KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Za športové vybavenie platíme viac ako za knihy

bravermann heurekaKníh si však kupujeme v online prostredí dvakrát viac. Zistenia vyplývajú z hĺbkovej analýzy online kategórii, ktorú porovnávač cien, Heureka.sk prezentoval na nedávno uskutočnenej konferencii European Retail Summit 2016.


Slováci sú ochotní zaplatiť vyššie sumy v online obchodoch len u niektorých produktov. Patria k nim aj hudobné nástroje kde priemerná cena objednávky predstavuje 217 €. Pomerne vysoko sa pohybujú vynaložené sumy aj pri nákupoch elektroniky a IT sortimentu. „Je to takmer desaťkrát viac ako za objednávky na druhom konci rebríčka. Za nákupy v kategórii erotika napríklad platia Slováci najmenej, priemerne je to len 23 €. Podobne nízke sú aj sumy vynaložené za nákupy kozmetiky. Ide priemerne o 30 €,“ uvádza Tomáš Braverman, riaditeľ porovnávača cien Heureka. V oboch kategóriách - erotika a kozmetika však podľa jeho slov podiel nákupov narástol, čo odzrkadľuje trend nakupovať online pravidelnejšie aj tovary s nižšou hodnotou.

 

Silná elektronika

 

Zaujímavé je aj porovnanie počtov predaných produktov v jednotlivých kategóriách zastúpených v e-shopoch. „Slováci nakúpili v minulom roku takmer rovnaké množstvo elektroniky ako aj produktov z kategórie móda a oblečenie,“ uvádza T. Braverman. V oboch kategóriách išlo o takmer 350-tisíc kusov. Podiel obratu je ale pri oblečení až osemkrát nižší než pri elektronike. Prieskum ďalej odhalil, že Slováci radi investujú do športového vybavenia. „Počet nakúpených produktov je tu takmer dvakrát vyšší ako u kníh,“ priznáva T. Braverman a poznamenáva, že knihy, filmy a hry vystupujú do popredia aj pri porovnaní s erotickými pomôckami. „V kategórii erotika sa predalo desaťkrát menej tovaru ako v kategórii filmy, knihy a hry, “ dodáva T. Braverman. Pokiaľ ide o šírku sortimentu, obrovské množstvo produktov je pre online nakupujúcich k dispozícii v kategóriách móda a oblečenie, ale aj v kategórii dom a záhrada. Rozsiahlou, pokiaľ ide o počet tovarových položiek je aj kategória kozmetiky.

 

V kurze sú potraviny

 

V prieskume sa ďalej uvádza, že najviac medziročne narástla kategória jedlo, okrem nej významný nárast zaregistrovala Heureka aj pri už spomínaných erotických produktoch. „Kategória zastrešujúca jedlo či potraviny ako také je ešte stále v štádiu rozvoja, na trh sa snaží preniknúť niekoľko nových subjektov. Tie vylaďujú detaily a zisťujú, ako sa najlepšie prispôsobiť požiadavkám slovenských zákazníkov. Možno preto očakávať ďalšie výraznejšie pohyby v tomto segmente. Vstup do potravinového segmentu avizujú dokonca aj niektorí veľkí hráči prevádzkujúci v súčasnosti veľkoplošné kamenné predajne,“ predikuje T. Braverman.

 

Rastúce hobby

 

Výrazný medziročný posun nahor sa týka nákupov hobby sortimentu. Ide o pomerne rozsiahlu kategóriu zahŕňajúcu napríklad aj hudobné nástroje či oblasť chovateľstva. Často pritom ide o úzko špecializované, skôr menšie e-shopy. Segment chovateľstva tvorí viac ako polovicu obratu kategórie, konkrétne sa predá viac ako polovica produktov z celej kategórie hobby. Chovateľstvo je dnes jednou z najprogresívnejšie rastúcich oblastí, medziročný nárast predstavuje až 35 %. „V tomto segmente je zatiaľ relatívne malý počet subjektov, ale už teraz sa na celkovom obrate e-commerce podieľajú viac ako jedným percentom,“ upozorňuje T. Braverman. Dodáva, že nákupy pre domácich miláčikov sú veľkým trendom aj pri mobilných nákupoch, konkrétne pri opakovaných nákupoch krmiva. „Slováci sú predovšetkým psíčkari, najväčší podiel v ich nákupoch patrí produktom pre psov ( 77 %) a následne pre mačky (12 %). Zaujímavá je pritom aj podkategória akvaristika, ktorá je na treťom mieste (7%),“ dodáva T. Braverman. Pokiaľ ide o hudobné nástroje, porovnávač Heureka cien zaznamenal na slovenskom trhu rastúcu priemernú hodnotu objednávok. Najžiadanejšie sú v online obchodoch klávesové nástroje, ktoré tvoria až 45 % celej kategórie a priemerná cena objednávky je v ich prípade až 516 €.

 

Bežné nákupy

 

Rastúci trend drobných nákupov v online obchodoch dokazuje aj vývoj v kategóriách kozmetika, zdravie a deti. Najobľúbenejším kozmetickým produktom sú parfumy, ktoré tvoria približne 40% celkového obratu kategórie. Medzi značkami parfumov dominuje Hugo Boss, najobľúbenejšími značkami kozmetiky v online prostredí sú Bioderma a Vichy. „Nárast nákupov detského tovaru zase možno vysvetliť intenzívnejšou aktivitou mamičiek na internete,“ vysvetľuje T. Braverman. V tejto kategórii majú 11 % podiel na obrate plienky, 10 % patrí detskej výžive.

 

Pozitívne prognózy

 

Celkovo je jasné, že odvetvie e-commerce na Slovensku rastie. V roku 2015 minuli Slováci v internetových obchodoch podľa Heureky 703 miliónov €, v medziročnom porovnaní ide o 15-percentné zvýšenie. Tempo rastu sa síce mierne spomalilo, Heureka však napriek tomu očakáva pokračovanie priaznivého vývoja z roku 2015. Pre štyri milióny internetových užívateľov Slovenska je k dispozícii podľa zistení Heureky až 9 355 e-shopov. „Prekvapujúco je momentálne najviac e-shopov zo segmentu dom a záhrada. Táto kategória zastrešuje široký sortiment, patrí sem množstvo rozličných produktov od drobných až po rozmernejšie, “ uvádza T. Braverman. Najmenší počet e-shopov naopak eviduje Heureka v segmente erotického tovaru. Aj táto kategória ale výrazne rastie, a preto možno čakať, že práve v tejto oblasti sa na trhu objavia noví hráči, ktorí potenciál využijú.

 

Platby aj kartami

 

Pokiaľ ide o platby, rovnako ako v susednom Česku, aj u nás naďalej dominuje dobierka. Ani túto oblasť pritom neobchádzajú trendy a dôkazom je rastúca obľuba platieb za tovar nakúpný online platobnými kartami. „Pri nákupoch online platí platobnými kartami dnes už 15 % zákazníkov. Stále viac e-shopov preto zavádza túto možnosť platby a upriamuje pozornosť zákazníkov na to, že tento spôsob platby je pohodlný, bezpečný a rýchly,“ vysvetľuje T. Braverman.

 

Mobilná budúcnosť

 

Budúcnosť elektronických nákupov vidia odborníci jednoznačne v oblasti m-commerce. Podiel mobilných návštev vzrástol v roku 2015 na Heureke na 37 %. „Tempo rastu nákupov prostredníctvom mobilných telefónov neustále rastie, tento rok pravdepodobne prekročíme 40-percentný podiel návštev,“ uvádza T. Braverman. V tejto súvislosti sa mení aj prístup samotných e-shopov a stále viac z nich má web prispôsobený pre mobilné zariadenia. „Je to takmer tretina e-shopov, pričom len pri porovnaní posledných dvoch rokov sa situácia zlepšila o polovicu. Slováci cez mobil okrem klasickej elektroniky, ako sú mobily, počítače či príslušenstvo, nakupujú viac aj malé spotrebiče, napríklad kuchynské roboty, takisto aj pneumatiky, obuv, parfumy či hračky,“ dodáva T. Braverman.

 

Pripravil: dk
Zdroj: Heureka, redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk