volba spotrebitela 450x1017 left

Budovanie nových nákupných centier bude pokračovať aj v roku 2018

terminal BBVýstavba nákupných centier v Európe v prvej polovici roka 2017 vzrástla. Celkovo na 160,8 mil. metrov štvorcových.


V strednej a východnej Európe bolo v prvej polovici roka 2017 dostavaných 825 tis. m2, v západnej Európe 344 tis. m2. Západná Európa čaká na viac ako dve tretiny (68%) celkovej rozlohy nákupných centier. Celkovo 34 nových nákupných centier bolo ukončených, predstavuje to 84% novej plochy budovanej v prvom polroku 2017.


Situácia na Slovensku


Slovensko očakáva v období rokov 2017 a 2018 pomerne rozsiahlu výstavbu a zároveň aj rozšírenia existujúcich nákupných centier. "Za rok 2017 má byť dokončených až 56.258 m2. Z toho 83% pripadá na výstavbu nových nákupných centier a 17% na plánované rozširovanie už existujúcich projektov,“ hovorí Katarína Paule, vedúca retail tímu v Cushman & Wakefield na Slovensku.


V Banskej Bystrici bolo napríkald otvorené nákupného centrum Terminal (13.000 m2). V centre Martina zasa momentálne finišuje výstavba nového centra Galeria Martin s plánovaným otvorením na konci novembra (12.058 m2). Prebieha aj rozšírenie už existujúceho nákupného centra Tulip s rozlohou takmer 8.000 m2. V Prešove je plánované otvorenie nákupného centra Eperia s celkovou rozlohou 22.000 m2. V metropole Východu, v Košiciach je to projekt Stanica, ktorý sa bude rozširovať o 1.200 m2.


V roku 2018 sa očakáva otvorenie dvoch nových nákupných centier. V prvej polovici roka 2018 je v pláne otvorenie nákupného centra Point v Banskej Bystrici, pričom pôjde o centrum s rozlohou 5.537 m2. V Bratislave sa zasa očakáva otvorenie zmodernizovaného podchodu na Trnavskom mýte ( 1.350 m2 obchodných priestorov). Z prístavieb bude v roku 2018 v popredí dokončenie rozšírenia obchodného centra Europa vo Zvolene. To sa rozšíri o 8.600 m2.


Svetový trh


Za najviac aktívny trh možno označiť Turecko. V tejto krajine sa vybudovalo 48 % z celkovej plochy všetkých európskych obchodných centier (566 tis.m2). Za Tureckom nasleduje Rusko (186 tis.m2) a Taliansko (107 tis.m2 nových priestorov).


Prvý polrok 2017 pritom charakterizovalo o 11 % menej dostavanej plochy ako v rovnakom období roka 2016. Dôvodom tohto výsledku je nárast konkurencie, zmena spotrebiteľského správa a nárast popularity online predaja. Ďalších 6,8 mil. m2 je momentálne vo výstavbe. Očakáva sa, že táto sa ukončí do konca roka 2018.


Stredná a východná Európa


Istanbul, ktorý vykazuje najvyššiu aktivitu výstavby nákupných centier v Európe, reprezentuje 35% z celkovej dostavanej novej plochy. Predpokladá sa sa, že stavebná aktivita v Turecku bude aj naďalej rozsiahla. Dokonca aj napriek miernemu poklesu dopytu nájomcov.


Rusko so svojimi naplánovanými 1,7 mil. m2 na druhý polrok 2017 je najsilnejšou krajinou v Európe. Predstavuje približne štvrtinu celkovej plochy. Na Moskvu však pripadá len 13% z celkovej výstavby plánovanej v Rusku. Výstavba nových centier je rozsiahlejšia tentokrát v iných ruských oblastiach. Ide napríklad o Vladivostok, Khabarovsk a Grozny.


Náš severný sused – Poľsko, zaznamenalo v prvom polroku 2017 miernu výstavbu, rozostavaných je stále 600 tisíc m2. Takmer tretina tejto plochy pripadá na hlavné mesto - Varšavu.

 

graficek

 

Zdroj a foto: Cushman & Wakefield

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikona



Video

Konferencia RETAIL INNOVATIONS 2017: Aký bol 1. ročník?


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail