KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

lucie zaleska mLucie Záleská
predsedkyňa Združenia priameho predaja

Zelená pre ďalší rozvoj priameho predaja

Priamy predaj má aj napriek tomu, že je neustále vnímaný s nedôverou na Slovensku a v celej Európe zaujímavé perspektívy ďalšieho rastu. V roku 2013 zaznamenal najväčší rast v Holandsku (+8,6%, obrat 111 mil. EUR), v Litve (+8,2%, obrat 91 mil. EUR) a vo Veľkej Británii (+6,7%). Medzi najlepšie prosperujúce a intenzívne sa rozvíjajúce globálne trhy pokiaľ ide o priamy predaj patria USA, Čína, Japonsko a Kórea. Celosvetovo však obrat priameho predaja zaznamenal v posledných rokoch pokles. Na rozdiel od USA - kolísky priameho predaja, je Slovensko značne konzervatívne a pristupuje k tejto alternatíve predaja stále skôr rezervovane. Čiastočne je to spôsobené situáciou v 90- tých rokoch, kedy na slovenskom trhu dochádzalo k intenzívnemu zneužívaniu princípov priameho predaja. Naša úloha spočívajúca v prezentovaní výhod tohto spôsobu predaja je tak stále veľmi zložitá. Skúsenosti z minulosti sú stále pevne zakorenené. Spoločnosti združené v našej asociácii však majú úplne iné východiskové pozície, dlhoročné tradície, fungujú eticky a to je pre zákazníkov to najdôležitejšie. Neustále sa tiež snažíme vstupovať do povedomia spotrebiteľskej verejnosti a informovať o korektnom spôsobe fungovania priameho predaja, teda naprávame temnú minulosť.

Skutočnosť je taká, že ľudia sa stále viac zaujímajú nielen o kvalitu takto predávaných výrobkov, ale aj o daného obchodníka, ktorý ich ponúka. Dôležité je to, ako dlho na trhu pôsobí, ako sa k zákazníkom chová, ale prekvapivo aj to, či je aktívny v oblasti spoločenskej zodpovednosti. Za viacerými spoločnosťami podnikajúcimi v oblasti priameho predaja sú už rôzne veľkolepé charitatívne, športové, enviromentálne a ďalšie aktivity. Priamy predaj je ešte aj v súčasnosti ohrozovaný skupinami a jedincami, ktorí nedodržujú legislatívu a chovajú sa voči zákazníkom neeticky a nekorektne. Poškodzujú tým priamy predaj ako celok. Medzi naše dôležité úlohy a ciele patrí preto aj dohľad nad dodržiavaním príslušnej legislatívy, pravidiel a etiky podnikania. Okrem dodržiavania zákonov musia spoločnosti združené v Združení priameho predaja aj distribútori dodržiavať etický kódex, ktorý sa zameriava aj na vyšší stupeň ochrany spotrebiteľa. Ten vychádza z európskeho etického kódexu, ktorý prijala Európska asociácia priameho predaja (SELDIA) od Svetovej federácie asociácií priameho predaja (WFDSA). Negatívne postoje Slovákov voči priamemu predaju sú neraz spôsobené aj nízkou informovanosťou alebo majú emocionálny charakter. Pokiaľ ide o ďalší vývoj, do hry čoraz intenzívnejšie aj tu vstupuje internet. Hľadajú sa hlavne rýchlejšie a jednoduchšie spôsoby dodania tovarov. Napriek všetkým vývojovým zmenám a smerovaniam v priamom predaji však naďalej platí, že najdôležitejší je intenzívny osobný kontakt so zákazníkom. Mení sa aj paleta ponúkaných výrobkov. V poslednej dobe narástla obľuba nakupovať týmto spôsobom potravinové doplnky. Naďalej sa touto cestou dobre predáva hlavne kozmetika, okrem nej výrobky pre domácnosť, domáce spotrebiče a pod.

Novinky najobľúbenejších značiek sú vždy veľmi očakávané a žiadané, vždy hlavne zo strany stálych zákazníkov. Vo všeobecnosti všetky inovácie a produktové rady reagujú na aktuálne aj novovzniknuté potreby a požiadavky spotrebiteľov. Pestrosť ponuky je predpokladom širšieho zákazníckeho záberu. Tým, že postupne prichádzajú nové metódy predaja ako napríklad aj spomínaný online predaj, mení sa myslenie spotrebiteľov a aj ich nákupné zvyky. Pozitívne to pôsobí aj priamy predaj. V súčasnosti sa dá konštatovať, že sa týmto spôsobom predáva vysoko kvalitný tovar, súčasťou je kvalitné poradenstvo čo ešte v mnohých kamenných predajniach nie je samozrejmosťou. Samotný nákup je pohodlný a rýchly, v prípade problému sa zákazník má kde obrátiť a daný problém je okamžite riešený. Priamy predaj je pre predajcov zároveň možnosťou vytvoriť si život podľa vlastných predstáv. Dôležité je nadšenie, odhodlanie a vytrvalosť z ich strany. Predovšetkým ženy oceňujú nezávislosť a flexibilné pracovné úväzky. Veľakrát práca poradkyne priameho predaja prispeje k zvýšeniu ich životnej úrovne a aj celej rodiny. Zákazníci pri priamom predaji oceňujú vyšší stupeň osobného servisu, kvalitu ponúkaných výrobkov, možnosť poradenstva a poskytované garancie, neraz nad rámec. Priamy predaj je výhodný aj v tom, že poskytuje nízkorizikovú formu podnikania. Len na Slovensku sa mu aktuálne venuje približne 145 tisíc ľudí, prevažne žien. Predpokladám, že toto číslo by malo ďalej rásť.

Lucie Záleská
predsedkyňa Združenia priameho predaja

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk