KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Štyri elementy, ktoré ovplyvnila pandémia koronavírusu

Nový koronavírus zmenil fungovanie ekonomiky. Pozreli sme sa na štyri elementy v oblasti retailu, ktoré pandémia nezvratne ovplyvnila a ako sa dokázali týmto zmenám prispôsobiť. Pozitívnou správu je, že mnohé spoločnosti investovali do boja proti nákaze nemalé prostriedky, know-how a energiu.

 

korona1 v

 

 

1. Spotrebiteľ - Adaptácia spotrebiteľského správania


V centre dodávateľského reťazca stojí spotrebiteľ, konečný zákazník. Ten ako hostiteľ nového koronavírusu zareagoval ako prvý. Zmenila pandémia výraznejším spôsobom zákaznícke správanie? Je možné, že sa zákazníci správajú adekvátne okolnostiam, len sme nemali možnosť sledovať ich pri tom?


Zákazníci jasne ukázali v praxi typ správania, ktoré býva označované ako panické. Štúdia Svetového ekonomického fóra uvádza, že v čase krízových situácií ľudia získavajú pocit kontroly napĺňaním svojich špajzí, komôr, mrazničiek a chladničiek. Trefný je v tomto prípade nemecký pojem „hamsterkauf“, čo sa dá preložiť ako „naškrečkovať si“. Intenzívnejšie nákupy sa premietli nielen do posilnenia logistiky reťazcov (COOP Jednota Slovensko deklarovala navýšenie kapacít o 30 %), ale aj do predaja tovarov typických skôr pre vianočné obdobie.

 

Spomínali sme napríklad mrazničky. Vzhľadom na to, že ľudia majú nútené voľné alebo pracujú v režime „home office“, začali napríklad šiť rúška. To sa zasa prejavilo v masívnom objeme predaných šijacích strojov a návštev galantérií. Raketovo smerom nahor vystrelili aj predaje domácich pekární. Objavil sa dokonca pojem, ktorý sme tu nemali od čias socializmu, a síce „nedostatkový tovar“ (Mangelware, Scarce goods). Zohnať droždie, dezinfekciu na ruky alebo gumičky na výrobu rúšok, bolo spočiatku problematické. Tým, že sú uzatvorené kamenné prevádzky, ľudia začali viac nakupovať on-line, a to vrátane potravín, najmä trvanlivých. Šikovní obchodníci sa snažili chýbajúci sortiment rýchlo doplniť alebo nahradiť primeranými alternatívami.


Zaujímavé je, že napríklad v Spojenom kráľovstve najviac tržieb generovali nie ľudia, ktorí v panike vrchovato naložili nákupné vozíky, ale ľudia, ktorí absolvovali niekoľko nákupov a zakaždým nakúpili za viac peňazí. Všimli ste si, že spotrebitelia začali nakupovať aj za štandardné ceny? Subjektívne vnímanie akciovej ceny ako tej „jedinej správnej“ sa zmenilo a dnes spotrebiteľ nakupuje to, čo je dostupné a prípadne alternatívy nedostatkového tovaru (podobne to bolo v „kauze maslo“). Napríklad niektoré reťazce v Spojenom kráľovstve už zaviedli limit maximálne troch položiek s rovnakým SKU na kupujúceho.


Peniaze ušetrené za posedenia v reštauráciách, pobyt v obchodných centrách a dovolenky ľudia presmerovali na zabezpečenie prežitia (najmä do potravín) a na spríjemnenie si chvíľ počas karantény. Častočnú odpoveď na to, čím osloviť spotrebiteľa v súčasnosti poskytuje ekonomická kríza. Počas nej sa darilo takpovediac „hriešnym odvetviam“ (sin industries), teda tabakovému priemyslu, výrobcom čokolády a vína a tiež „odvetviam hniezdenia“ (nesting industries), ako sú napríklad odevy na doma. To čo bolo kedysi určené skôr pre potešenie, sa razom stalo nevyhnutným až natoľko, že streamovacie platformy (Netflix, HBO....) museli znížiť kvalitu videa, aby nezahltili sieťovú infraštruktúru. Vo všeobecnosti aj slovenský spotrebiteľ dodržiava odporúčania, ktoré minimalizujú šírenie koronavírusu. Ekonomické záujmy tak ustúpili pred ochranou vlastného zdravia.

 

2. Digitalizácia – Dobiehať digitálny dlh


Podľa agentúry IGD RetailAnalys počas marcového vypuknutia pandémie v Spojenom kráľovstve utratili spotrebitelia v kamenných obchodoch 76 % výdavkov, pričom hráči v e-commerce zápasili s dodacími lehotami. Situácia praje aj na Slovensku kamenným sieťam, ktoré si e-commerce platformy už vytvorili, napríklad Tesco a Delia.

V Čechách je situácia trochu iná, tam sa Košík.cz aj Rohlík.cz pustili aj do rozvozu jedál z reštaurácií alebo začali rozvážať tovar po celej krajine. Potraviny zaradili do sortimentu aj Alza.cz a Mall.cz. Viacero e-commerce hráčov ponúklo svoje kapacity a platformy aj kamenným predajniam, aby vedeli tovar dostať k zákazníkom. Napríklad Zalando potvrdila, že v rámci programu Connected Retail, ponúkne priestor pre ďalšie módne značky, aby mohli ponúkať a predávať svoje výrobky cez on-line platformu.


Tomáš Čupr z Rohlik.cz spustil platformu Nakup bezpečně, ktorá zákazníkom umožňuje nakúpiť on-line v rôznych obchodoch, pričom obchod nákup pripraví a zákazník si ho len vyzdvihne. Niektorí obchodníci začali využívať na on-line objednávky svoje stránky na sociálnych sieťach a dovoz riešia vo vlastnej réžii.


Veľmi rýchlo sa na zmenený dopyt adaptoval vending. Ako prvá prišla s rúškomatom sieť Dr.Max, ktorá upravila svoj automat na lieky na Trnavskom mýte. Základná kapacita výdajného automatu je 200 rúšok, tie sú podľa potreby priebežne dopĺňané personálom priľahlej lekárne. Sortiment rúškomatu doplnil aj ďalší nedostatkový tovar, ktorým je aj neustále zháňaná dezinfekcia rúk. Dnes už podobným automatom na predaj rúšok disponuje nákupné centrum Westfield Chodov v Prahe aj supermarkety Kon-Rad v Bratislave.


Predaj niektorých statkov dlhodobej spotreby sa takmer zastavil a opäť sa k slovu dostala digitalizácia, aby naštartovala biznis. Napríklad predaj a prenájom nehnuteľností môže (a zrejme aj bude musieť) využiť 3D vizualizácie, telemarketing a videomarketing či virtuálne prehliadky. Mimochodom v zahraničí sa stáva najdôležitejším marketingovým nástrojom živé vysielanie. Obľube sa teší švédsky Skype, ale aj komunikačná služba Zoom, ktorá dosahuje taký raketový rast, aký mal kedysi Facebook. Pre predstavu: z 10 miliónov videokonferencií na Zoom-e denne v priebehu decembra 2019 sa v marci 2020 stalo 200 miliónov denne!


On-line je možné kúpiť už aj auto, najmä teda už nakonfigurované zo skladových zásob distribútorov. Pri jeho fyzickom prevzatí treba rešpektovať všetky hygienické nariadenia, teda zákazník musí mať ochranné rúško, ochranné rukavice a dodržiavanie hygienického odstupu.


Mnohých obchodníkov prinútila „koronaekonomika“ pozmeniť aj biznis model respektíve vymyslieť biznis model predaja úplne nový. Napríklad e-shop a sieť výdajní s módou Zoot spustila službu Zoot Taxi, ktorá dopraví tovar zákazníkom domov s tým, že kuriér počká dvadsať minút, než si zákazníci oblečenie v pohodlí domova vyskúša. To, čo sa zákazníkovi nebude páčiť, môže okamžite vrátiť a peniaze mu prídu späť na účet.


Ďalším príkladom je sieť ovocných barov Fruitisimo (pôsobí v ČR, SR a v Maďarsku), ktorá akcelerovala vývoj e-shopu tak, aby mohli fungovať objednávky a rozvoz čerstvých džúsov. Počas dňa sumarizuje objednávky a ďalší deň ráno zamestnanci vyrábajú nápoje a po zvyšok dňa ich rozvážajú. Zamestnanci z pobočiek prešli teda na režim rozvozu.
Azda najviac postihnutou oblasťou je cestovný ruch. Avšak aj tu sú príklady, že sa dá podnikať ďalej. Le Bijou, luxusná švajčiarska hotelová sieť, vytvorila „karanténne apartmány“. Pobyt v jednom z apartmánov návštevníkov vyjde od 800 do 2 000 dolárov za noc. Hostia prichádzajú do styku s niekým iba vtedy, keď o to požiadajú. K dispozícii je zdravotník alebo osobný šéfkuchár.

 

3. Výroba a vývoj – Zmeny, adaptácia a dary pre verejnosť


Na adaptáciu spotrebiteľa na nové podmienky reagovali aj dodávatelia do retailu. Tam, kde existuje dopyt, tam skôr či neskôr vznikne ponuka. Ak producentom alkoholu vládnym nariadením zatvorili silný predajná kanál – on-trade, tak jednou z reakcií na uvoľnené kapacity a pokles tržieb bolo prispôsobenie výrobného programu na výrobu dezinfekcie. Poďme sa pozrieť na niekoľko príkladov.


Moravský podnikateľ a výrobca destilátov a remeselne destilovaného ginu OMG (Oh my Gin) Martin Žufánek, začal vyrábať dezinfekciu s príznačným názvom OMD – Oh My Disinfection. Distribuuje ju zdarma pre detské domovy, domovy dôchodcov a všetkým potrebným. Dezinfekcia ako taká sa bežne vyrába z denaturovaného liehu. Keďže výrobca Rudolf Jelínek nemá legálnu možnosť pracovať s denaturovaným liehom, rozhodol sa na nedostatok dezinfekcie reagovať stáčaním potravinárskeho veľmi jemného liehu vo vysokej koncentrácii (76% alkoholu). Ak sa 500 ml tohto liehu zmieša so 100 ml destilovanej vody a 20 ml peroxidu vodíka, získa sa 620 ml dezinfekcie. Receptúru je možné doplniť o glycerol alebo olej, ktoré zmiernia vysušujúce účinky liehu. Dezinfekciu začala produkovať aj likérka Stock Plzeň Božkov.


Na Slovensku uviedla na trh Dezinfekt, univerzálny liehový dezinfekčný prostriedok na báze bioetanolu spoločnosť ST. NICOLAUS. Firma obmedzila svoju výrobu octu v Leopoldove a zamerala sa na produkciu čistého liehu. Vďaka niekoľkým zmenám vo výrobe ide výrobná linka na svoj maximálny technický výkon a darí sa nám vyprodukovať 36 000 litrov čistého liehu denne, ktoré firma okamžite distribuuje.


Spoločnosť BGV, s.r.o. – Nestville Distillery, výrobca 1.slovenskej whisky darovala všetkým obyvateľom obce Hniezdne, v ktorej sídli a taktiež obyvateľom obcí sídliacich s katastrom obce Hniezdne BURBEGEL PLUS – dezinfekčný prostriedok. Výrobok je dostupnú aj cez sieť 1st Day. Ide o univerzálny tekutý prípravok na báze alkoholu, určený na rýchle a bezpečné čistenie. Obsahuje účinné látky etanol (min. 80% v/v), ajatín a glycerín. Je vhodný na čistenie rúk bez vody a mydla.


Slovnaft vyrába dezinfekciu HYGI Fluid, ktorá je vhodná na čistenie povrchov aj na pokožku. V laboratóriách spoločnosti VÚRUP jej denne vedia vyrobiť až 8000 litrov. Aktuálne dezinfekciu používajú na čerpacích staniciach a v celej Skupine Slovnaft, hľadajú však možnosti jej distribúcie na ďalšie miesta, kde by mohla pomôcť. Využívaním vlastnej dezinfekcie v Slovnafte sa tiež obmedzili komerčné objednávky iných prípravkov. Potrebná dezinfekcia je tak k dispozícii pre nemocnice, lekárne a ďalšie podniky. Mimochodom aj Louis Vuitton vo Francúzsku namiesto parfumov produkuje dezinfekciu.


Slovenská firma 3MON zasa ponúka dezinfekčnú bránu. Pri vstupe do priestoru brány bezdotykový senzor automaticky spustí dezinfekčný proces, počas ktorého je pomocou trysiek aplikovaný dezinfekčný prostriedok na osobu nachádzajúcu sa v priestoroch brány. Vstupná dezinfekčná brána síce negarantuje dokonalú ochranu pred vírusom, ale slúži ako spôsob znižovania rizika prenosu infekcie.


Koronaekonomika prospela aj firmám, ktoré ponúkajú dodávku a montovanie plexiskiel. Tie si masovo nechali inštalovať takmer všetky maloobchodné siete k svojim pokladniciam. Účelom je obmedziť osobný kontakt pokladníka od zákazníka.
Žiadanými výrobkami po dezinfekcii, rúškach, jednorazových okuliaroch, začali byť aj okuliare, helmy a tvárové štíty. Dve fakulty Žilinskej univerzity začali vyrábať ochranné štíty pre zdravotníkov pomocou 3D tlače.


Veľké zmätky vyvolalo nariadenie, ktoré prikazuje obchodníkom vpustiť do predajne len toľko osôb, aby na jedného zákazníka pripadlo 25 m2 plochy. Obchodníci to riešili nutnosťou mať v predajni nákupný košík alebo vozík, pričom dali k dispozícii len toľko vozíkov, aby vedeli manažovať kvótu zaľudnenosti. Elegantnejšie riešenie pritom nie je technologicky náročné a ponúka ho slovenská firma Pygmalios. Základ tvoria tzv. stereoskopické kamery, teda špeciálne videosenzory vyvinuté pre tento účel. Umiestnia sa nad vchod do budovy a vedia počítať ľudí, ktorí vchádzajú do objektu. Do prevádzky tiež možno umiestniť aj digital signage, teda obrazovku, ktorá dokáže zákazníkom aj personálu v reálnom čase zobrazovať informáciu o tom, či je možné vstúpiť do priestoru alebo nie.


Ďalšia slovenská firma CogneXa vyvinula AI technológiu, ktorá po napojení na kameru zistí, či človek nosí rúško alebo nie. Systém sa volá MaskDetector a slúži aj ako zbernica dát údajov o počte ľudí bez ochranných prvkov v jednotlivých budovách a verejných priestoroch. Získané dáta o používaní ochranných prvkov môžu pomôcť pri presnejších modelovaniach priebehu epidémie. Firma sa rozhodla verejným inštitúciám ponúknuť softvér a pomoc s inštaláciou úplne zadarmo. Vlastný systém na detekciu ľudí bez rúšok vyvinula aj slovenská firma Brain:IT, pod názvom Paula. Systém je možné napojiť na väčšinu typov kamier a je dostupný tiež zadarmo.


Viacero firiem poskytlo retailu svoje know-how a služby zdarma alebo odložilo platby za prenájom či prevádzku zariadení. Niektoré právnické kancelárie na webe pravovruskach.sk vytvorili databázu vzorov právnych dokumentov, ktoré sa môžu zísť v čase pandémie firmám aj ľuďom.


Slovenská softvérová firma Sygic dokončuje aplikáciu „Covid19 ZostanZdravy“, ktorá rieši trasovanie pomocou Bluetooth a karanténu s pomocou FaceID. V spolupráci so ZostanZdravy a Innovatrics, chcú štátu ponúknuť riešenie, ktoré pomôže rýchlejšie zvládnuť nákazu. Nadácia spoločnosti Eset zasa zafinancovala vývoj a výrobu 100 000 presných slovenských testov na detekciu koronavírusu. Štát ich dostane darom.


Ak nefungujú reštaurácie, viac tovaru je k dispozícii pre retail. Ale čo so surovinami, ktoré sú určené len pre reštaurácie a do bežných sietí sa nedostanú? Distribútori pre ne hľadajú nové odbytiská, a tak je dnes možné si aj pre domáce varenie zaobstarať špičkové suroviny – navyše často s výraznou zľavou.

 

4. Logistika a doručovanie – Enormný tlak na výkon a kapacity


Problematike sa venujeme v samostatnom článku, ale spomeňme aspoň niekoľko trendov. Prvým je fakt, že obchodníci sa začali ešte užšie zameriavať na lokálnych dodávateľov a miestnych farmárov. V období preťaženej logistiky je možnosť získavať tovar z blízkeho okolia viac ako vítaná. Mnohí začali dodávať tovar z výroby priamo do prevádzok. Opäť sa do popredia dostáva pojem mestská logistika a mestské sklady, ktoré majú pomôcť s distribúciou tovaru, ktorý je citlivý na zmenu teplôt alebo má krátku dobu spotreby.


Obchodníci a najmä tí v sektore e-commerce začali vytvárať väčšie zásoby, čo má zásadný vplyv aj na ich cash-flow. Ukázalo sa to však ako prezieravé, lebo výrobné kapacity v Ázii a najmä v Číne v dôsledku pandémie prestali fungovať a dnes sú niektoré druhy tovaru alebo komponenty jednoducho nedostupné. Akumulované zásoby sa však obchodníkom míňajú a zostáva dúfať, že než dospejú k nule, obnoví sa výroba a dodávky z Ázie. Keďže spotrebitelia zareagovali nepredvídateľne obchodníci nevedeli a doteraz nevedia presnejšie predikovať dopyt po niektorých tovaroch a komoditách.

 

S každou krízou a výzvou prichádzajú príležitosti. Známy príklad hovorí, že v období po čiernom piatku na burze v roku 1929 prišiel Charles B. Darrow s novou stolnou hrou. Aj dnes patrí medzi najpredávanejšie. Volá sa Monopoly.

 

 

Juraj Turzo
Ilustračné foto: Pixabay.com (úvodné), archívy firiem, 3MON/Spanner SK

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk