákazníkov. Musíte vedieť, kto sú a s akou kúpnou silou môžete počítať. Zistite, prečo využívajú služby vášho e-shopu a kupujú vaše výrobky, kedy to robia a čo ovplyvňuje ich rozhodnutia. Vytvorte si vzorových zákazníkov, ktorí vám pomôžu uskutočniť správne rozhodnutia. Pre úspešné spoznanie silných a slabých stránok vlastného e-shopu a konkurencie je výbornou pomôckou tzv. SWOT analýza. Vďaka tejto analytickej technike môžete zadefinovať silné a slabé stránky vašej firmy a príležitosti a hrozby, ktoré na vás čakajú vo svete online podnikania.

 

Charakteristika manažmentu

 

Definujte si organizačnú a riadiacu štruktúru. Uveďte počet zamestnancov v jednotlivých oddeleniach a opíšte kľúčových pracovníkov a členov manažmentu. Nezabudnite na informácie o ich veku a odborných predpokladoch na vykonávanie zverených úloh v štruktúre vášho internetového obchodu.

 

Finančný plán

 

Pripravte si plán nákladov na produkovanie výrobkov alebo služieb. Súčasťou plánu by mali byť aj predpokladané objemy predajov a tržieb, podobne ako investície a využitie súčasného finančného kapitálu na rozvoj vášho e-shopu v dlhodobom časovom horizonte.

 

zakladanie 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odporúčané zdroje:

 

Praktickou pomôckou pre každého začínajúceho e-shopára je e-book Michala Krála „13 najčastejších chýb pri prevádzkovaní e-shopu“.

 

Všetko, čo potrebujete vedieť o e-commerce sa naučíte na školeniach Pricemania Academy, ktoré sa zameriavajú najmä na majiteľov e-shopov.

 

Podrobne spracované požiadavky na prípravu a tvorbu podnikateľského plánu nájdete na portáli podnikatelskyplan.sk.
V začiatkoch podnikania vám radi pomôžu v Združení mladých podnikateľov Slovenska a na stránke Mladypodnikatel.cz.

 

Ďalšie časti seriálu Zakladanie e-shopu: 
2. Výber značky, domény, loga
3. Technické riešenie e-shopu
4. Dizajn e-shopu

5. Obchodná a marketingová stratégia

6. Budovanie dôveryhodnosti e-shopu

7. Vytváranie konkurenčných výhod

8. Zákaznícky support

9. Nákupný proces

10. Marketing a PR

 

Pavol Lelák, pricemaniaacademy.sk

Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk