Jedinou istotou v oblasti retailu je zmena

Letmý pohľad na súčasný retail aj nezainteresovanému spotrebiteľovi naznačuje, že nastáva zmena. V on-line priestore sú zmeny síce menej viditeľné, no dejú sa napríklad na úrovni zlepšovania analytických nástrojov a presnejšieho cielenia ponúk.

 

kauflandremodeling v

 

Vo svete kamenných prevádzok a obchodných centier sú zmeny rukolapnejšie. Pozrime sa na to, čo všetko sa v slovenskom maloobchode deje a akými zmenami prechádza.


Zmena ako reakcia na trendy


V prvom rade - a to si musí priznať každý obchodník – sú zmeny v obchode dôsledkom zmien spotrebiteľského správania a nákupných návykov. Najviac sa prejavili vo fungovaní veľkoplošných hypermarketov. Spotrebiteľ má k dispozícii vyšší disponibilný príjem a už neuprednostňuje veľké úsporné nákupy, ktoré musí odviezť autom. Nakupuje v blízkosti domova a práce, častejšie, menej a dopraje si aj drahší tovar. Experimentuje. „Nákupný okruh“ sa zmenšil a čas nákupu skrátil.


Niektoré predajne s predajnou plochou väčšou než 6000 m2 neustáli dôsledok zmien (Carrefour, Hypernova), iné sa skladbou sortimentu a dispozíciou prispôsobili, prípadne kontinuálne prispôsobujú (Kaufland, Tesco). Relevantná sa ukazuje plocha na hranici definície hypermaketu, čo je plocha s rozlohou niečo nad 2400 m2, v lukratívnejších lokalitách je to niečo vyše 3500 m2). Aj takáto plocha je však veľká a do hry s priestorom vstupuje zónovanie. Napríklad je tu vytvorená zóna pre rýchly denný nákup.


Zefektívniť predajnú plochu sa snažia aj supermarkety (400 m2 – 2400 m2), no často sa musia popasovať s vopred danou dispozíciou priestorov. Napríklad filiálky dm drogerie markt, ktoré stále prechádzajú remodelingom, prispôsobujú layout predajní priestorovým možnostiam v obchodných centrách a retail parkoch. Táto sieť je tiež príkladom maloobchodného sektoru, ktorý otvára na väčších plochách ako v minulosti. Podobne je na tom sektor módy a doplnkov. Napokon len koncom augusta otvorila predajňu najväčšia ZARA na Slovensku v Avion Shopping Parku. Mimochodom v tomto centre prešlo masívnou modernizáciou viac ako tretina zo 150 predajní.


Ešte zásadnejšou rekonštrukciou prešlo Polus City Center, pričom majiteľ IMMOFINANZ ho zároveň premenoval na VIVO! Pribudli najmä prevádzky, ktoré v tomto lokálnom centre chýbali a rozšíril sa food court, čo je jeden z kľúčových trendov. V obchodných centrách tiež posilňuje ponuka gastronomických prevádzok.


Šesť oblastí pre zmeny v obchode


Zmeny môžeme rozdeliť do dvoch kategórií. Prvé sú menšie, menej zreteľné, ktoré sa dejú „za pochodu“, za plnej prevádzky. Druhú sú masívnejšie, zásadné, ktoré si často vyžadujú uzatvorenie prevádzky. Dotýkajú najmä týchto oblastí.


1. Prirodzené svetlo. Jedna z kľúčových zmien je ústup umelého osvetlenia a maximalizácia prístupu denného svetla. Z predajní miznú rôzne polopriehľadné polepy výkladov, pribúdajú svetlíky a okná. Uličky sú širšie a pôsobia vzdušnejšie.


2. Podlahy. Výmena je technicky a finančne náročná, spravidla sa nedeje ani pri veľkých rekonštrukciách. Skôr obchodníci vymieňajú len poškodené časti podlahovej plochy.


3. Regálové systémy. Zmena úzko súvisí s prístupom denného svetla, moderným LED osvetlením a vizibilitou tovaru. Používajú sa už nižšie regály, ponad ktoré dospelý zákazník vidí a aj regály, skrz ktoré je vidno.


4. Zariadenie predajní. Nákupné vozíky, košíky, kliešte, naberačky a iné zariadenie predajne sú jednou z prvých položiek na zozname zmien. Stálym používaním sa prirodzene opotrebúvajú a zákazník je citlivejší na nefunkčné alebo viditeľne amortizované zariadenie.


V rámci regálov a zariadenia predajní dominujú prvky dreva, prírodnín, zelene, stále častejšie sú rôzne prútené, slamené košíky a drevené debničky (ale aj imitácie dreva). Nové je aj zariadenie, ktoré je buď už značne opotrebené alebo je jednoducho morálne zastarané, prípadne nevyhovuje súčasnej legislatíve. Typickým príkladom sú staré pokladničné systémy a chladiace zariadenia s neekologickým chladivom. Pribúdajú farebné detské nákupné vozíky, vozíky so sedačkami pre deti, vozíky s držiakom na kávu alebo vozíky s lupou.

 

zelenina a ovocie


5. Navigácia, digital signage a technické prvky. Zlepšuje sa prehľadnosť prevádzok, mnohé úplne menia navigačné prvky a označenie sekcií. Mení sa aj merchandising a spôsob vystavenia tovaru. Zmeny sa prispôsobujú logike nákupnej cesty zákazníkov resp. robia nakupovanie prehľadnejším, intuitívnejším. I keď niekedy je to beh na dlhé trate, zákazník si povedzme musí zvykať, že všetok ekologický sortiment je na jednom mieste a nie v sekciách, kde by ho bežne hľadal (napr. prací gél medzi pracími prostriedkami).

 


V remodelovaných predajniach sú už bežné samoobslužné pokladnice, digitálne displeje, rôzne senzory a digitálne cenovky. Predajne sú vybavené wi-fi zdarma, nabíjacími stanicami, niektorí experimentujú so smart kabínkami a smart zrkadlami. Technológie za ostatné roky rapídne zlacneli a dovoliť si ich môže stále viac hráčov. Niektoré prevádzky zatraktívňujú priestory rôznymi na mieru šitými grafikami, či už ľudovými motívmi alebo motívmi, ktoré sa vzťahujú k danej lokalite.

 


6. Nový alebo upravený sortiment. Remodeling je pri predajniach s prevahou predaja potravín najviditeľnejší na čerstvom tovare, a to v podobne širšej a atraktívnejšej ponuky ovocia, zeleniny a pečiva, mliečnych a mäsových výrobkov. Napríklad slovenská sieť COOP Jednota používa v remodelovaných obchodoch v sekcii ovocia a zeleniny lákavejšie vystavenie a digitálne displeje.


Takmer všetky nadnárodné siete už disponujú modernými sekciami pečiva s výkonnými pecami. Pulty v obslužnom úseku sú tiež modernizované, jednak aby vyhoveli environmentálnej legislatíve a zároveň ukázali mäso alebo delikatesy v prirodzených farbách vďaka LED osvetleniu tej správnej vlnovej dĺžky.

 

chlieb a pecivo

 

Novinkou sú oddelené regály pre BIO a EKO výrobky, tiež pre racionálne stravovanie a produkty pre aktívnych zákazníkov a v neposlednom rade vinotéky respektíve pivné uličky. Relatívne novým prvkom je samostatné vystavenie čerstvých kvetov, ktoré sú rastúcim segmentom.


Na vlnách udržateľnosti a návratu ku koreňom


Medzi úsporné opatrenia pri remodelingu patrí predovšetkým LED osvetlenie a ekologické chladiace a mraziace zariadenia. Niektoré obchody vsadili na rekuperáciu, teda spätné získavanie tepla z chladiarenských a mraziarenských zariadení.

 


Ako sme už naznačili racionalizácii podlieha aj sortiment, jeho skladba, šírka a hĺbka. Často sú vylistované desiatky produktov a na pravidelnej báze miznú z ponuky jednorazové plastové poháre, taniere, lyžičky či odnosné tašky. Niektoré remodelované prevádzky využívajú dokonca dažďovú vodu a majú k dispozícii nabíjacie stanice pre elektromobily. Spomínané digitálne cenovky nielen zrýchľujú preceňovanie tovaru a zmenšujú odpad, ktorý vznikla tlačou cenoviek papierových.


Trendom je „zážitkové nakupovanie“, hoci na prvé počutie ide o oxymoron. Atmosféru remodelovaných a nových obchodov viac ako často možno prirovnať k farmárskym tržniciam a street food konceptom. Rustikálne a mediteránne pôsobiace interiéry akoby opisovali od starších súrodencov EATALY a LANDZEIT.


Dôležité je však podotknúť, že najmä zahraničné siete si know-how prísne strážia a ostatní „opisujú“ len „viditeľné“ prvky. Tie sú ale rovnako viditeľné aj pre zákazníka. Masový návrat k prvkom trhov a tržníc či tabuľkám, na ktorých sú ceny napísané kriedou, už začína byť opozeraný. Aj vďaka trendu Instagramability sa aj konkurenčné prevádzky na seba očividne ponášajú. Stále ťažšie možno nájsť rozdiely aj pri návšteve zahraničných sieťových obchodov. 

 

edeka

 

 

Darwinova teória v praxi maloobchodu


V podstate nie je jediný retailer, ktorý pôsobí na našom trhu dlhšie ako 10 rokov, ktorého sieť – alebo aspoň časť siete - ešte neprešla nejakým stupňom remodelingu. Ak taký je, tak určite remodeling plánuje.


Každý nový Kaufland je dokonca pilotnou prevádzkou, ktorá testuje viaceré novinky. V prípade úspechu nasleduje roll-out aj do ďalších hypermarketov. Sesterský Lidl prináša s každou novou prevádzkou nové prvky, napríklad automaty na kávu s Fairtrade kávou vo vstupnej časti. COOP Jednota zasa v jednom obchode niekoľko mesiacov testovala rôzne umiestnenie interaktívneho displeja, aby našla optimálne využívané miesto.

 

Niektoré prevádzky najmä z kategórie „fashion“ sa v rámci modernizácie presúvajú aj celé, napríklad v rámci nákupného centra, aby dosiahli požadovanú návštevnosť. Spoločnosť Terno Real Estate okrem remodelingu starších prevádzok Terno a Moja Samoška, interne vyvinula úplne nový koncept Kraj. Lukratívne prevádzky s dobrými výsledkami Terno tak remodeluje rovno na Kraj, prípadne otvára Kraj-e úplne nové.


Zmeny neobchádzajú ani čerpacie stanice. Slovnaft remodeluje sieť predajní na nový koncept Fresh Corner. Dnes už je v novom šate takmer 90 % siete, čo je 226 čerpacích staníc. V prípade zvyšných 27 čerpacích staníc Slovnaft zvažuje, ktoré remodeluje, pričom má na Slovensku celkom 4 typy predajní Fresh Corner podľa rozsahu ponuky – od základnej až po reštaurácie. V ČR testuje Fresh Corner aj v nákupných centrách.


Podľa Darwinovej teórie prežijú vďaka prirodzenému výberu jedinci so schopnosťou adaptovať sa na nové podmienky. Chápu to aj retaileri. Ak sa neprispôsobia, tak zákazníci rýchlo prejdú ku konkurencii.

 

Juraj Turzo


Ilustračné foto: Kaufland, COOP Jednota, Edeka (zdroj: Wanzl), 

 

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona


newsletter optin




Video

Čo hovoria marketéri o konferencii Brad Management 2019?

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail