Mobilné platby sú jasnou budúcnosťou
- Podrobnosti
- Uverejnené utorok, 02. máj 2017
Väčšina Slovákov využíva na platenie platobné karty. Čoraz viac sú obľúbené tie, ktoré umožňujú bezkontaktné platenie. V roku 2015 ich vlastnilo 48 % Slovákov, o rok neskôr už 68 %.
Údaje za rok 2017 budú zrejme ešte prekvapivejšie. Vo využívaní bezkontaktných platieb sme spolu s Poľskom aj Českom na popredných miestach. Je to aj tým, že mnohé novinky sa najskôr testujú na menších trhoch, až potom sú nasadené na trhy väčšie. Vo vyspelom Švédsku dnes platí prostredníctvom platobnej karty približne 80% spotrebiteľov, avšak bezkontaktné platby sú v tejto severskej krajine stále „v plienkach“. Podobne je to v Nemecku.
Na Slovensku je to inak. Platí, že ak spotrebiteľ tento spôsob platenia raz vyskúša, obvykle pri ňom už zostáva. Spočiatku prevládalo množstvo mýtov o hrozbách zneužitia týchto platobných kariet, v súčasnosti je už stupeň dôvery k bezkontaktnému plateniu vďaka vysokému zabezpečeniu omnoho vyšší. Pre väčších obchodníkov je vlastníctvo bezkontaktného platobného terminálu samozrejmosťou, k nim pribúda aj čoraz viac menších obchodníkov. Bezkontaktne platí v súčasnosti na Slovensku široké spektrum spotrebiteľov.
Svetové prvenstvá
Hotovosť je však stále realitou, plastové platobné karty tiež, ale ich význam bude postupne klesať.
„Už teraz vieme, že zákazníci budú na platenie viac využívať mobilné telefóny. Predsa len majú veľa predností, vyzdvihol by som dve. Prvou je skutočnosť, že mobilný telefón má obvykle každý neustále pri sebe. Často si naň dávame pozor viac ako na peňaženku. Druhou je to, že mobilné telefóny umožňujú vyspelý spôsob komunikácie a to prináša prospech obchodníkovi aj spotrebiteľovi. Okrem toho, digitalizovaná platobná karta integrovaná v mobilnom telefóne dokáže sofistikovane spolupracovať aj s mobilnými aplikáciami obchodníkov. Klasická plastová karta význam , aký žiada moderná doba neumožňuje,“ uvádza pre odborný portál RETAIL magazin.sk Richard Walitza, VP, pre mobilné platby a inovácie pre Slovensko, Rakúsko a Česko, zo spoločnosti Mastercard Europe.
Mobilné platby sa tak čoskoro stanú fungujúcou súčasťou nastupujúcej mobilnej budúcnosti. Na Slovensku by tento prechod mohol mať rýchlejšiu dynamiku. V súčasnosti už tento inovatívny spôsob platenia využívajú zákazníci predajni COOP Jednota Nové Zámky. Zatiaľ ide o pilotný projekt fungujúci od decembra 2016. V štádiu riešenia sú aj ďalšie projekty a nielen v oblasti retail. V susednom Česku je tento trend rozšírenejší, mobilné platby sa dajú zrealizovať napríklad v samoobslužných pokladniciach predajní Globus, ale aj na vybraných čerpacích staniciach. V celosvetovom merítku má prvenstvo v mobilných platbách USA, následne Juhoafrická republika a Turecko.
Podstatné výhody
Cieľom inovácií v platbách je tak čo najviac využiť výhody mobilného telefónu. Či už ide o spomínané bezkontaktné platby, teda o platby podobné tým, aké sa teraz uskutočňujú prostredníctvom plastovej platobnej karty, ale aj o nové spôsoby objednávania, nakupovania či výberu tovarov.
„Celý proces mobilného nákupu chceme optimalizovať a najmä ho urobiť jednoduchším. Pokiaľ dnes niekto nakupuje na internete z mobilného telefónu, vie, aké je zložité a najmä nepohodlné zadávať všetky potrebné údaje, číslo platobnej karty, expiračné údaje, verifikačné kódy a ďalšie údaje. Z nášho zistenia dokonca vyplýva, že mobilný telefón väčšina Slovákov aj tak využíva len na prezeranie a porovnávanie tovarov, samotný nákupný proces je realizovaný až v domácnostiach alebo na pracoviskách prostredníctvom zariadení s väčšou obrazovkou a s klávesnicou. Toto chceme zmeniť a dať mobilnému telefónu výsostnejšie práva ,“ uvádza R. Walitza. K nevyhnutnosti zmeny dodáva, že mnohí zákazníci majú problémy so zadávaním čísiel platobných kariet na stránky obchodníkov. Obchodníci s týmto prirodzene bojujú a hľadajú riešenia. Najhoršie sú na tom obchodníci menší, u tých väčších je stupeň dôvery zo strany zákazníkov predsa len iný.
Mobilné aplikácie
Obchodníci si už bežne zriaďujú aj mobilné aplikácie a tento trend bude v najbližších rokoch pokračovať. Mobilné platby by mali byť ich dôležitou súčasťou. Mobilný telefón tak nebude len nástrojom na hľadanie a porovnávanie tovarov, umožní aj proces nákupu a platenie, prípadne využívanie iných zaujímavých možností. Mobilná peňaženka bude takisto stále frekventovanejším pojmom.
„Prostredníctvom nášho riešenia Masterpass, cielime na mobilné nakupovanie v online aj kamenných obchodoch. Zákazník do tejto aplikácie zadá po tom, ako si ju stiahne svoje telefónne číslo, získa verifikačný kód a tým si digitálnu peňaženku aktivuje. Zákazník si nastaví potrebné údaje, registruje platobné karty, uvedie dodaciu a fakturačnú adresu. Dôležité je, aby mal povolenie na internetové transakcie a nastavený určitý finančný limit. Aplikácia sa dá použiť vo viacerých jazykoch. Zároveň môže zákazník poskytovať práva jednotlivým mobilným aplikáciám obchodníkov a jednotlivých obchodníkov môže navzájom prepájať,“ vysvetľuje R. Walitza.
Mobilné platenie s využitím tejto aplikácie nie je zložité. Pri platbe za vybraný tovar zákazník zadá voľbu Masterpass, zvolí si typ platobnej karty zo svojej digitálnej peňaženky, adresu doručenia ak ide o potrebu doručiť fyzicky tovar, potvrdí platbu a zaplatí. Odpadá tak pracné vyplňovanie údajov v mobilnom telefóne. „Našim cieľom je do konca roka 2017 mať 200 000 stiahnutí a to za Slovensko aj Česko,“ špecifikuje R. Walitza a dodáva: „Usilujeme sa preto nájsť rôzne oblasti využitia, aby zákazníci mali dôvod si túto aplikáciu stiahnuť“.
Smerovanie
Hlavné zacielenie mobilných platieb na e-commerce je samozrejmé, zďaleka však nie jediné. Toto smerovanie sa bude podľa slov R. Walitzu týkať rovnako kamenných predajní, väčších aj menších.
„Chceme možnosť zavedenia mobilných platieb ponúknuť veľkým aj menším obchodníkom a majiteľom mobilných predajní. Dôležité pre obchodníka, ktorý prejaví záujem, bude umožnenie prijímať internetové platby. Plánujeme pracovať s rôznymi alternatívami. Ak má niekto malú predajňu, prípadne mikro prevádzku, bude mu stačiť len mobilný telefón. Väčší obchodníci budú musieť mať implementovať komplexnejšie riešenia,“ hovorí R. Walitza.
Existujú dve možnosti ako to môže fungovať. Pri prvej stačí, ak sa zákazník so stiahnutou aplikáciou Masterpass priblíži, aplikácia sa aktivuje a poskytne mu informáciu, že daný obchodník chce od neho zaplatiť za nakúpený tovar určitú sumu. Druhá možnosť vyžaduje naskenovať QR kód. Vlastníci mobilných telefónov s operačným programom Android budú mať dokonca už v decembri tohto roka možnosť platiť za svoj nákup bezkontaktne. Takéto riešenie už funguje v predajniach Globus v susednom Česku.
„Našim cieľom je byť na čo najviac miestach, teda nielen v oblasti retail. Zaujímavé sú pre nás služby aj doprava, oblasti, ktoré sú každodenne využívané,“ uvádza R. Walitza.
Budúcnosť
Zaujímavý a už diskutovaný smer budúcnosti je platba priamo prostredníctvom spotrebičov. V praxi to môže fungovať tak, že inteligentná chladnička nielenže objedná tovar, ale ho hneď aj zaplatí. Možných scenárov budúcnosti je prirodzene veľa. Mastercard Identity Check zasa umožní autentifikáciu používateľa pomocou fotky tváre zosnímanej kamerou na selfie. Zaplatiť sa bude už onedlho zrejme dať aj dotykom na snímači odtlačkov v mobilnom telefóne alebo prostredníctvom alternatívnej formy autentifikácie. Zaujímavou cestou môžu byť platby prostredníctvom náramkov, hodiniek, šperkov, tzv. wearables. Je to už vysoko inovatívna podoba súčasnej plastovej platobnej karty.
Daniel Košťál
Ilustračné foto: Mastercard