6 zaujímavých knižných inšpirácií pre obchodníkov

Obchod je na Slovensku spolu s cestovným ruchom po priemysle druhý najväčší zamestnávateľ. Zároveň je jedným z najväčších hýbateľov ekonomiky a inovácií. Napriek tomu odborných kníh, ktoré by sa problematike retailu a spotrebiteľskému správaniu venovali, vychádza v slovenčine a češtine len málo. Kto hľadá, nájde a my sme pre vás niekoľko aktuálnych inšpiratívnych publikácii našli.


 

Dan Ariely, Jeff Kreisler: Psychológia peňazí

 

psychologia penazi

 

Čo stojí za silami, vďaka ktorým naletíme na sezónne zľavy a prečo sme ochotní cestovať hodinu, aby sme ušetrili pár eur? Prečo na dovolenke ochotne zaplatíme astronomické sumy za sódovku? Prečo pri platení často cítime až fyzickú bolesť? To je niekoľko z mnohých otázok, ktoré si kladú autori knihy o ľuďoch, peniazoch a iracionalite, ktorá tomuto svetu vládne. K napísaniu svojej najnovšej knihy prizval svetoznámy behaviorálny ekonóm a popularizátor tejto vedy Dan Ariely komika a spisovateľa Jeffa Kreislera. Kniha vyšla zhodou okolností práve v čase, keď bol Dan Ariely na Slovensku ako jeden zo spíkrov medzinárodnej konferencie HRLeaders. Dan Ariely bol profesorom behaviorálnej ekonómie na Massachusetts Institute of Technology. Dnes pôsobí ako hosťujúci profesor na Duke University v Durhame v Severnej Karolíne.

 

Cena: 12,95 €


 

Adam Alter: Neodolatelné

 

neodolatelne


Jeden z non-fiction bestsellerov, ktorý odporúčajú na svojich blogoch aj svetoví biznismeni. Odborník na marketing a psychológiu Adam Alter osvetľuje pojem „behaviorálna závislosť“. Vysvetľuje, prečo nemôžeme odolať mobilným telefónom a prečo by sme si radšej rozbili koleno než displej: sú totiž takto navrhnuté a vyrobené. Venuje sa návykovým technológiám, ako sú inteligentné telefóny a tablety, ale aj sociálnym sieťam, zoznamkám a on-line nakupovaniu. Pri vzniku behaviorálnych závislostí mozog nepotrebuje chemické podnety. Preto sú ľudia často závislí na hazardu, sexu - alebo práve digitálnych technológiách. Čo všetko dnes komerčne závisí na svojej neodolateľnosti? Ide pri nakupovaní o nákup alebo o vzrušenie z lovu?

 

Cena: 15,58 €


 

Daniel Jesenský a kolektív: Marketingová komunikace v místě prodeje

 

marketingova komunikace v miste prodeje


Výskumy hovoria, že na mieste predaja sa deje 70-80 % nákupných rozhodnutí. Skúsený autor, managing partner spoločnosti DAGO, ktorá sa špecializuje na in-store marketing a v súčasnosti aj šéf organizácie POPAI Central Europe, Daniel Jesenský a autorský kolektív vytvorili ojedinelú učebnicu. Marketingová komunikácia v mieste predaja je stále pomerne mladá disciplína. Autori uchopili problematiku holisticky, teda jednak z akademickej stránky a citujú mnohé svetové prieskumy a diela, ale zároveň ukazujú praktické príklady z českého a čiastočne aj zo slovenského retailového prostredia. Zaoberajú sa aj nákupným správaním, rozhodovaním a impulzívnosťou, ktorých znalosť je dôležitá pre pochopenie implementácie komunikačných aktivít v mieste predaja a merchandisingu. V knihe sú ďalej podrobne zhrnuté atribúty funkčnosti POP aplikácií z pohľadu ich umiestňovania a multisenzorických vlastností. Nájdete tu napríklad aj farebné kombinácie zobrazovania ceny vo väzbe na vnímanú cenovú úroveň, testy farebnosti stojanov aj to, či sa najviac predáva tovar uložený vo výške očí.

 

Cena: 21,73 €


 

Anna Beata Háblová - Města zdí (Život a smrt obchodních center)

 

mesta zdi

 

Podtitul knihy odkazuje na fenomenálnu knihu Jane Jacobs „Smrť a život amerických veľkomiest“, ktorá je považovaná za jednu najvplyvnejších publikácií o urbanizme. Kniha Anny Beaty Háblovej je podobne pichľavo kritická, hovorí o obchodných centrách, ich architektonickom vývoji, ale aj o úlohe, ktorú zohrávajú v živote súčasnej spoločnosti aj v rámci urbanistickej štruktúry miest. Fundovaný výklad kombinuje s čitateľnou formou, doplnenú vtipnými minimalistickými ilustráciami (nájdete tu napríklad zjednodušené pôdorysy obchodných centier v ČR). Obchodné centrum nie je len jedným z mnohých stavebných typov, ale je fenoménom, na ktorom možno demonštrovať mnohé podstatné črty súčasnej civilizácie. Autorka chápe, že obchodné centrá sú a budú súčasťou nášho urbánneho prostredia, ale je potrebné hľadať formy, ako je možné ich koncipovať ústretovejšie voči okolitému mestskému tkanivu. Rovnako ako Jacobs aj Háblová poukazuje na dôležitosť života a obchodu v parteroch obytných budov.

 

Cena: 13,31 €


 

Saša Uhlová : Hrdinové kapitalistické práce

 

hrdinove kapitalisticke prace


Táto kniha by dokonale zapadla do série „Prekliati reportéri“, ktorú vydáva Absynt. Vydalo ju však vydavateľstvo Grada Publishing. Nie je to práve kniha, ktorá by obchod velebila, napriek tomu je dôležitá. V jednej z reportáží ukazuje aj tienisté stránky súčasného retailu. Autorka, investigatívna novinárska Saša Uhlová, si v rámci projektu pre magazín A2larm.cz zmenila meno a upravila fyzickú podobu, zreorganizovalo svoj rodinný život a venovala pol roka života skúmaniu podmienok, v ktorých pracujú ľudia na nekvalifikovaných a nízko platených pozíciách - od práčovne cez hydinárne, pokladnicu v supermarkete Albert, výrobňu žiletiek až po triediareň odpadu. Súčasťou knihy sú aj osobné denníky a zápisky, v ktorých zachytáva pocity, vnemy a reflexie, ktoré sa do postupne zverejňovaných reportáží nevošli. Mnohí retaileri aj bežný nakupujúci si po prečítaní uvedomia, že je čas na zmenu vnímania a postojov k povolaniu pokladník/pokladníčka.

 

Cena: 13,12 €


 

Andreas Reidl: Senior - zákazník budoucnosti

 

senior zakaznik


Posledná kniha v našom výbere je staršia, z roku 2012. Zámerne. Napriek tomu, že môže pôsobiť dojmom „príručky pre šmejdov“, nie je to tak. Kniha radí, ako šikovne a účinne riadiť marketingové aktivity, aby ste získali nejakú časť z neustále sa zväčšujúcej množiny spotrebiteľov – seniorov. Životy ľudí a s nimi aj ich spotrebiteľské obdobie sa totiž neustále predlžujú. Starší ľudia budú tak či onak míňať svoje peniaze – ide o to, či ich minú u vás. Ako ich môžete pomocou znalosti ich potrieb a želaní, pomocou inteligentných marketingových opatrení a správnych stratégií presvedčiť o svojich produktoch a službách. Autor predstavuje napríklad stratégiu vlastnej agentúry A.GE, ktorá sa špecializuje na generačný marketing a štúdie životného štýlu seniorov.

 

Cena: 14,72 €

 

Pripravil: Juraj Turzo

Ilustračné foto: Shutterstock.com, autor 

 

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail