Slovensko je na vrchole európskeho rebríčka spotreby
- Podrobnosti
- Uverejnené štvrtok, 23. marec 2017
Z aktuálne zverejnených údajov štúdie Growth Reporter globálnej výskumnej agentúry Nielsen vyplýva, že v európskom regióne sa v roku 2016 ceny rýchloobrátkového tovaru (FMCG) v maloobchode priemerne zvýšili o 1%, čo je najpomalší rast za posledných 6 rokov.
Európska spotreba stúpla medziročne len o 0,4% a spolu s pomalým rastom cien to negatívne ovplyvnilo rast tržieb. Tie zaznamenali za posledných desať rokov najnižší medziročný nárast (+1,3%).
V rámci sledovaných európskych trhov už dlhodobo je možné sledovať najvyšší medziročný rast maloobchodných tržieb v Turecku (9,1%). O viac ako 3% rástli tržby v roku 2016 už len v Poľsku (3,6%) a Španielsku (3,1%). Naopak, k poklesom tržieb došlo v troch európskych krajinách: Grécku (-6,7%), Fínsku (-4,1%) a Veľkej Británii (-0,3%).
Pozn. Interpretácia grafu: Za nominálnym rastom Slovenskej republiky 2,8% je nárast spotreby rýchloobrátkového tovaru o 3,4% a pokles cien o – 0,7%.
Za nízkou spotrebou v európskom regióne stoja predovšetkým najväčšie západoeurópske krajiny, z ktorých ani jedna nedosiahla objemový nárast nad 3%, dokonca v Nemecku spotreba klesla o -0,8% a vo Veľkej Británii, ktorá dlhšiu dobu bojuje s defláciou, o -0, 3%.
SLOVENSKO si v rámci Európy vyslúžilo prvenstvo v spotrebe, keď zaznamenalo medziročný nárast predaného objemu tovaru o 3,4% a hneď za ním sa na druhom mieste umiestnila Česká republika (3,1%). Za vyššou spotrebou oboch krajín je nutné vidieť okrem klesajúcej nezamestnanosti a rastu HDP aj jeden z najväčších poklesov priemernej ceny predávaného tovaru v rámci európskych krajín – na Slovensku to bolo v roku 2016 až -0,7%.
Ťahúňom minuloročnej spotreby na Slovensku sa stali rovnako potravinárske ako aj drogistické kategórie, najvýraznejšie však rástli papierové produkty - o viac ako 6%. O 4% narástol aj objem drogistických výrobkov pre domácnosť, z potravinárskych kategórií sa z najvyššieho rastu tešili kategórie nealkoholických nápojov a cukroviniek. Najvýraznejší pokles ceny zaznamenali mliečne výrobky, a to priemerne až o -4,4%.
Štúdia GROWTH REPORTER porovnáva celkovú dynamiku maloobchodného trhu rýchloobrátkového tovaru v 21 európskych krajinách. Do výsledkov je zaradený najširší možný kôš potravín a drogistického tovaru, ktorý je dlhodobo monitorovaný spoločnosťou Nielsen v jednotlivých krajinách a v sledovaných predajných kanáloch.
Zdroj a graf: Nielsen
Ilustračné foto: Shutterstock.com