GDPR mi prinieslo veľa byrokracie. Neprehnal som to s iniciatívou?
- Podrobnosti
- Uverejnené piatok, 29. jún 2018
Od konca mája riešia firmy v celej Európe nové pravidlá, ktoré sa týkajú ochrany osobných údajov. Nie všetky k nim však pristupujú rovnako.
Napríklad podľa prieskumu spoločnosti EOS KSI, sa GDPR najviac zaoberajú dánske firmy. Až 74 percent z nich si myslí, že sa ich nové pravidlá týkajú.
Celoeurópsky priemer je pritom nižší – GDPR považuje za relevantnú tému pre svoje podnikanie 41 percent spoločností. Rovnako je to aj na Slovensku.
Otázka z praxe:
Vlastním malý e-shop s výživovými doplnkami. Súčasťou sú aj články o zdravej životospráve. Som pedant a keď som sa dozvedel o GDPR, okamžite som ho začal riešiť. Zaplatil som (a nie málo) za poradcu, ktorý mi vypracoval GDPR plán. Všetkým zákazníkom som poslal newsletter, nanovo som si od nich vypýtal súhlas, aby som mohol používať ich údaje a prekopal som aj e-shop... Keď však vidím, ako k novým povinnostiam pristupujú iní podnikatelia, som trochu zmätený. Nepreháňam to príliš? Milan I., Bratislava
Odpoveď odborníka:
Vždy, keď začnú platiť nové zákony, nariadenia či iné právne normy, jedna časť podnikateľov sa im chce okamžite prispôsobiť a tá druhá vyčkáva, čo sa bude diať. Podľa toho, čo ste napísali, ste zodpovedný podnikateľ, ktorý nechce konať až vtedy, keď dostane pokutu a aj na GDPR ste sa dobre pripravili. Spomínate „preháňanie“, ale vy sa len snažíte prispôsobiť novým pravidlám najlepšie, ako viete. A na tom predsa nie je nič zlé.
Skúste sa na to pozrieť aj z inej strany – tým, že ste „prekopali“ svoj e-shop, nanovo nastavili ochranu osobných údajov svojich zákazníkov a zlepšili celkové procesy, aj vy ste viac chránený a dokážete sa lepšie obrániť pred prípadnými reklamáciami alebo sťažnosťami.
Aj prieskum spoločnosti EOS KSI ukazuje, že hoci sa firmy pri GDPR stretávajú s vyššou byrokraciou a vyššími nákladmi napríklad na prijatie nových zamestnancov, na oplátku očakávajú vyššiu úroveň bezpečnosti údajov. A to je zmena, ktorú vítajú.
Povzbudiť by vás mohlo aj to, že až 41 percent slovenských firiem si myslí, že sa ich GDPR týka a zaoberajú sa ním. Podobne optimalizujú svoje procesy, vynakladajú na to finančné prostriedky a niektoré dokonca prehodnocujú celý svoj obchodný model. A mnohé to robia dodatočne a narýchlo, keďže predtým, na rozdiel od Vás, tomu neprikladali žiadny význam.
Peter Hetteš
Zdroj: EOS KSI Slovensko
Ilustračné foto: Shutterstock.com