volba spotrebitela 450x1017 left

Farebnosť predajne: Ktoré farby podporujú nakupovanie?

farebnost 2017V niektorých predajniach sa zákazníci cítia príjemne a neprekáža im tu stráviť viac času. Z iných naopak rýchlo odchádzajú. Odpoveď prečo je to tak sa hľadá zložito. Na zákazníka v priestore predajne totiž vplýva množstvo faktorov. Patrí k nim aj farebnosť.


Farebnosť je súčasťou celkového dizajnu a vizuálnej koncepcie predajného priestoru. Mala by byť pevne stanovená vždy na začiatku, v čase, kedy sa tvorí celý koncept predajne. Nie je vhodné, aby sa stala záležitosťou osobných sympatií, náhodného výberu, alebo preferencií niekoľkých zákazníkov. Takýchto prípadov je žiaľ veľmi veľa.
Predajňa môže vďaka farbám získať zaujímavú atmosféru, punc originality a výraznú odlišnosť od iných predajní s podobným sortimentom. Vždy sa vyplatí zveriť riešenie farebnosti skúseným odborníkom – dizajnérom. Tí poznajú aj mnohé zaujímavé triky ako s farbami narábať tak, aby výsledkom bol želaný efekt. Ak ale vlastníte menšiu predajňu, o vhodné riešenie sa môžete pokúsiť aj svojpomocne.

 

Aké sú možnosti


Farby je možné uplatniť v priestore maloobchodnej predajne rôznymi spôsobmi. Poslúžia napríklad na rozdelenie priestoru. Ak je predajňa väčšia, má oddelenia s rôznymi sortimentnými skupinami, tak farby výborne poslúžia na vizuálne rozlíšenie. Zákazník tak rýchlo získava informáciu o tom, kde sa nachádza a v akom priestore má hľadať určité tovary. Konkrétne časti predajne sa napríklad dajú rozlíšiť aj farebnými panelmi, tie môžu byť aj sezónne prispôsobené. V menších predajniach sa rozdeľovanie jednotlivých sekcií farbami neodporúča. Takisto v nich nie je vhodné uplatniť veľké množstvá rôznych farieb. Prináša to pocit chaosu a vyvoláva u zákazníka nepokoj. Je viac než isté, že v prostredí, kde je príliš veľa farieb, sa zákazník necíti komfortne.


Zásadou je vybrať jednu dominantnejšiu farbu a k nej následne farbu ďalšiu, prípadne bledšie a tmavšie odtiene hlavnej farby. Vhodné je vždy farebnosť zvýrazniť aspoň na štyroch miestach v predajni. Na stenách, podlahách, alebo strope a potom v regáloch alebo pri pokladniciach. Ak máte napríklad farbu stien, hoci len niektorých, v odtieňoch šedej, táto farba by mala byť zastúpená aj na inom mieste. Napríklad pri pokladničnom pulte. Samozrejme je vždy vhodné nájsť ideálnu farebnosť s ohľadom na charakter miesta kde sa predajňa nachádza, na jej zariadenie a použité rekvizity, tiež s prihliadnutím na typ predávaného sortimentu a cieľovú skupinu. Iná farebnosť je lákavá pre mladších a iná pre starších zákazníkov. Hoci sa ponúka najmä základné farebné spektrum – to môže pôsobiť aj nudne, netreba sa báť farieb menej tradičných a dokonca ani odvážnejších kombinácií. Ani vytváraniu kontrastov.


Využitie extrémnejších farieb môže vyvolať jav, že prezentovaný tovar bude pôsobiť luxusnejšie, hoci ním v skutočnosti nie je. Dobrým príkladom je momentálne často využívaná čierna, napríklad v kombinácii s bledohnedou či bielou. Čierna alebo aj tmavosivá má schopnosť zvyšovať sýtosť alebo jas farieb. Všetko, čo bude na takto farebných plochách umiestnené, vynikne viac. Čiernej by v predajni nemalo byť veľmi veľa, potom začína pôsobiť skľučujúco. V menších predajniach je zaujímavé jej skombinovanie s niekoľkými sýtejšími farbami.

 

Konkrétne farby


Vo všeobecnosti platí, že teplejšie farby, podporujú záujem o nakupovanie najviac. Sem patrí červená, žltá, oranžová, ale aj hnedá. Všetkého však veľa škodí. Ak je v predajni príliš veľa sýtej červenej, alebo oranžovej, na zákazníka to pôsobí opačne a to nie je cieľ. Vzniká pocit nepohody, skľúčenosti a vnútornej nervozity, dokonca stresu. Zákazníci sa pri takejto farebnosti nevedia dostatočne sústrediť na výber tovaru ani na samotný nákup. Samozrejme nie je cestou okamžite tieto farby zavrhnúť. Len im nie je vhodné dávať väčší priestor. Prínosnejšie bude využiť ich v menšom rozsahu, napríklad len sezónne, na zvýraznenie určitej témy, ponuky, prípadne výnimočných noviniek. Zaujímavé ale je, že červená a oranžová, majú výbornú schopnosť prilákať do predajne okoloidúcich. Žltá má zasa schopnosť pôsobiť optimisticky, energicky, hrejivo, ale podľa dizajnérov je to najmenej vhodná farba do priestoru predajní. Dôvodom sú mnohé prieskumy, ktoré hovoria o jej negatívnom vplyve na psychiku človeka, najmä ak je použitá v menších priestoroch.


Studené farby a rôzne zemité tóny pôsobia na zákazníkov naopak mimoriadne príjemne, navodzujú pocity pokoja a pohody. V predajniach, kde sú takéto farby použité sa podľa prieskumov zákazníci ľahšie a rýchlejšie rozhodujú, strávia tu dlhší čas, prejavujú viac záujmu o tovary aj o komunikáciu s personálom. Takáto farebnosť pozitívne vplýva aj na personál, ktorý v predajniach trávi často dlhé hodiny. Studené farby, kam patrí okrem bielej napríklad modrá, zelená či fialová dokonca majú vplyv na intenzitu konfliktných situácií. Tých je v priestore s týmito farbami podstatne menej.


V modernom interiérovom dizajne sa často využíva modrá. Výborne sa hodí pre moderné predajne, napríklad s odevami. Pôsobí relaxačne a osviežujúco. Zaujímavá je aj zelená, rovnako navodzuje pocit pohody, prírody a prirodzenosti. Vyplatí sa ju zvoliť do predajní s potravinami a biopotravinami. K farbám, ktoré majú úzko spojitosť s eleganciou a luxusom patrí okrem čiernej aj fialová. Vyvoláva pocit výnimočnosti, zároveň tajuplnosti, na niekoho môže pôsobiť znepokojujúco. Podľa niektorých prieskumov podporuje nakupovanie a záujem aj o drahšie tovary.

 

Pripravil: dk, s využitím odborných podkladov
Ilustračné foto: Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikona



Video

Konferencia RETAIL INNOVATIONS 2017: Aký bol 1. ročník?


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail