Priestor pre nové e-shopy stále existuje

bravermanSlováci nakupujú online stále intenzívnejšie. Tento rok minú v e-shopoch podľa odhadov zhruba 703 miliónov €. Stále pritom rastie počet nových e-shopov, aktuálne sa ich počet na Slovensku blíži k 10-tisíc.

Trendom sú špecializované e-shopy a stále častejšie pri nakupovaní online využívanie mobilných zariadení.

 

Deň dopravy zdarma, ktorý prebiehal v slovenských e-shopoch len nedávno, odštartoval naplno sezónu vianočných nákupov. Tá je každoročne, ťahúňom celého roka v rámci internetového predaja. Tento rok by mal byť iný, výnimočnejší. Celkovo za rok 2015 sa predpokladá, že Slováci minú v e-shopoch približne o 15 % ako vlani. Vyplýva to z aktuálnych štatistík nezávislého porovnávača cien Heureka.sk.

 

Spomalenie v lete

 

„V prvom polroku vzrástol obrat e-commerce zhruba o pätinu oproti vlaňajšku. Letná sezóna tempo rastu síce spomalila, ale vianočná sezóna sa už teraz javí silná. Očakávame rekordný obrat e-commerce," uvádza Tomáš Braverman, riaditeľ Heureky. Podiel e-commerce na celkovom retaile Slovenska je pritom aktuálne o niečo viac ako 11 %.

 

Nárast nováčikov

 

Počet nových e-shopov na Slovensku každoročne rastie a tento spôsob obchodovania láka stále viac aj ľudí, ktorí doposiaľ v tejto oblasti nepôsobili. Tento rok Heureka zaznamenala takisto zvýšenie počtu internetových obchodov, v roku 2015 ich eviduje už 9 355. Celkovo ich počet v porovnaní s rokom 2014 narástol o približne 12 %. Na porovnanie, v roku 2011 bolo na Slovensku aktívnych 2400 e-shopov, v roku 2012 4500, v roku 2013 až 7000, v roku 2014 8250. „Trendom sú veľké e-shopy a nákupné galérie, kde zákazníci nájdu všetko na jednom mieste, alebo naopak e-shopy úzko špecializované na vybraný segment," hovorí T. Braverman. Slovenský e-commerce trh pritom stále oproti iným krajinám nie je nasýtený, je tu naďalej voľný priestor pre nových hráčov. V Česku sa však už napríklad potvrdili dlhodobé predpovede o konsolidácii počtu e-shopov, ich počet mierne klesol, medziročne zhruba o jedno percento na 36 800.

 

Slováci internetu veria

 

Popredné miesta s najvyšším trhovým podielom, pokiaľ ide o nakupované tovary, si stále držia elektronika (40 %) a biela technika (21 %). „Elektronika si drží najväčší podiel stabilne, ale už to nie je kategória, ktorá by rástla progresívne. Dynamické medziročné nárasty sú evidentné skôr v iných kategóriách. Trebárs v potravinách a nápojoch je nárast až o 45 %, vyše tretinový nárast je evidentný aj v segmentoch hobby, kozmetika a zdravie. O štvrtinu narástla aj kategória oblečenie a móda. Tento skok pritom možno pripísať hlavne novým hráčom na trhu," dodáva T. Braverman.

 

Potraviny online

 

Novinkou je, že stále viac Slovákov nakupuje online vybrané trvanlivé potraviny. Často ide o kávu (kávové kapsule), ale aj alkohol. „Častejšie nakupovaný je celý hobby segment, čo je spôsobené nárastom špecializovaných kategórií. Trendom je totiž užšia špecializácia e-shopov, ktoré sa chcú aj týmto spôsobom odlíšiť od konkurencie. Tieto e-shopy ponúkajú svoje produkt priamo cieľovej skupine," vysvetľuje T. Braverman. Pozitívom je podľa jeho slov to, že Slováci majú stále väčšiu dôveru v online nákupy a čoraz častejšie nakupujú online aj tovar pre bežnú spotrebu v nižších hodnotách. Toto smerovanie je už bežné v susednom Česku, nehovoriac o ďalších krajinách. Ide totiž presne o druh sortimentu, ktorého nákupom online šetria zákazníci nielen peniaze, ale predovšetkým čas a námahu.

 

Budúcnosť v mobiloch

 

Budúcnosťou je predovšetkým m-commerce. V roku 2015 tvorili návštevy z mobilných zariadení na Heureke 37 % z celkového počtu. Tento trend si zobrali za svoj aj e-shopy. Za úspech možno považovať medziročný nárast e-shopov prispôsobených pre mobilné zariadenia o viac než polovicu na 31 % celkového počtu. „Obľúbené je nakupovať mobilne lacnejšie položky a tovar opakovanej spotreby, ako je napríklad krmivo pre psy a mačky, kontaktné šošovky, plienky a podobne," hovorí T. Braverman. V tomto ohľade sú pritom Slováci na tom lepšie ako Česi. Návštevy cez mobil predstavujú u susedov len o málo viac ako 30 % celkového počtu a web prispôsobený týmto zariadeniam má len 27 % e-shopov.

 

Trendy v platbách

 

Aj v prípadne platobných metód začínajú Slováci čoraz častejšie voliť modernejšie platobné metódy. Stále síce najviac ľudí kupuje tovar na dobierku, medziročne však jej obľuba klesá. Obľúbenou zostáva aj platba na odbernom mieste. „Platba vo výdajniach pripomína klasický nákup z ruky do ruky, preto zostáva obľúbenou u Slovákov, podpisuje sa však pod to aj zakladanie a rozširovanie siete odberných miest," konštatuje T. Braverman. „Dlhodobo však idú do popredia moderné nástroje, predovšetkým online platba kartou. Slováci sa naučili dôverovať jej a majú väčšie povedomie o bezpečnosti tejto metódy, ktorá je na rozdiel od iných často bezplatná a predovšetkým rýchla. To je nezanedbateľný benefit," uzatvára T. Braverman.

 

Pripravil: dk
Ilustračné foto: Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

Slovak Retail Summit 2019

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail