KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Nezaplatenie faktúr ohrozuje existenciu firmy

Mnoho firiem má nevymožiteľné faktúry Ich nezaplatenie priamo vplýva na ďalšie fungovanie firmy. Riešením je napríklad poistenie pohľadávok.Tomáš Mezírka z poisťovne Atradius tvrdí, že mnohé slovenské firmy však na to zabúdajú.

 

altradius v

 

Prečo by si firma mala dať poistiť svoje pohľadávky?

 

Jedným z hlavných dôvodov je otázka miery rizika, ktoré chce firma v súvislosti so svojim podnikaním podstúpiť. Riziko nezaplatenia je u väčšiny firiem výrazne vyššie ako napríklad riziko požiaru. Každý podnikateľ si tak môže položiť otázku či mu výrobná hala vyhorí častejšie, ako mu zákazník nezaplatí faktúru. Cieľom poistenia je pomôcť podnikateľovi preklenúť dôsledok nezaplatenia jeho pohľadávok. Pričom platí, že už len niekoľko prípadov neplatenia, môže mať katastrofálny vplyv na firemný cash-flow.


Sú tu ale i ďalšie pridané hodnoty poistenia. Či už je to preverovanie potenciálneho partnera pred dojednaním obchodu, alebo hodnotenie a predikcia rizík u súčasných zákazníkov. Je to dôležité aj ak by firma chcela preraziť na zahraničných trhoch a vstupuje do neznámeho prostredia. Poistené firmy tak môžu podnikať s využitím komplexných informácií o dôveryhodnosti a ekonomickej sile každého jednotlivého odberateľa. S týmito informáciami sa môžu podnikatelia pustiť do podnikania aj na zahraničných trhoch, s ktorými doteraz nemali skúsenosti. Vďaka poisteniu pohľadávok tak môže firma rásť vďaka ponuke odberateľských úverov s minimálnym rizikom a tím vysokou konkurencieschopnosťou ako na stávajúcom, tak i novom trhu.

 

Aké pohľadávky si vie podnikateľ poistiť? Sú tam nejaké obmedzenia?


Poistiť sa dajú všetky pohľadávky z dodávok tovaru alebo služieb. Základným a nevyhnutným predpokladom poistenia pohľadávky je to, že samotný klient musí byť poistený, teda mať uzatvorenú rámcovú zmluvu. Túto si poistený klient pred samotnou obchodnou transakciou vyžiada cez on-line portál tzv. kreditný limit. Tento limit klient určuje individuálne, podľa aktuálnej potreby u daného zákazníka. Dôležitým predpokladom je aj to, že poistená pohľadávka nemôže mať právne vady. Musí byť zmluvne podložená a zdokumentovaná.


Súčasne platí, že firmy majú možnosť si poistiť len nové pohľadávky, ktoré nie sú viacej ako 60 dní po splatnosti. Nie je možné poistiť proti povodni dom, ktorý už odplával. Rozumne nastavený kreditný manažment predpokladá poistenie väčšiny portfólia alebo segmentu podnikania, no rozhodnutie koho poistiť je na strane klienta. Splatnosť pohľadávok by mala byť do jedného roka, ideálne do 180 dní.


Z poistenia sú štandardne vylúčené pohľadávky voči tuzemským verejnoprávnym zákazníkom (za určitých okolností je možno pripoistiť ale aj týchto) alebo fyzickým osobám – nepodnikateľom. Pochopiteľne sa nedajú poistiť pohľadávky vo vojnových krajinách alebo tam, kde miera politického rizika je priveľmi vysoká, alebo tých, čo sú na sankčných zoznamoch. Netreba opomenúť ani to, že sa nedajú poistiť aj pohľadávky voči firmám, kde má klient vlastnícke alebo manažerské prepojenie, kde utrpel stratu na pohľadávkach, alebo sú tieto firmy z pohľadu ich bonity či platobnej morálky nepoistiteľné.

 

Z pohľadu segmentu je možné poistiť takmer všetky pohľadávky. Od výroby a predaja ocele, rôznych subdodávok v automotive, cez spracovanie mäsa, mliečnych produktov, personálny lízing až po predaj vysoko sofistikovaných IT služieb a zariadení. V poslednom období poisťovne zaznamenali nárast záujmu predovšetkým v segmente stavebníctva a dodávateľov v stavebnom sektore.

 

Ako sa firma môže dať poistiť? Ide o náročný, alebo zdĺhavý proces?


Základné parametre poistenia sú dohodnuté v rámcovej zmluve Atradius modula. Patrí sem cena, výška poistného krytia, špecifikácia termínu vzniku poistnej udalosti a povinného hlásenia. Cez jednoduchý internetový portál je potom klient schopný podľa jednotlivých obchodných prípadov vyžiadať úverové rámce na daných zákazníkov.

 

Je poistenie pohľadávok finančne náročné? Viaceré firmy majú obavy z veľkých finančných nákladov.


Cena poistenia sa pohybuje rádovo v desatinách percenta poisteného obratu. Zväčša je to pod 0,5 % z realizovaného obchodu. Na celkovú cenu vplýva viacero faktorov. Medzi najdôležitejšie patrí poisťované objemy, dlžka úverovania zákazníkov (tj. splatnosti) a rizikovost oboru. Posudzujeme aký bude predpokladaný poistiteľný obrat či portfólio odberateľov a ich rating. Dôležitá je dĺžka splatnosti - pri nej platí, že čím dlhšia splatnosť, tým viac rastie riziko pre klienta a tak aj samotnú poisťovňu. Svoju úlohu zohráva aj oblasť pôsobenia samotnej firmy. Niektoré oblasti sú viac a niektoré menej rizikové. Do ceny sa premietajú aj straty klienta v minulosti (čo utvára obraz o nastavení kreditného manažmentu), prognóza vývoja ekonomiky a jednotlivých sektorov či dodatočný počet pripoistených rizík.

 

Aké sú výhody poistenia pohľadávok? Čo tým poistená firma získa?


Základným benefitom poistenia pohľadávok je samotná prevencia. Firmy tak dopredu zabraňujú vzniku zlých pohľadávok. Poisťovňa by mala byť schopná indikovať budúci problém u zákazníkov a klienta varovať dopredu. Výsledkom je celkové skvalitnenie portfólia zákazníkov, zlepšenie cash-flow klienta a zlepšenie jeho reputácie na trhu. Keď má firma poistené pohľadávky, môže bez obáv dodávať väčšie množstvo tovaru svojim zákazníkom a ponúknuť im výhodnejšie platobné podmienky alebo začať spolupracovať s novým zákazníkom, s ktorým ešte nemá skúsenosť. Takto pomáha toto poistenie profitabilnému rastu silných spoločností.


Medzi ďalšie výhody poistenia pohľadávok patrí aj to, že štandardne takáto pohľadávka je bankami posudzovaná ako zaistená. Ešte aj dnes málo firem vie, že úverové poistenie je bankami uznávané ako nástroj, vďaka ktorému je možné ľahšie poskytnúť financovanie potrebné pre ďalší rozvoj podnikania. A to často za výhodnejších podmienok ako je obvyklé. Poistenie pohľadávok tak má vplyv na externé financovanie a ďalší rozvoj podnikania firmy. V neposlednom rade je to aj samotná výplata poistnej udalosti. Firmy tak môžu obchodovať s menším rizikom. Poistenie pohľadávok umožňuje našim klientom obchodovať s istotou.

 

redakcia
Foto: Atradius

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk