Svet obchodu pod lupou

V dňoch 23.-25. apríla 2018 sa v hoteli DoubleTree By Hilton v Bratislave uskutoční odborná konferencia Slovak Retail Summit 2018. Ing. Bohumila Tauchmannová zo spoločnosti INCOMA Slovakia, s.r.o., ktorá je organizátorom konferencie, nám dovolila nahliadnuť „lupou“ a priblížila nám témy a novinky, ktoré rezonujú vo sfére obchodu a medzi zákazníkmi.

 

bohumila tauchmannova v

 

 

Program konferencie je tento rok rozdelený do troch dní. Hneď v prvý deň konferencie začínate s odbornými prednáškami na tému nedostatku kvalifikovaných pracovníkov v obchode. Prečo prišla táto zmena v štruktúre konferencie?


Konferencia Slovak Retail Summit sa už viac ako 20 rokov snaží mapovať aktuálne témy obchodného trhu a poskytovať ucelený obraz o vývoji v tejto oblasti nielen na Slovensku. O tom, že toto odvetvie je mimoriadne konkurenčné, svedčí aj potreba rozšíriť trvanie konferencie na tri dni, aby sme sa mohli venovať aspoň tým najdôležitejším inováciám a úskaliam, ktoré svet obchodu prináša a pozrieť sa na ne „pod lupou“. Tak ako je pre obchod a jeho dodávateľov dôležitý spotrebiteľ, jeho potreby a želania, je pre nás dôležitý názor účastníkov konferencie. To sa odzrkadľuje aj na vývoji štruktúry podujatia. Cieľom konferencie Slovak Retail Summit je poskytovať ucelený pohľad na obchod, preto sme sa rozhodli rozšíriť podujatie na tri dni. Téma nedostatku kvalifikovaných pracovníkov je téma, ktorá je alarmujúca nielen v obchode, ale tiež vo výrobe a službách.

 

Prvý blok odbornej konferencie sa teda bude snažiť poodhaliť možnosti a cesty riešenia tejto situácie na Slovensku?


Áno. Nájsť dostatok kvalifikovaných pracovníkov na určité pozície v obchode, je skutočne veľmi náročná úloha. Treba zmeniť zmýšľanie rodičov, žiakov, ale aj celej spoločnosti a prinavrátiť povolaniam v obchode imidž a miesto, ktoré si zaslúžia. Len možnosťou vyskúšať si niektoré povolania v praxi už počas predškolského a školského veku, dokážeme vytvoriť vzťah jedinca k budúcemu povolaniu. Preto práve táto téma štartuje Slovak Retail Summit 2018. To, že je zaradená ako prvá, je tiež výrazom naliehavosti riešenia problému. Väčšie časové rozpätie, ktoré sme vyčlenili tejto problematike oproti ostatným, svedčí o potrebe nachádzať riešenia a hovoriť o tom aj s tými, ktorí nastavujú prostredie vzdelávania a trhu práce do budúcnosti.

 

Prvý deň bude konferencia pokračovať podvečerným networkingom účastníkov. Využívajú účastníci možnosť stretnúť sa a neformálne nadviazať kontakty? Aké sú vaše skúsenosti?


Opäť sme vychádzali zo želaní našich účastníkov, že by privítali možnosť väčšieho priestoru nadväzovať kontakty a voľne si pohovoriť o tom čo odznelo v programe. Preto okrem Galavečera, ktorý je zaradený na druhý deň podujatia, pripravujeme aj podvečerný networking v prvý deň konferencie, ktorý okrem občerstvenia ponúka aj osvieženie v podobe hudobného zoskupenia Paper Moon Trio. Minulý rok to bola novinka. Uvidíme, či si tento formát nájde svojich priaznivcov.


Program konferencie je bohatý na aktuálne témy, zaujímavých speakrov a podnetné diskusie medzi prednášajúcimi a účastníkmi. Máte v talóne aj niečo alebo niekoho špeciálneho?


Noviniek a prekvapení máme pripravených viac. Jednou z nich je aj vysoko aktuálna a turbulentná téma kryptomien a blockchain technológií s očakávaním odpovede na otázku, či bude ich využívanie v blízkej budúcnosti aj pri bežnom dennom nákupe. V rámci programu vystúpia viacerí zaujímaví speakri z Veľkej Británie , či zo susedných Čiech. Ak niekto pozná spotrebiteľskú reláciu A dost! pod taktovkou Jana Tunu, vie, že o akčnú prednášku je postarané.

 

Napredujeme alebo prešľapujeme na mieste? Na prvý pohľad jednoduchá otázka. Na druhý pohľad to už nie je až také jednoduché...


Práve diskusia zástupcov podnikateľskej verejnosti s predstaviteľmi štátnej správy je nazvaná symbolicky. Mnohým dôležitým témam, ktoré ovplyvňujú napredovanie ekonomiky na makroekonomickej aj mikroekonomickej úrovni sa venujeme už dlhodobo počas odborných debát, no prevláda názor, že sa nehýbeme z miesta, nenachádzame zmysluplné riešenia a spoločnú reč. Snáď sa nám to podarí tento rok a budeme môcť povedať, že „dobrá vec sa podarila“.

 

Retail môžeme chápať ako nejaký virtuálny priestor, no na druhej strane aj ako reálne miesto stretnutí, zážitkov, komfortu a interakcie zákazníkov so značkami. Prečo sa podľa vás obchod stáva príjemnou súčasťou voľného času? Ako vnímate túto skutočnosť z pohľadu obchodníka a ako z pohľadu zákazníka?


Jednou z hlavných úloh obchodu je, aby uspokojil zákazníka. Kto sa potrebám zákazníka priblíži najviac, ten je líder a získava konkurenčnú výhodu. Keďže nákupné zvyklosti a očakávania súčasného zákazníka v súvislosti s vývojom jeho životného štýlu, kúpnej sily a sociodemografického zloženia sa menia práve v jeho nárokoch na pohodlie nákupu, informácie o tovare, o výhodnosti a rýchlosti nákupu, je náročné ich uspokojiť. A to je len základ, ktorý spotrebitelia berú ako samozrejmosť. Spotrebiteľ pokračuje a stupňuje nároky stále ďalej. Vyžaduje zážitok z nakupovania, nákupný komfort a hlavne chce šetriť čas, aby mohol popri nákupoch vybaviť ďalšie, možno aj nesúvisiace aktivity a služby. Toto všetko výraznou mierou ovplyvňuje nákupné miesto a ďalší vývoj nákupného prostredia a technológií. Z pohľadu obchodníka to hodnotím ako mimoriadne náročný proces s napätou konkurenčnou hladinou. Ako zákazník sa na to teším!

 

Konkurencia posilňuje, na trh prichádzajú nové predajné koncepty a formáty. Boj o zákazníka sa stupňuje. Sú prieskumy zhodné s realitou v praxi? Kto vyhrá tento boj?


Na túto otázku odpoviem veľmi jednoducho a jednoznačne. Vyhrajú zákazníci a tí obchodníci, ktorí nebudú len kopírovať ich priania, ale stanú sa aj tvorcami prianí zákazníkov.

 

Môže podľa vás pripravovaná európska smernica ochrany osobných údajov negatívne ovplyvniť možnosť dôkladnejšie poznať spotrebiteľa, prinášať mu produkty na mieru šité a tým sa odlíšiť od konkurencie? Kde hľadať rovnováhu a cit pre mieru /pri využívaní osobných údajov o zákazníkovi/ vo vzťahu obchodník – zákazník?


Priznám sa, že táto oblasť je pre mňa tiež v mnohom veľkou neznámou a určite nebudem chýbať v konferenčnej sále, keď sa bude hovoriť o tejto téme z rôznych uhlov pohľadu na XXII.ročníku konferencie Slovak Retail Summit 2018.

 

redakcia

Foto: archív B. Tauchmannovej

 

 

Súvisiace články 

 

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail