KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Kvetinová logistika je plná špecifík

kvety holland1Súčasná ponuka mnohých kvetinárstiev, hobbymarketov či záhradných centier je už neporovnateľná s tou, akú mal zákazník k dispozícii pred pár rokmi. Ide o druhovo, farebne a tvarovo rozmanitý sortiment s vysokým dôrazom na čerstvosť a perfektný vzhľad. Predpokladom tohto je aj špičkovo riešená logistika. Kde je jej hlavné centrum?


Cesty kvetov, doplnkovej zelene a rastlín do predajní v Európe a teda aj na Slovensku bývajú niekedy poriadne kľukaté, ale často i veľmi dlhé. Od pestovateľa až do predajne musia kvety absolvovať niekedy stovky, inokedy až tisícky kilometrov. Od deväťdesiatych rokov minulého storočia prišlo u nás na trhu s kvetmi k prevratným zmenám. Domáca produkcia rezaných kvetov prudko klesala a postupne ju nahradil dovoz zo zahraničia, predovšetkým z Holandska. Vďaka celému komplexu dôvodov to bol vlastne logický proces. Nedokonalé technológie, ale hlavne menej priaznivé klimatické podmienky viedli k tomu, že domáca produkcia nebola konkurencieschopná ani z hľadiska kvality, sortimentu a už vôbec nie ceny. Podobne dopadli okrem nás aj ďalšie európske krajiny a teda pestovanie kvetov zostalo koncentrované iba tam, kde je to výhodné. Centrom kvetinárskej produkcie, ale i obchodovania s kvetmi a rastlinami je momentálne Holandsko. Absolútna väčšina kvetov, ktoré rozvážajú lietadlá i kamióny Európou, prechádza slávnou kvetinovou burzou. Obchodovanie „na hodinách" patrí k najfantastickejším veľkoobchodným procesom a možnosť zúčastniť sa je nezabudnuteľný zážitok.

 

Systém obchodovania

 

kvety chlouba2Slovné spojenie „nakupovanie na hodinách" je zaužívaným technickým termínom, ktorý Holanďanom nemožno uprieť. Má historický pôvod, vzniklo ešte v čase, kedy dražobné zariadenie na kvetinovej burze malo skutočne vzhľad hodinového ciferníku. V súčasnosti ho nahradili o mnoho dokonalejšie digitálne tabule, ale nakupovanie na burze už navždy zostane nakupovaním „na hodinách". Obchodovanie s rezanými kvetmi, interiérovými aj exteriérovými rastlinami zastrešuje spoločnosť Flora Holland. Tá funguje na družstevnej báze a má po celom Holandsku šesť obchodných stredísk. Z toho dve sú hlavné a mimoriadne dôležité pre veľký medzinárodný obchod. Ostatné sú podstatne menšie a majú hlavne regionálny význam, prípadne pôsobia v blízkosti hraníc pre zásobovanie kvetinárskych veľkoobchodov v holandskom pohraničí. Každé stredisko disponuje niekoľkými halami, v ktorých sa nachádzajú dražobné zariadenia. V šiestich strediskách sa nachádza celkom 39 aukčných zariadení, tzv. hodín. Najväčšie strediská sú v Aalsmeri a v Naldwijku. V Naaldwijku sa nachádzajú celkom štyri aukčné siene a v nich je desať samostatných dražobných zariadení. V jednej hale sa dražia izbové, prípadne vonkajšie rastliny, v ostatných sálach sa obchoduje iba s rezanými kvetmi.

 

Predané objemy

 

Objemy kvetov, ktoré prejdú touto burzou sú pre nás neuveriteľne vysoké. Až 90 % kvetinárskej produkcie Holandska sa dostáva k zákazníkom práve prostredníctvom tejto burzy. Ale bolo by nesprávne myslieť si, že touto burzou prechádzajú iba kvety vypestované v Holandsku. Asi 30 % obchodovaných rastlín prichádza na burzu zo zahraničia. Obrovské nákladné lietadlá pristávajú na blízkych medzinárodných letiskách každý deň, prilietajú naplno naložené kvetmi hlavne z Východnej a Južnej Afriky, z Izraela, Španielska a Južnej Ameriky. Tieto kvety smerujú do aukčných siení, kde sa za krátko predajú a pokračujú na svojej ceste hlavne po Európe a Ázii ku svojim koncovým zákazníkom. Celkom asi 1500 zahraničných dodávateľov posiela svoje produkty na túto burzu, ktorá je jednoznačne najväčším svetovým centrom obchodovania s kvetmi. Denne sa vo všetkých šiestich strediskách uskutoční asi 125 tisíc obchodných transakcií. Za deň sa tu predá okolo 20 miliónov rezaných kvetov a k tomu i obrovské množstvá rastlín v kvetináčoch. Cesty kvetov sú dlhé, ale aby sa rastliny dostali k zákazníkom čerstvé, musia byť i veľmi rýchle.

 

Fungovanie burzy

 

Klasické dražby, ktoré dobre poznáme, fungujú tak, že dražiteľ vyhlási vyvolávaciu cenu a nakupujúci prihadzujú a cenu stále zvyšujú, až ostatných nakupujúcich prekonajú výškou svojej ponuky. Holandská kvetinová burza funguje na opačnom princípe. Obchodovať sa začína už o šiestej hodine ráno, okolo deviatej sú obchody ukončené. Ešte pred šiestou hodinou sa v prízemných priestoroch obrovských hál pripravujú vozíky s kvetmi, ktoré sa potom privážajú do aukčných miestností. Jedinou úlohou pestovateľa je pripraviť kvety v optimálnej kvalite na predaj. Cenu svojich rastlín nemôže nijak ovplyvniť. Keď sa začne obchodovať, na digitálnej tabuli sa objavia všetky dôležité údaje o rastline, ktoré udávajú napríklad jej celý názov, dodávateľa, minimálne množstvo určené k nákupu, ale i ďalšie dôležité fakty. Na obrazovke sa nachádzajú čísla v hodnotách 0-99. Dražiteľ určí maximálnu možnú cenu za produkt a spustí sa predaj. Pri jednotlivých číslach bliká červené svetielko, to sa však pohybuje v protismere hodinových ručičiek od najväčšej hodnoty k najnižšej. Nákup sa uskutoční vo chvíli, kedy niektorý z nakupujúcich zastaví na svojom nákupnom zariadení pohyb svetielka, ktorý nahradil pôvodnú hodinovú ručičku. Celé nakupovanie „na hodinách" je vlastne o strese a trpezlivosti nakupujúcich. Sami si diktujú cenu, zastavujú nákupné zariadenie až vo chvíli, kedy sa im cena zdá dostatočne dobrá. Zaujímavé na tom je to, že jeden a ten istý produkt je možné nakúpiť za rôzne ceny. Záleží na šťastí, trpezlivosti a pozornosti. Tento systém výrazne ovplyvňuje ceny kvetov pred sviatkami, ktoré sa slávia v celej Európe súbežne. Preto na Vianoce, Deň matiek či na Valentína bývajú kvety podstatne drahšie. Dopyt po kvetoch pred týmito sviatkami prudko stúpa a nakupujúci na hodinách sú podstatne nervóznejší. Musia v týchto dňoch nakúpiť viac kvetov než inokedy, preto nenechávajú ceny na dražobnom zariadení spadnúť dole a radšej ho zastavujú ešte vo chvíli, keď sú ceny vyššie. Je pre nich lepšie nakúpiť za drahšie, než nenakúpiť vôbec. Burza si diktuje svoje pravidlá, ktoré treba pri nákupe kvetov rešpektovať.

 

Rýchlo k zákazníkom

 

Okolo deviatej hodiny síce končí vlastný predaj kvetov, v distribučných halách je však ešte niekoľko hodín veľmi živo. Kvetinové vozíky označené čiarovými kódmi opúšťajú aukčné siene a prichádzajú do obrovskej haly, ktorá rozlohou pripomína futbalový štadión. Pozorovanie rozdeľovania kvetov jednotlivým zákazníkom je ale oveľa dynamickejšie, než pohyb športovcov na futbalovom štadióne. Je to atraktívne predstavenie, v ktorom účinkujú desiatky pracovníkov. Tí rozvážajú stovky vozíkov s miliónmi kvetov na presne určené miesta. Hlavnými zákazníkmi sú hlavne miestne obchodné spoločnosti. Až títo obchodníci expedujú kvety rôznym veľkoobchodom v Európe. I tento proces musí byť neuveriteľne rýchly, lebo po deviatej hodine sa už pri halách začínajú zhromažďovať kamióny, ktoré odvážajú čerstvo predané kvety nielen po Holandsku, ale skoro i po celej Európe. Niektoré kamióny odvážajú kvety späť na letisko, odkiaľ putujú napríklad do Saudskej Arábie či Emirátov. Za určitých okolností sa tak niektoré ruže či gerbery vypestované v Izraeli môžu behom jediného dňa vrátiť späť do svojej rodnej Ázie.

 

Pripravil: Ing. Pavel Chlouba
Foto: autor

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk