Retail Innovations Conference: Úspešní budú tí, ktorí rýchlo zareagujú

Retailoví profesionáli a nadšenci sa aj v tomto roku stretli na jar, v Bratislave, na inšpiratívnom podujatí Retail Innovations Conference. Nechýbali kvalitné informácie, skvelé publikum, príjemná atmosféra, ani jedinečné príležitosti na nadväzovanie nových kontaktov. S odstupom času vám prinášame zopár myšlienok a postrehov.

 

retail inovations uvod v

 

Z podujatia Retail Innovations Conference sa po úspešných dvoch ročníkoch stáva tradícia. Je pravdepodobné, že v nasledujúcich rokoch bude pevnou súčasťou tradičných aprílových termínov v pracovných diároch veľkého množstvo retailových odborníkov. Organizátori podujatia (Median Store s.r.o. a MDI.SK, s.r.o.) avizujú prípravu ďalšieho, v poradí tretieho ročníka. Ten by sa mal uskutočniť na jar 2019. Vráťme sa však späť a poobhliadnime sa za uplynulým, druhým ročníkom.

 

Organizátori v tomto roku sústredili pozornosť na dve aktuálne a všeobecne žiadané témy, išlo o remodeling a ľudské zdroje v oblasti retailu.


Prvý blok retail festivalu


Už na začiatku, pri tvorbe programu, bolo položených zopár silných otázok. Tie neskôr, pred podujatím, nechýbali ani na konferenčnom webe. Dokážu IT riešenia optimalizovať predajný priestor? Vie sa remodeling oprieť o kvalitné dáta? Ako má vyzerať správna remodelingová stratégia a pohľad na prestavbu filiálky z vyššej perspektívy? Tieto a mnohé ďalšie otázky k téme remodeling sa pokúsilo za prítomnosti moderátora Martina Kadlečeka z organizátorskej firmy MDI.SK zodpovedať niekoľko špičkových profesionálov.


K tým najzaujímavejším bezpochyby patril amsterdamský dizajnér Martijn Frank Dirks (Studio MFD). Názov jeho prezentácie vystihol jednu z ciest budúcnosti, ktorej sa zrejme nevyhne ani Slovensko: Budúcnosť retailu je v dizajne. Účastníkov nadchol nápadito pripravenou prezentáciu s množstvom sviežich a najmä u nás doposiaľ neuplatnených nápadov. Niektoré vyvolali medzi účastníkmi diskusiu, všetky pôsobili originálne a boli úplne niečím iným než sme v tunajších pomeroch zvyknutí.


Martijn Frank Dirks sa dnes môže pochváliť viacerými úspešnými projektami v oblasti retailu. Ponúka kompletné služby a riešenia od brandingu až po remodeling. Ako dizajnér pracujúci od základov, pozná súvisiacu problematiku a vie, čím začať a ako postupovať. Ako uviedol, nové technológie inšpirujú na remodelovanie už existujúcich projektov, čo následne vedie k novým zaujímavým dizajnom a redizajnom.


Rozmach online obchodu a schopnosť dôkladnejšej analýzy spotrebiteľského správania vytvorili nové stratégie online obchodovania a posúvajú klasické obchody k premene na viacúčelové miesta. Predajne, ako sme ich poznali v minulosti, sa menia na showroomy, dokonca kaviarne či unikátne miesta stretávania komunity okolo danej značky. Tieto „obchody“ tak už nie sú len o predaji výrobkov, ale skôr o prezentácii toho najzaujímavejšieho a o stretávaní sa.


„Nikdy by sme nemali zabudnúť na obchodnú silu maloobchodného dizajnu,“ zdôraznil na podujatí. Zaujímavý bol príklad netradičného predaja čerstvých byliniek z originálnej bylinkovej záhrady či mini farmy v supermarkete Albert Heijn v Holandsku. Zákazník má k dispozícii široký výber rastúcich byliniek a korenín, presne tak, ako keby bol na špecializovanej farme. Sú čerstvé, pútavé, ich prezentácia na predajnej ploche je nápaditá, nabáda vyberať a nakupovať.


„Spojte sa viac s daným regiónom, či krajinou pôvodu, vyzdvihnite zaujímavé momenty a prvky, neobávajte sa kreativity aká je uplatnená napríklad aj pri tomto spôsobe predaja byliniek,“ odporúčal účastníkom.

 

Vymaľovať nestačí!


Tak znela druhá časť názvu prednášky Petra Pohanku z CBRE, ktorý upozornil na skutočnosť, že v silnom konkurenčnom prostredí prežijú najmä tí, ktorí najlepšie a najrýchlejšie zareagujú na zmeny. Upozornil na masívny nástup novej generácie mileniálov, pre ktorú je samozrejmé digitálne prostredie a všetko čo s ním súvisí. Je to generácia, ktorá rada nakupuje online, je aktívna na sociálnych sieťach, zdieľa, lajkuje a komentuje. Tiež na rýchly nástup nových technológií, ktoré závratne menia tradičný retail.


Zaujímavosťou bol jeho krátky pohľad do budúcnosti retailu, konkrétne do obdobia niekedy okolo roku 2030. Neznámymi pojmami by v tom čase nemuseli byť personalizované vernostné programy, robotizované obsluhy či instantné doručovanie.


Jednou z najlepšie hodnotených prezentácií bola prednáška s názvom Štvrtá dimenzia zákazníckeho rozhodovania. Na podujatí s ňou vystúpila uznávaná a skúsená profesionálka Patrícia Jakešová z U&Sluno. Hneď v úvode pripomenula zopár zaujímavých citátov retailových prognostikov a upozornila, že supermarkety budú už o pár rokov veľmi odlišné od tých, aké sú dnes. Dotkla sa aj problematiky remodelingu a silnejúceho fenoménu personalizácie. Personalizácia sa podľa jej slov nakoniec stane absolútnym štandardom, všetky produkty a služby budú konfigurované podľa osobných preferencií zákazníkov.


Podľa potrieb zákazníka


Množstvo účastníkov podujatia s napätím očakávalo vystúpenie Ronny Max, ktorá je priekopníčkou analytiky správania zákazníkov. „Ideálny proces pre „remodelovanie“ začína vždy dôkladnou znalosťou zákazníkov,“ uvádza. Obchody by tiež podľa jej slov mali vždy odrážať identitu značky. Ak to nerobia je to chyba.


„Príliš veľa maloobchodníkov začína s technológiou a nápadmi „čo funguje“. Dôležité je dizajnovať obchody najmä podľa potrieb zákazníka. Základ pre rast ziskov začína v pochopení kto ste a prečo sa v danej problematike pohybujete,“ hovorí R. Max.


V roku 2018 bude podľa jej slov prioritou pre maloobchodníkov personalizácia a to najmä vo fyzických obchodoch. Päť prvkov aplikácie Behaviour Analytics – People, Engage, Abandon, Convert a External – poskytuje proces na návrh, analýzu a optimalizáciu fyzických obchodov. R. max predstavila základy tohto prístupu, ale najmä praktické aplikácie a skúsenosti z jej praxe s prácou s významnými retailermi v USA.


Druhý blok


Sekcia s názvom REMODELING – SKÚSENOSTI A NÁZORY PROFESIONÁLOV, ktorú moderoval ďalší skúsený odborník a jeden zo zakladateľov podujatia, Tibor Tabery z Median Store, priniesla veľa zaujímavých a prekvapujúcich informácií. Organizátori pozvali skúsených, dlhoročných profesionálov. Medzi nimi napríklad Petra Seidnera, zakladateľa expandujúcej siete rodinných predajní s čerstvým tovarom Praclík. Účastníkom odprezentoval zaujímavý príbeh tejto mladej značky, ktorá má ambície stať sa silnou frančízou. Zdôraznil, že dôležité je mať víziu, nekopírovať, mať pri sebe kvalitný tím nadšencov a upozornil na skutočnosť, že zmena má význam len vtedy, ak zarobí peniaze.


V sekcii spolu s P. Seidnerom vystúpil aj ďalší zástupca rodinnej firmy, Ladislav Ambrovics z Minit Bakery. Táto najrozsiahlejšia sieť franžízových pekárničiek v Česku a na Slovensku takisto pristúpila k nevyhnutnému redizajnu. L. Ambrovics odprezentoval celý priebeh zmien a skutočnosť, že redizajn im napokon priniesol nárast obratu až o 20% (2015-2017). Súčasťou zmien bol v tomto prípade nielen samotné zatraktívnenie maloobchodných priestorov, dôraz na efektívnejšie fungovanie, ale aj doplnenie služieb, ktoré zákazník vníma ako pridanú hodnotu. A tiež vytvorenie priestoru pre širšiu komunikáciu so spotrebiteľom. Redizajn posunul túto značku výrazne dopredu, bol jednoznačne prínosom.


S ďalšími zaujímavými prezentáciami vystúpili Andrea Slaná z ALZA, ktorá sa venovala zaujímavej téme, mapovaniu náročnej cesty tohto obchodníka „Od výdajne až po predajňu budúcnosti. Posledný rečník sekcie - Peter Tichý z IKEA spomenul okrem viacerých nových inšpiratívnych konceptov značky IKEA z európskych metropol aj finišovaný koncept pop up store v Prahe. Ide o kreatívnu formu novej podoby predajne značky IKEA. Touto cestou chce značka osloviť ďalšie skupiny zákazníkov. Koncept by po úspešnom zavedení v Česku mohol začať fungovať niekedy v budúcnosti aj na Slovensku.


Ľudské zdroje


Vysoko aktuálnej téme sa venoval aj tretí blok tohto odborného podujatia. Niesol názov HR – ĽUDIA V KAMENNEJ PREDAJNI. K najzaujímavejším prednáškam, aj podľa hodnotení účastníkov konferencie, patrila prezentácia Marcela Blaščáka z dm drogerie markt.


„Až 71,4% zákazníkov vníma nedostatok odborne vyškolených zamestnancov na predajných plochách. Jednou z nápravných ciest môže byť duálne vzdelávanie,“ uvádza M. Blaščák, ktorý zaujal napríklad aj tvrdením, že retail a divadlo v netradičnej podobe môžu mať k sebe veľmi blízko a prináša to dokonca prospech...


Miloš Hrbatý zo spoločnosti OZETA prezentoval na konferencii okrem iného aj to, aký je predavač generácie X a aké bude poslanie predavača v dobe Y. „Mohol by byť tvorcom personalizovaných odporúčaní, efektívnejším využívateľom dát, informácií a technológií pre zjednodušenie rozhodovania zákazníka. Dokáže entuziasticky odovzdať vedomosti z prvej ruky, personifikuje a reprezentuje značku, zároveň by mal byť aj iniciatívny riešiteľ požiadaviek a problémov,“ hovorí M. Hrbatý.

 

Súčasťou podujatia bolo aj odovzdanie ocenenia s názvom Raketový nápad roka 2017.


Odborné podujatie Retail Innovations Conference sa uskutočnilo za podpory viacerých partnerov. Hlavnými partnermi boli Diebold Nixdorf, U&Sluno, Reccom, Korner Analytics, s.r.o. Odborný portál RETAIL magazin.sk bol jedným z mediálnych partnerov podujatia.

 

 

Pripravil: dk
Zdroj a foto: Retail Innovations Conference

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail