Majú outlety na Slovensku šancu uspieť?
- Podrobnosti
- Uverejnené štvrtok, 13. október 2016
Outlety patria vo vyspelom svete k bežne fungujúcim a intenzívne navštevovaným prevádzkam. Situácia na Slovensku je v tomto smere trochu špecifická.
Prvé informácie o snahách postaviť na Slovensku outlety sa stretli u mnohých Slovákov s pozitívnou odozvou. Našinci, ktorí poznali zo zahraničia funkciu tejto formy zoskupenia predajní, v ktorých sa dali výhodne nakúpiť najmä tovary značkového oblečenia, obuvi i športových potrieb, boli prirodzene vo veľkom očakávaní. Za krátky čas prevádzky prakticky jediného outletu na Slovensku však prichádza u mnohých návštevníkov k dezilúzii...
Za základnú chybu investorov projektov pri Senci aj pri Voderadoch považujem ich súperenie v niekoľko málo kilometrov vzdialených lokalitách pri diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Výsledkom tohto bolo nedodržanie marketingových sľubov, termínov a napokon aj zmena filozofie z outletu na biznis centrum pri Senci a aj pomerne slabo propagovaný a v termíne značkami málo obsadený outlet pri Voderadoch.
Každý investor obchodných zoskupení – či už je to obchodné centrum alebo outlet, sľubuje pri lákaní a uzatváraní zmlúv so značkovými predajcami zabezpečenie výraznej reklamy, ktorá zaručí návštevnosť i záujem kupujúcich. U outletov, ktoré sa nachádzajú mimo intravilánov miest a obcí, je pri rokovaniach s obchodom navyše prítomná výrazne výhodná cena prenájmu predajnej plochy. A je ešte mnoho ďalších atribútov, na základe ktorých sa formuje zmluva o účasti značkových predajní v outletoch.
Hendikepom prakticky jediného nášho outletu je, že napriek tomu, že bol postavený v dobrej lokalite v regióne, kde tržby z predaja tvoria takmer polovicu tržieb slovenského maloobchodu, je náročnosť kupujúcich. Tí poznajú sortiment, kvalitu a cenu či služby od hraníc neďalekého outletu v rakúskom Parndorfe. Vybudovanie outletu pri Voderadoch teda bol síce zaujímavý investičný počin, avšak až najbližšia budúcnosť ukáže, ako sa s realitou popasuje...
Nemyslím si však, že prvotné a aktuálne problémy v tomto smere by mali potencionálnych investorov do ďalších outletov na Slovensku odradiť. Na našom území, najmä v blízkosti krajských miest a lokalitách intenzívnej dopravy sa stále nájdu miesta, kde by tento druh obchodu mohol mať postupný úspech. Avšak v prvopočiatkoch určite netreba mať "veľké oči". Slováci totiž majú radi nákupy a pri zlepšujúcej sa finančnej situácii domácností i jednotlivcov tento trend bude rásť. Mnohí z nich však majú stále filozofiu nakúpiť "lacno a dobre". A to platí aj u značkového tovaru. Preto predajne v outletoch musia veľmi rozumne narábať predovšetkým s obchodnou maržou.
Ľubomír Drahovský, analytik obchodu