Nestea

Nestea

Nestea

Keď maloobchod odbúrava bariéry

Človek s handicapom to má v maloobchodnej prevádzke ťažké. Ak sa do nej vôbec dostane... Pre mnohých sú neprekonateľnou prekážkou vysoké schody, úzke dvere, pre ďalších chýbajúce výťahy, alebo stavebné prvky síce v súlade s normami, ale v nesúlade s prozákaznickým dizajnom.

 

Keď maloobchod odbúrava bariéry

 

Štandardné moderné super a hypermarkety sú zvyčajne riešené formou „big boxov“. Podobne ako retail parky majú normovaný počet parkovacích miest pre imobilných zákazníkov a dostupnosť priamo z ulice, či parkoviska. Zamerali sme preto pozornosť na nákupné centrá a predajne v architektonicky zložitejších objektoch.

 

Aktuálne sme svedkami nástupu centier druhej generácie, ktoré zodpovedne zohľadňujú požiadavky návštevníkov s rôznymi obmedzeniami. Podľa realitných agentov však bude najviac investícií v sektore komerčných realít plynúť nie do výstavby nových centier (trh je saturovaný), ale do remodelingu, redizajnu alebo kompletných prestavieb tých existujúcich.

 

„Dnes prechádzajú rekonštrukciou a remodelingom nielen staré obchodné budovy postavené pred rokom 1989, ale aj novšie obchodné domy a centra postavené po roku 2000. Ich vzhľad a parametre za ostatných 15-18 rokov sú už tiež zastarané. V prípade rekonštrukcie starších obchodných budov, na ktoré sa zameriava aj naša spoločnosť, je možné sa pri stavebných úpravách a modernizácii držať pôvodných noriem platných v čase kolaudácie týchto budov. Napriek tomu tam, kde nám to dáva ekonomický zmysel, volíme aj riešenia podľa predpisov a noriem platných v súčasnosti. Platí to hlavne v oblasti energetickej úspornosti budov a v oblastiach, ktoré sa týkajú pohodlného a bezbariérového prístupu zákazníkov k jednotlivým obchodom v danom obchodnom dome respektíve nákupnom centre. Rekonštrukcie starších obchodných budov postavených pred rokom 1989 sú špecifické v tom, že projektované dispozičné riešenia uprednostňovali budovanie veľkých skladových priestorov na úkor možných maloobchodných priestorov. Tento pomer bol 50:50 a my ho dnes meníme na 90:10 v prospech obchodných a komunikačných priestorov. Tieto budovy mali vždy vybudovaný dostatočný počet parkovacích miest pre návštevníkov. Väčšina starých budov má v interiéri len klasické schodištia a existujúce výťahy boli určené len na manipuláciu s tovarom. Tam, kde je to technicky možné a dovoľuje nám to statika budovy, dodatočne a nad rámec platných noriem vytvárame bezbariérové riešenia pomocou nových výťahov a pohyblivých schodov,“ uvádza Ing. Oliver Arpáš, konateľ Global rent s.r.o. Bratislava a dodáva: „Vo väčšine prípadov starších objektov je možné moderné bezbariérové riešenia vytvoriť len formou dodatočnej prístavby k pôvodným objektom. Menej často sú moderné technológie - ako sú nové výťahy, travelátory (t.j. pohyblivé chodníky) resp. pohyblivé schody - zabudované priamo dovnútra budovy. Ako som spomínal, vo väčšine prípadov je limitujúcim faktorom statika budovy alebo ekonomické dôvody. Prestavba interiéru budovy musí totiž dávať vlastníkovi budovy resp. developerovi ekonomický zmysel a poskytovať rozumnú návratnosť investície.“

 

Samozrejme prestavbou neprechádzajú len nákupné centrá. Napríklad v súčasnosti prebieha rozsiahla rekonštrukcia podchodu na Trnavskom mýte v Bratislave, ktorý sa stane bezbariérovým po inštalácií výťahov. Budú tu totiž situované aj retailové prevádzky, avizovaný je menší formát supermarketu Kraj, ktorý patrí pod Terno Real Estate.

 

Dizajn ústretový k handicapovaným

 

Pri modernizácii a remodelingu retailových objektov je potrebné dbať aj na vizuálny vnem z obchodných a spoločných priestorov. Súčasní návštevníci a užívatelia (nájomcovia) sú podstatne náročnejší a citlivejší na konečný vzhľad a funkcionalitu interiéru (ale aj exteriéru) obchodných budov. Ruka v ruke s tým ide aj dizajn vychádzajúci v ústrety ľuďom, ktorí horšie vidia, ťažšie sa pohybujú, používajú barle, prípadne invalidný vozík. V moderných centrách sú týmto návštevníkom prispôsobené aj navigácie a nákupné cestay Niektoré centrá majú už dokonca navigáciu v Braillovom písme.

 

Podľa našich informácií napríklad developer HB Reavis v projekte Stanica Nivy naplánoval vstupy tak, aby aj handicapovaní návštevníci mali pohodlnejší prístup z viacerých bodov tohto rozľahlého a niekoľkopodlažného objektu. „Pracujeme s investormi, ktorí si vážia zákazníkov a ich komfort sa nachádza na popredných priečkach v ich hodnotovom rebríčku. Dbajú o to, aby sa v objekte mohli sústreďovať aj ľudia s obmedzenou schopnosťou pohybu alebo rodiny s deťmi. Pre týchto návštevníkov sú dizajnované napríklad sociálne zariadenia, statická doprava alebo sedacie zóny,“ uvádza pre odborný portál RETAIL magazin.sk Ing. Arch. Pavel Suchánek z ateliéru Suchánek Architektonická Kancelária s.r.o., ktorý sa okrem iného podieľal na vzniku a rozšírení Avion Shopping Park-u v Bratislave.

 

Pomoc pre nevidiacich

 

Tam, kde doterajší interiérový dizajn, ekonomika či mechanizmus predaja v maloobchodnej prevádzke neumožňuje zložitejšie stavebné úpravy, tam pomôže ľudský prístup. Spoločnosť Billa napríklad v roku 2017 do praxe uviedla projekt „Nákupný asistent“. Zákazníkom so zrakovým postihnutím sa vo vybraných prevádzkach venuje odborne vyškolený zamestnanec, ktorý im pomáha s výberom tovaru, informuje ich o aktuálnych akciách a asistuje aj pri platení pri pokladni. Momentálne projekt beží v troch predajniach v Bratislave, ďalej v predajni v Levoči, v Ružomberku a v Nitre (viac o projekte sa dozviete v tomto článku).

V zahraničí sú v supermarketoch k dispozícii asistenti, ktorí pomáhajú s balením tovaru, nákupné vozíky s elektrinou poháňaným vozíčkom pre invalidov alebo dokonca vodiace asistenčné psy. „Retailer a majiteľ nákupného centra by si mal ešte pred stavbou alebo rekonštrukciou definovať lokalitný program a komfort pre zákazníkov. Čiže už pri tvorbe svojho biznis modelu by malo nákupné centrum vedieť, akú chce mať statickú dopravu, cirkuláciu zákazníkov, dostupné vzdialenosti, cieľovú skupinu zákazníkov. Je veľký rozdiel či zákazník prichádza do centra peši z parkovacieho domu alebo z podzemných garáži cez vertikálne jadro,“ upozorňuje P. Suchánek a dopĺňa: „Hoci nemožno generalizovať, za ostatných 15 rokov sa predsa len vo svete výrazne zlepšili podmienky pre pohyb handicapovaných osôb v mestách i v nákupných centrách.“

 

Potravinová intolerancia

 

Známe príslovie vraví, že ak nejde hora k Mohamedovi, musí ísť Mohamed k hore. Ak sa zákazník nevie pohodlne a nekomplikovane dostať do predajne, môže si vďaka e-commerce nakúpiť a nechať si priviesť nákup až domov. Keďže obchod s potravinami on-line je u nás ešte pomerne málo rozvinutý, počet handicapovaných zákazníkov, ktorí takto nakupujú, je štatisticky ťažko uchopiteľný. Predpokladom ale je, že je to služba, ktorú budú uprednostňovať pred nepohodlnou návštevou fyzickej prevádzky.

Rozšírenou telesnou indispozíciou sú dnes aj rôzne potravinové alergie a intolerancie. Ide o dva rozdielne stavy: alergia je reakcia imunitného systému, intolerancia je reakcia na potravu často bez lekársky známej príčiny. Mnohé reťazce, ako Kraj alebo Fresh, priamo integrovali do základnej ponuky aj výrobky pre zákazníkov s intoleranciou. V iných reťazcoch je takému sortimentu venovaný samostatný regál alebo sekcia. Zákazníci tu nájdu bio, eko, bezlaktózové, bezlepkové, dia výrobky a iné produkty, ktoré sú určené predovšetkým spotrebiteľom so špeciálnymi požiadavkami na výživu.

 

Myslíte na zákazníkov s handicapom? Otestujte sa:

 

  • Máte dostatok parkovacích miest pre handicapovaných?
  • Máte dostatok toaliet pre handicapovaných?
  • Sú vchody a uličky dostatočne široké aj pre zákazníkov na invalidných vozíčkoch?
  • Sú všetky prístupy bezbariérové resp. sú bezbariérové prístupy jasne označené?
  • Smeruje k bezbariérovým koridorom, toaletám či parkoviskám jednoznačná navigácia?
  • Máte pre zákazníkov s handicapom aj nákupné vozíky alebo iné pomôcky uľahčujúce nákup (napr. zväčšovacie sklo)?
  • Sú v reštauráciách a food courtoch vo vašom centre príbory pre ľudí, ktorí majú ťažkosti s uchopením?
  • Sú v gastronomických prevádzkach aj stoličky, lavice pre handicapovaných a jedálne lístky aj v Braillovom písme?
  • Sú v ponuke gastronomických prevádzok aj pokrmy pre zákazníkov s potravinovou intoleranciou?

  

Juraj Turzo

 

Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

Slovak Retail Summit 2018


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail