Záujem o povianočné výpredaje každoročne rastie
- Podrobnosti
- Uverejnené streda, 25. január 2017
Povianočné výpredaje lákajú svojimi cenami aj tento rok množstvo zákazníkov. Výpredaje, ktoré potrvajú v kamenných predajniach a e-shopoch ešte niekoľko dní ponúkajú zľavnený tovar v priemere o 20 %.
Výpredaje po vianočných sviatkoch neobišli obchody a e-shopy ani tento rok. Zľavy na jednotlivé tovary sú pre zákazníkov veľkým lákadlom. „Nie vždy sú však ponúkané zľavy také výhodné, ako obchodník uvádza na svojich stránkach či letákoch. Pred kúpou zľavneného tovaru by si preto zákazník mal skontrolovať jeho reálnu cenu na internete,“ hovorí Tomáš Braverman z Heureky. Podľa aktuálnych čísel porovnávača a nákupného portálu Heureka sa zľavy tovarov pohybujú v priemere na úrovni 20 %.
Prvenstvo patrí móde
Výpredaje na spotrebný tovar spustili obchodníci už tesne po vianočných sviatkoch, pričom najvýraznejšie zľavy sa objavili začiatkom januára. Ceny tovarov sa rôznia v rámci jednotlivých kategórií. Najvyššiu priemernú zľavu Heureka monitoruje v segmente Oblečenie a móda s priemernou výškou zliav až 23 %. Najviac zľavnené sú v tomto segmente obuv či lyžiarske oblečenie. V úzkom závese je kategória Filmy, knihy a hry s výškou zliav 22 %, ďalej Jedlo a nápoje – 20 %, Kozmetika a zdravie – 19 % a mnohé iné kategórie. Najnižšiu priemernú zľavu zaznamenala naopak Heureka v segmente Sexuálne a erotické pomôcky – 11 %, Hobby – 14 % či Biela technika – 15 %. „Najviac zľavnených produktov ponúkajú hneď viaceré kategórie, a to Oblečenie a móda, Šport, Dom a záhrada či kategória Elektroniky,“ dodáva T. Braverman.
Viac potravín a kozmetiky
Zaujímavé číslo priniesol aj nedávny odhad, ktorý realizoval porovnávač cien Heureka. Počas minulého roka mali Slováci celkovo utratiť v e-shopoch rekordných 815 miliónov €. Oproti roku 2015 by tak malo ísť až o 16 % nárast. Porovnávač zaznamenal nárast záujmu o tovar najmä v kategórii jedlo a nápoje. Zákazníci na Slovensku sa už totiž naučili prostredníctvom e-shopov nakupovať aj čerstvé a trvanlivé potraviny, čo je pre obchodníkov zaujímavá výzva. Prekvapivý nárast záujmu o tovar bol zaznamenaný aj v kategóriách kozmetika a zdravie, oblečenie a móda či dom a záhrada.
Dve vlny výpredajov
Výpredaje začínajú v online obchodoch tradične tesne po Štedrom dni a obvykle trvajú do konca januára. „Zľavy sa aj tento krát dotýkajú celého sortimentu internetového obchodu Hej.sk – malých aj veľkých domácich spotrebičov, IT technológie, čiernej techniky, mobilov i príslušenstva. Pokiaľ ide o priemernú výšku zľavy, ceny sa menia každý deň, pretože sa prispôsobujú neustále meniacemu sa trhu,“ uvádza Vladimír Sušil z Hej.sk. Každoročne v rámci výpredajov tento internetový obchodník sleduje dve vlny. Prvá vlna záujmu o výpredaje štartuje tesne po rozbalení darčekov. Druhá vlna začína po Novom roku, kedy sa ľudia vracajú z novoročných osláv a dovoleniek. „V povianočných výpredajoch nakupujú zákazníci u nás najmä televízory, smartfóny, ale tiež veľké domáce spotrebiče, ako sú práčky, sušičky a chladničky,“ hodnotí V. Sušil.
Novoročné výpredaje, ale tiež všetky ďalšie kampane komunikuje tento obchodník prostredníctvom pravidelných newslettrov a takto sa im to osvedčuje. „Vďaka nim dostávajú naši zákazníci vždy aktuálne informácie o tom, čo sa u nás práve deje. Využívame aj online komunikáciu a tiež komunikáciu prostredníctvom televízie, rádia a outdoorovej reklamy,“ uvádza V. Sušil a dodáva: ,,Naši zákazníci majú každoročne záujem o povianočné výpredaje a tento trend sledujeme aj v tomto roku. Medziročne tento záujem rastie o 41%. Priemerná hodnota nákupného košíka v tomto období stúpa až na 181 €. Každoročné výpredaje sú tiež užitočným nástrojom pre „vyčistenie“ našich skladov a prípravu na nový sortiment.“
Stále vyšší záujem
Do povianočných výpredajov sa zapájajú aj obchodníci, ktorí prevádzkujú zároveň kamenné predajne, takisto obchodníci, ktorí majú len kamenné predajne. Na výhodné nákupy lákajú zákazníkov už tesne po skončení Vianoc. Každoročne sa do realizovania výpredajov zapája stále viac kamenných obchodníkov a nielen tých, ktorí ponúkajú elektroniku. Tá je zatiaľ v hľadáčiku zákazníkov vyhľadávajúcich povianočné výpredaje spolu s oblečením a športovými potrebami aj v kamenných predajniach na popredných miestach. „S výpredajom sme začali hneď po Vianociach, 25. 12. na našom webe a následne 27. 12 vo všetkých predajniach NAY. Výpredaj trvá tradične do konca januára a priebežne do ponuky zaraďujeme nové modely. Zľavy na produkty sú vo výške až do 50 %,“ uvádza pre odborný portál RETAIL magazin.sk František Vámoši, marketingový riaditeľ, NAY, a. s..
V rámci komunikácie výpredajov využíva NAY tradičné nadlinkové kanály ako televízia, rozhlas, printy, online kanály, konkrétne newslettre, webovú stránka, bannerovú reklamu, sociálne siete, online video reklamu. Ako potvrdzuje F. Vamoši, povianočný výpredaj je už štandardnou súčasťou retailového kalendára a záujem zákazníkov oň každoročne rastie. Zákazníci výpredaje očakávajú a okamžite po Vianociach aktívne sledujú výpredajové ponuky. Každoročne tak výpredaje ponúkajú obchodníkom zaujímavé možnosti a aj nápady ako ich poňať.
Pripravil: dk
Ilusttračné foto: Shutterstock.com