volba spotrebitela 450x1017 left

Je lepšie požiadať o odpustenie než o dovolenie

uvod RD2017Prvá tohtoročná špecializovaná konferencia z radu Retail in Detail sa uskutočnila 28.3.2017 v mimoriadne inovatívnom prostredí – v novo revitalizovanej priemyselnej HALE C Balabenka v Prahe. Odborný portál RETAIL magazin.sk bol jedným z mediálnych partnerov podujatia.


Až 150 účastníkov – reprezentantov maloobchodu a dodávateľských firiem sa v Prahe zoznámilo s trendami, víziami a stratégiami pre efektívnejšie inovácie. Zamerali sa nielen na to, čo pre retail znamená spoločnosť 4.0 a nové technológie, ale aj na hľadanie spoločných ciest k tomu, ako veci robiť inak a hlavne lepšie. S nadšením účastníkov sa stretla predovšetkým záverečná panelová diskusia s názvom: „Ako na to“.

 

krasny

 


Tomáš Krásny, Partner, Blue Events otvoril prvú časť inšpiratívnej konferencie parafrázou nedávneho výroku významného amerického experta: „Tradiční veľkí retaileri stratili schopnosť inovovať. Zamotali sa do slučky bezvýchodných interných korporatívnych diskusií a mentálne uviazli v minulosti. Musí prísť radikálna zmena, meniaca retail vo všetkých jeho aspektoch.“

 

Tento pomerne drsný popis situácie v obchodných reťazcoch bol prvou zaujímavou výzvou pre jednotlivých rečníkov. Mnoho z nich napokon predložilo dôkazy, že v niektorých firmách to tak nie je a určite existujú cesty, ako retailový biznis zmeniť k lepšiemu.

 

zak

 

Ondřej Žák, Senior Manager, Retail and FMCG Advisory Services, EY zhrnul v úvodnom vystúpení všetko to, čo funguje a upozornil ako sa poučiť z ďalších odvetví. Zdôraznil, že súčasné tempo inovácií a zmien je neuveriteľné. Inovácie sa pritom týkajú všetkých odvetví a šíria sa ako lavína. Trendom v retaile je zvyšujúci sa tlak zo strany zákazníkov. Tí totiž získali novú „silu“ vďaka inteligentným mobilom. To núti obchodníkov inovovať, ešte dokonca oveľa viac a zabezpečiť kvalitnejší nákupný zážitok. Mení sa tiež efektivita vnútorných základných procesov a to v celom sektore FMCG. Medzi hlavné oblasti inovovania patrí zavádzanie digitálu v kamenných predajniach, pokročilá dátová analytika, personalizovaný marketing, roboti a tiež zmeny v spolupráci medzi obchodníkmi a dodávateľmi.

 

nielsen

 

Väčšina noviniek neuspeje


Reálny pohľad na úspech a možné cesty vpred poskytol Břetislav Chovítek, Commercial Manager, Nielsen. Na základe unikátnej každoročnej analýzy ukázal, ako sú na tom produktové inovácie. Zdôraznil, že zákazníci považujú sortiment v kamenných predajniach za neprehľadný, ponuka je pre nich aj príliš veľká. V roku 2016 bolo len v Česku uvedených 24 tisíc nových produktov FMCG, relevantný trh však rastie o 2% ročne. Je preto jasné, že väčšina nových produktov neuspeje. Len zhruba 10-20% noviniek vydrží na trhu a dokáže ďalej zvyšovať svoje trhové podiely.

 

Úspešné novinky spĺňajú podľa analýzy Nielsen tri kritériá, ktoré súvisia nielen s vlastným produktovým vývojom, ale tiež so schopnosťou výrobcu aktívne inováciu presadiť na trhu, vo vzťahu k spotrebiteľom a obchodníkom:

 

1, OSOBITOSŤ (ide skutočne o novú hodnotu pre spotrebiteľa?)


2, DÔLEŽITOSŤ (je nový výrobok schopný získať silný trhový podiel a byť významným prínosom k tržbám? )


3, VYTRVALOSŤ V ČASE (je výrobok schopný dodávať hodnotu spotrebiteľom udržateľne a dlhodobo?)

Břetislav Chovítek bol vďaka vecnej a informatívne bohatej prezentácii ohodnotený ako druhý najlepší rečník.

 

zebra

 

Optimalizácia v maloobchode


Možnosti zvýšenia efektívnosti inovácií pomocou technológií v retaile predstavil na podujatí Peter Friedel, Retail and Hospitality DACH/CEE Manager, Zebra Technologies Europe. Presadzoval pri tom kľúčovú myšlienku, že ide predovšetkým o spojenie všetkých už existujúcich technologických platforiem. Prepojením analýzy zákazníkov, obehu tovarov a prehľadu o aktuálnych promóciách je možné dosiahnuť optimalizáciu všetkých hlavných procesov v maloobchode. Pomocou nového typu informácií, generovaných prepojenými systémami, je tiež možné mobilizovať zamestnancov tak, aby pomáhali zákazníkom vtedy, keď to najviac potrebujú.


Jozef Machala, Loyalty & Acceptance Manager z Mastercard predstavil na konferencii výsledky expertného hlasovania českej retailovej komunity v súťaži o najlepšie inovácie Mastercard Obchodník roku za posledné štyri roky. Išlo o zaujímavý súhrn toho, čo českí maloobchodníci a ich dodávatelia považujú za najlepšie inovácie. Výsledok bol zaujímavým mixom technologických inovácií reprezentujúcim český trh ( napríklad Globus Scan & Go), revolučných obchodných modelov (rohlik.cz), spoločensky zodpovedných aktivít (spolupráca reťazca TESCO s Potravinovou bankou) a rozvoja obchodného reťazca v prostredí naplneného emóciami a láskou ku kvalitným produktom a súvisiacim službám (Gran Moravia). Závery Josefa Machalu boli veľmi pozitívne. Vyplýva z nich, že český maloobchod na tom nie je vôbec zle a je schopný každoročne uviesť do života spustu zaujímavých a aj efektívnych inovácií.

 

spokojeny pes

 

Unikátne obaly

 

Obal ako nástroj inovácie a radosti z nakupovania spoločne prezentovali Martin Hejl, konateľ, THIMM Packaging a Tomáš Haškovec, marketingový riaditeľ e-shopu Spokojený Pes. Účastníkov konferencie nadchli tým, ako je možné z relatívne jednoduchej veci – kartónovej škatule – vytvoriť niečo skutočne veľké, niečo čo sa stane hitom. Dokázali, že efektívne inovácie vôbec nemusia byť jen o zložitých technológiách a miliardových investíciách. Jeden citát hovorí za všetky: „Máme iný prístup k zákazníkom, sme súčasťou svorky. Zakladáme si na spojení emócii a nákupného procesu. Radosť a prekvapenia sú jeho súčasťou.“


Thimm a Spokojenypes.cz inovovali škatule na odosielanie zásielok zákazníkom s nákladom 3 CZK na kus. Škatula sa dá zložiť do tvaru psej búdy, je obrandovaná a jednoducho sa otvára. Spríjemní moment doručení zásielky a má obrovský ohlas. Zákazníci zhotovovali a zdieľali fotografie psov v búde na Facebooku, zapojili sa do súťaže o návrh nového užívateľského designu, robia si zbierky krabic. Prezentácia geniálnej krabice pre spokojného psa bola hodnotená účastníkmi ako najlepšia.

 

retail zoom

 


Vernostný projekt pre výrobcu a vlastníka značiek MyReward ako novú cestu k lojalite prezentoval Shak Vassiliou, Retailer Services Director, RetailZoom. Popísal fungovanie ročného projektu na Cypre pre výrobcu údenín Snack. Zákazníci sa do programu zapájajú prostredníctvom jedinečného pack kódu. Tento vernostný program fungujúci prostredníctvom mobilnej aplikácie zvýšil zákaznícku vernosť, pritiahol nových zákazníkov a zároveň zmapoval zákaznícke a nákupní správanie. MyReward je v súčasnosti uvádzaný už aj na český trh.

 

Inteligentné obrazovky


Praktickým príkladom digitálnej in-store komunikácie v reťazci lekární Dr. Max prezentovali Daniel Lemer, Marketing Director, Česká lékárna holding a Lukáš Zima, AirCon & Displays Manager, Samsung Electronics Czech Republic and Slovakia. Dr. Max je príkladom najmasívnejšej aplikácie inteligentných obrazoviek a profesionálnych displejov v obchodnej sieti v ČR. Hlavnými dôvodmi pre implementáciu digitálnych plôch bolo to, že obrazovky sú dominantným nosičom marketingovej informácie. Prezentácia obsahovala veľmi konkrétne informácie o celkovej ekonomike prevádzke tohto riešenia a návratnosti investície.

 

ppm


Pavel Říha, Commercial Director CEE z ppm factum, účastníkov konferencie zaviedol do sveta hybridnej digitálnej komunikácie v maloobchode. Predviedol niekoľko vysoko inovatívnych riešení prepájajúcich digitálne technológie s reálnym svetom skutočných zákazníckych zážitkov na predajnej ploche. Personalizovaná hudba v skúšobných kabínkach či možnosť vytvoriť si vlastnú pizzu pomocou interaktívneho stola v reštaurácii zaujali väčšinu účastníkov svojou kreativitou a hravosťou. Pozornosť účastníkov si získal aj Virtual Promoter, bezdotykový, gestami ovládaný digitálny sprievodca reálnym svetom kamenného maloobchodu, ktorý PPM Factum predstavilo aj na živo, v rámci výstavnej inovačnej zóny v prízemí Haly C.

 

Panelová diskusia

 

Najzaujímanejšou časťou konferencie bola nepochybne panelová diskusia „ Ako na to?“ moderovaná Martinom Dokoupilom, Entrepreneur in Residence, z Juhomoravského inovačného centra. Úvod do nej poskytol Petr Bena, Sales & Purchasing Director, ALZA. Podtrhol, že inovácie vychádzajú z hľadania lepších riešení pro zákazníka. V množstve úspešných firiem (ALZA je jednou z nich...) sa vlastne s pojmem inovácie ani nepracuje, ide skôr o neustále hľadanie toho nového a lepšieho. Záleží na firemnej kultúre: každý môže prísť s riešením a napokon robiť chyby je ľudské. Dôležitá je posadnutosť, je nevyhnutné vytvoriť prostredie podporujúce inovácie. Najväčší pokrok vzniká na rozhraní medzi odbormi a robia ho ľudia s presahom a vášňou. Podstatné ale je, aby firma dokázala tieto nápady preniesť do reálneho života. „Nápady majú všetci, ale je potrebné ich realizovať. Majú zmysel až vtedy, keď ich vidí zákazník“.

 

diskusia

 

 

Panelová diskusia mala tri základné okruhy: ako to urobiť, aby vznikali nápady; ako ich vytriediť a aká má byť exekúcia. Medzi panelistami boli Petr Bena, Sales & Purchasing Director, ALZA; Martin Dlouhý, Partner, md4; Michaela Matějková a Petr Procházka, spolumajitelia, Skinners Technologies; Markéta Švedová, Managing Director, Recruit CZ; Miroslav Velfl, riaditeľ, DBK Praha a Jan Vraný, Business Lead, Google.

 

Panelová diskusia bola hodnotená ako najlepšia v celej histórii konferencii Retail in Detail.
Diskusia bola v mnohých smeroch veľmi inšpiratívna. Odznelo v nej viacero zaujímavých myšlienok a príbehov.

 

• Skinners predstavili svoj vysoko inovatívny produkt - unikátny typ obuvi - „ponožkotopánky“. Svoj štart prefinancovali cestou, ktorá je absolútne nová - pomocou dvoch fáz ponuky na crowdfundingových serveroch, najskôr lokálny hit hit, potom globálny Kickstarter. Ten im umožnil zhromaždiť predobjednávky za viac než 650 tisíc USD. Nestalo sa to kúzlom, predchádzala tomu ročná analytická práca. Dostali sa do globálnych médií a v súčasnosti majú viac než milión schladnutých videí. Predali 50 tisíc párov skinners do 85 krajín.


• Veľmi praktický návod k testovaniu inovácií predstavil Jan Vraný. Predviedol praktické príklady pretotypovacích aktivít, ktoré testujú nové potenciálne výrobky a služby a majú schopnosť ukázať, či by o takýto produkt mali zákazníci záujem. Firmy tak získajú cenné dáta a jasné dôkazy.


• Panelová diskusia poukázala, že zásadné je prostredie, v ktorom sa nápady rodia a zmena uskutočňuje (alebo tiež nie). Firemnú kultúru, podporujúcu zmeny, popísal v rámci diskusie Petr Bena výstižne slovami „ Je lepšie žiadať o odpustenie než o dovolenie“.


Konferencia Retail in Detail/Effective Innovation jasne ukázala, akú silnú úlohu v procese zmien hrajú zákazníci a cesta, ktorú absolvujú pred nákupom výrobku či služby. Nie je preto náhoda, že ďalšiu špecializovanú konferenciu z tejto rady zameria Blue Events práve týmto smerom.

 

Zdroj a foto: Retail in Detail/Blue Events, redakcia

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikona



2. ročník semináře VYBAVENÍ PRODEJNY

Video

Konferencia RETAIL INNOVATIONS 2017: Aký bol 1. ročník?


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail