KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Historicky najvyššia účasť, tisíce inšpirácií a výborná atmosféra

sumar RS2017Tradičné podujatie Retail Summit, ktoré naštartovalo tohtoročné odborné podujatia a konferencie pre obchodníkov ale aj výrobcov a dodávateľov je už pár mesiacov za nami. Stále však doznievajú myšlienky a inšpirácie, ktoré na tomto podujatí odzneli. Vráťme sa preto ešte aspoň v krátkosti naspäť.

Podujatie, ktoré sa uskutočnilo v dňoch 30.1.-1.2. 2017 v Congress Hoteli Clarion Praha zaznamenalo historicky najvyššiu účasť. Skvelú náladu a atmosféru si pochvaľovala väčšina zúčastnených obchodníkov aj ich dodávateľov. Veľa sa hovorilo o inováciách a spolupráci, najúspešnejšia sekcia bola o firemnej kultúre, slovo zákazník sa skloňovalo vo viacerých pádoch. Boli to len sprievodné znaky uskutočneného Retail Summitu 2017 alebo ide aj o to, že nálada na maloobchodnom trhu sa konečne mení k lepšiemu?

 

Štatistika účasti

 

Retail Summit 2017, v poradí 23. medzinárodné stretnutie obchodníkov a ich dodávateľov, zaznamenalo 1111 registrovaných účastníkov, a do tohto nepatrilo ďalších 620 obchodníkov a dodávateľov, ktorí sa prišli pozrieť na EET seminár organizovaný Ministerstvom financií ako sprievodný program Retail Summitu.

 

Zaujímavá bola aj samotná štruktúra účastníkov – konferencie sa zúčastnili aj reprezentanti všetkých firiem z kategórie TOP 10 slovenského obchodu, či už ako aktéri programu v úlohe rečníkov či panelistov alebo ako diváci. Celkový počet obchodníkov oproti vlaňajšku mierne vzrástol, a to najmä vďaka zástupcom oblasti e-commerce. Relatívny podiel obchodníkov na celkovom počte účastníkov sa však nezvýšil, pretože pomerne výrazne narástol počet zástupcov dodávateľov služieb a technológií. Odráža to posun trhu smerom k službám a digitalizácii. Ak by sme do tejto analýzy zahrnuli aj účastníkov sprievodného EET seminára, ktorými boli malí a strední obchodníci, retail by celkom určite predstavoval najväčšiu časť účastníckeho koláča.

 

Z hľadiska pozície vo firme došlo tiež k určitému posunu. Zvýšil sa podiel zástupcov top manažmentu, ktorí sú zodpovední za riadenie špecializovaných oblastí ako je predaj, marketing, prevádzka, financie a nákup. Najmä v poslednom prípade zaznamenal Retail Summit 2017 zaujímavý nárast a stal sa významným stretnutím tých, ktorí nakupujú, s tými, čo predávajú.

 

Čo sa podarilo viac a čo menej?

 

Účastníci Retail Summitu poskytujú výdatnú spätnú väzbu - do ankety zisťujúcu úroveň programu, organizácie a ďalšie názory sa zapojili na tri stovky respondentov, v rámci toho viac ako stovka využila možnosti odpovedať prostredníctvom konferenčnej mobilnej aplikácie. Výsledky ankety možno teda považovať za reprezentatívne názory zúčastnených obchodníkov a dodávateľov.

 

Celkové hodnotenie hlavného programu v konferenčnom pléne dopadlo veľmi dobre, priemerná školská známka 1,92 udelená jeho rečníkom ho zaradila k najlepším ročníkom v histórii. Medzi vystupujúcimi si vybojoval vedúcu pozíciu taliansky majiteľ La Formaggeria Gran Moravia, Roberto Brazzale. Vo svojej emotívnej prezentácii "využil obmedzenú znalosť českého jazyka vo svoj prospech" a úplne neodolateľne demonštroval, čo pre neho znamená pojem zákaznícky zážitok. V nadväznosti na tému tohtoročného summitu a jeho filozofie ONE ho predstavil ako prepojenie talianskej a českej lásky k dobrému jedlu, poctivému prístupu k výrobe kvalitných syrov a zážitku z ich nákupu.

 

Avšak ani nikto z ostatných rečníkov nedopadol zle, hodnotenie bolo pomerne vyrovnané. Druhú najlepšiu známku dostali Tomáš Drtina a Zdeněk Skála z GfK, ktorí (povedané slovami jedného z účastníkov) "predstavili blízku budúcnosť nášho obchodu vo forme hutného, zmysluplného a pochopiteľného oznámenia v krátkom čase". Podobne dobrú známku za svoje vystúpenie dostal aj Miroslav Hošek z AFP - Advanced Food Products. Rady českého manažéra, ktorý úspešne riadi americkú potravinársku firmu obchodujúcu po celom svete, zaujali svojou otvorenosťou a praktickosťou, aj keď "neboli k Čechom príliš lichotivé".

 

Najvyššie boli v rámci programu ocenené panelové diskusie a workshopy, organizované v nadväznosti na hlavný program v utorok podvečer a počas stredy. Túto interaktívnu časť Retail Summitu vnímajú účastníci už tradične ako najprínosnejšiu, tohtoročné diskusie sa ale podarili naozaj mimoriadne - dostali najlepšiu známku za posledných 5 rokov (v priemere 1,77). A panelová diskusia na tému "One Company - One Culture" moderovaná Markétou Švédovou (Recruit CZ) dostala priamo hviezdne hodnotenie - priemernú známku 1,05. Lepšie v histórii Summitu nikdy nikto nezískal. Výborne obsadená diskusia zaujala "neuveriteľným mixom múdrosti, humoru a nadhľadu" a dokázala, že "všetko je o ľuďoch - na firemnej kultúre naozaj záleží". Nezostáva než dúfať, že inšpiratívne myšlienky z tejto diskusie nájdu úrodnú pôdu v rade ďalších firiem.

 

Vyzdvihované klady

 

Najviac vyzdvihovaným kladom Retail Summitu 2017 bola výborná atmosféra a networking, posilnený mimoriadne podareným spoločenským večerom spojeným s udeľovaním cien Mastercard Obchodník roka. Do dejín Summitu sa tento galavečer zapísal silným zvukom dychového telesa Czech Brass, výkonom fenomenálnej nevidiacej klaviristky a speváčky Ráchel Skleničkovej, a predovšetkým koncertom Tomáša Klusa. Ten dostal prítomných divákov do varu aj tanca a dokázal, že aj niektorí obávaní retaileri vedia byť "plní energie, sily a inšpirácie".

 

V rámci objektivity musíme spomenúť aj to, čo sa na Retail Summite 2017 podarilo menej. Niektorým návštevníkom v programe chýbalo viac zahraničných rečníkov, ktorí by priniesli zaujímavé inovácie a povzbudenie pre trh, iným chýbal silný príbeh rodinnej firmy či značky. A zatiaľ čo priaznivci inovácií ocenili praktické demonštrácie technológií vo foyer aj v programových častiach, iní účastníci prejavili obavu, aby sa akcie postupne nedostala do pozície "Technology for Retail Summit".

 

V mene organizátorov môžem potvrdiť, že všetky pripomienky získané nielen prostredníctvom dotazníkov berieme veľmi vážne a pracujeme na tom, aby sme ich autorov v budúcom roku príjemne prekvapili. Hlavné témy pre ročník 2018 sú už premyslené a získali sme už aj prísľub účasti veľmi zaujímavých zahraničných a domácich rečníkov. V poradí 24. Retail Summit sa uskutoční v dňoch 5. - 7. februára 2018.

Barbora Krásna
Foto: Blue Events

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk