Na Slovensku nefunguje „zákon“ rovnováhy

V poslednom čase vychádza z kreatívnej dielne Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR veľa rozporuplných návrhov a zákonov. Boj o voliča má žiaľ vplyv aj na podnikanie, ba dokonca vzťahy v podnikaní. Osobitný odvod pre obchodné reťazce, zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch či pripravovaný zákon o cenách. Mam pocit, že všetko to má rovnakého menovateľa – „hlavne nech to znie pekne pre masy“. Nechcem znevažovať snahu ministerstva o nápravu dlhoročných restov, pretože ich cieľ a snahy sú logickým dôsledkom stavu distribúcie potravín na Slovensku. Sú dokonca dôsledkom správania sa niektorých reťazcov.

 

Reťazce predbehli dobu, ovládli trh distribúcie a predaja potravín a farmári, výrobcovia, spotrebitelia a hlavne vlády sa prebúdzajú v čase, keď sú už karty rozdané. Opatrenia o to viac bolia. Pokusy podobného charakteru prebiehajú v rôznych štátoch EÚ. Slovensko vôbec nie je výnimka. Reťazce neurobili a nerobia nič protizákonné, iba sa správajú trhovo. Je pravda, že využívajú v rokovaniach svoju trhovú silu, to ale robí každý. Záleží akú trhovú silu si kto vybudoval, koľko do nej investoval financií a práce. Reťazce zjavne veľa. Preto sú silné. Ovplyvňujú najzásadnejším spôsobom ponuku konečnému spotrebiteľovi. Treba však povedať, že existujú aj silní dodávatelia, ktorí sú schopní potrápiť v jednaniach reťazce a presadiť si svoje požiadavky.

 

Osobne si preto myslím, že je potrebné sa na podmienky tohto biznisu pozrieť detailnejšie, v kontexte fenoménu novej doby v distribúcii potravín. Rozumiem krokom vlád, nemyslím si však, že to robia obsahovo správne. Dôležitou a nedostatočne riešenou témou je napríklad kvalita potravín a ich zloženie. Podstatná väčšina spotrebiteľov nevie po prečítaní zloženia výrobku na etikete ani len posúdiť, či je to potravina kvalitná alebo by mohla byt kvalitnejšia. Je potrebné riešiť aj budúcnosť distribúcie potravín, ktorou bude v určitej miere e-commerce. Vznikajú predajné miesta s bezobalovými potravinami a nie je to tak jednoznačná téma, ako by sa mohlo zdať. Zásadným trendom sú lokálne potraviny s uveriteľnou komunikáciou a poctivou kvalitou. Tém je veľa.

 

Život je riadený veľmi jednoduchými rovnicami, ktoré vychádzajú z prapodstaty života, a tým je rovnováha. Globalizácia biznisu ide proti tejto základnej rovnici, preto takýto prístup nemá šancu dlhodobo fungovať. V obchode s potravinami je už zjavne cítiť a badať návrat k lokálnym preferenciám. Vlády by si to mali čo najskôr uvedomiť a mali by tomu nastavovať podporné mechanizmy, aby na nesprávne kroky nedoplácal spotrebiteľ. Robia však presný opak. Snažia sa oslabiť silných hráčov na trhu. Nie je to správny cieľ. Nevytvárajú rovnováhu, polarizujú. Akýkoľvek obchodník bude rád predávať rôznorodé a kvalitné slovenské potraviny, keď k tomu bude mat motiváciu a keď ich bude vedieť slovenský potravinársky priemysel ponúknuť. Znamená to podporu a investície farmárom, ale aj výrobcom slovenských potravín.

 

Aby sme držali krok so svetom, musíme mať efektívne technológie, výskum a vývoj pre inovácie a dostatok kvalifikovanej pracovnej sily. V týchto oblastiach by som očakával razantné kroky vlády.

 

Autor je obchodný riaditeľ pre Českú a Slovenskú Republiku, Savencia Fromage & Diary.

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

Slovak Retail Summit 2019

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail