Zákazníci si nechávajú nákupy na poslednú chvíľu

Dlhodobé sledovanie nákupných návykov spotrebiteľov ukazuje, že vianočné nákupy si väčšina z nich necháva až na december. A to aj napriek marketingovým stimulom akým je Black Friday.

 

nakupyposledne2019 v

 

Najmä muži nakupujú darčeky na poslednú chvíľu a často využijú na tento účel e-shop. Dôležité je aj preto vždy oboznámiť zákazníkov o možnostiach platby a odberu a tiež o poslednom odporúčanom dátume nákupu, kedy im viete garantovať doručenie zásielok do Štedrého dňa.


Najväčší nápor očakávajte od 16.12. do 23.12.


Z údajov Slovenskej asociácie pre elektronický obchod (SAEC) vyplýva, že vianočná sezóna môže predstavovať pre niektoré internetové obchody v závislosti od sortimentu až 1/3 z ročného obratu, a to aj napriek tomu, že v posledných rokoch sa trend povianočných výpredajov udomácnil aj v internetových obchodoch. Časť spotrebiteľov presúva nákup „vianočných darčekov“ na obdobie výpredajov. Aj podľa zistenia agentúry FOCUS narástlo medzi respondentami darovanie hotovosti a poukážok pod stromček (porovnávali sa roky 2019 vs. 2015). Podceniť toky tovaru a logistiku v tomto období ale môže mať pre obchodíka následky, minimálne v rovine reputácie.


Na masívny presun nákupov do obdobia výpredajov sa obchody spoľahnúť nehodlajú. Napokon aj prvotným zámerom aktivity Black Friday bolo „naštartovať“ vianočné nákupy a rozdeliť nákupnú špičku aspoň medzi november a december. Obe predvianočné špičky už ale začínajú dosahovať vysokú obchodno-logistickú náročnosť. Vzhľadom na to, že tento rok vyšiel Black Friday na piatok 29.11., tak v pondelok (2.12.) a utorok (3.12.) boli zahltené nielen kuriérske spoločnosti, ale aj Slovenská pošta.


„Pre spotrebiteľov je Black Friday dobrou príležitosťou včas a za dobré ceny vyriešiť vianočné nákupy a vyhnúť sa tak nákupnej horúčke a každoročnému stresu s ktorým sú predvianočné nákupy spojené. S predstihom nakupujú vianočné darčeky najmä ženy, ktoré vo všeobecnosti nakupujú viac vianočných darčekov ako muži. Ale viac ako 40 % Slovákov nakupuje vianočné darčeky on-line až v decembri. Tento rok predpokladajú internetové obchody najväčší nápor v týždni od 16.12. do 22. 12. Najsilnejším nákupným dňom z celého kalendárneho roka býva zvyčajne druhý alebo tretí decembrový pondelok. Osobne očakávam, že tento rok to bude 16. decembra 2019,“ hovorí Ing. Jozef Dvorský, výkonný riaditeľ SAEC.


„DPD odhaduje, že počas siedmich týždňov pred Vianocami, teda už od 4. novembra, sa počet prepravených zásielok zvýši o takmer 60 % oproti zvyšku roka. Na sezónny výkyv pripravuje aj navyšovaním prepravných kapacít. Našu prepravnú kapacitu plánujeme navýšiť tak, aby sme tento nápor bez problémov zvládli. Čas doručenia je pre zákazníkov kľúčový. V najbližších dvoch mesiacoch sa preto o zásielky postará väčšie množstvo ľudí aj kuriérskych vozidiel,“ uvádza pre odborný portál RETAIL magazin.sk Peter Pavuk, generálny riaditeľ kuriérskej spoločnosti Direct Parcel Distribution SK, s.r.o. a dopĺňa: „Špičku očakávame v troch vlnách. Prvá bola po takzvanom Black Friday, čo pre nás znamená výrazné zvýšenie počtu zásielok v po ňom nasledujúcich dvoch pracovných dňoch – pondelok a utorok 2. a 3. 12. S druhým predvianočným náporom počítame už štandardne v termínoch 19. a 20. 12., kedy doručujeme darčeky objednané v posledných dňoch pred Vianocami. Tretia vlna bude nasledovať v druhom a treťom januárovom týždni, kedy budú zákazníci vracať a vymieňať vianočné darčeky.“


„Najvyššie objemy v prepravných službách pre e-commerce zaznamenávame medzi 17. - 18.12. pretože postupne si aj naši klienti zvykli na potrebu upozorniť svojich zákazníkov o termíne objednania v predstihu tak, aby mali istotu, že sa im do Vianoc zásielky doručia. Už na začiatku novembra sme odporučili našim zákazníkom, aby počítali s tým, že najneskorší termín pre expedíciu vianočných zásielok je 17. 12. Po tomto termíne samozrejme doručujeme štandardne, ale narastá riziko, že zásielka nemusí byť doručená včas. Počítame až s trojnásobným nárastom objemu zásielok a tiež s možnou nepriazňou počasia. Tohtoročná sezóna je navyše ovplyvnená aj plánovaných odchodom DHL Parcel SK z trhu (pozn. red. odchod bol avizovaný na koniec januára 2020), nakoľko ich klienti masívne prechádzajú ešte aj teraz k iným operátorom, takže tí potom zaznamenávajú výrazné medziročné nárasty zásielok,“ komentuje trh Ing. Dušan Vilhan, obchodný riaditeľ Geis SK a pokračuje: „Na vianočnú sezónu sa pripravujeme od letných mesiacov a neočakávame žiadne zásadné problémy. Samozrejme je to aj o výpomoci, bez nej by to nešlo. Každá prepravná spoločnosť má túto situáciu veľmi podobnú. Pomáhame si aj rozvozom počas víkendu (sobota), aby sme čo najviac balíkov doručili v termíne pred Vianocami.“


Edukujte zákazníka o možnostiach platby a odberu


J. Dvorský pre RETAIL magazin.sk uviedol, že pripravenosť internetových obchodov na vianočnú sezónu je z roka na rok lepšia: „Zlepšuje sa nielen logistika v samotných internetových obchodoch, ale aj doručovacie služby, možnosti platby a informovanosť smerom k zákazníkom, čiže napríklad 3-4 dni pred Vianocami (v sobotu 21.12.2019) bude možné bez obáv nakupovať väčšinu tovarov ktoré sú na sklade v internetovom obchode. Pri osobnom odbere v kombinácii s vhodným typom platby môžu oneskorenci využiť aj pondelok 23.12.2019.“


„DPD doručí pred Vianocami všetky zásielky, ktoré nám budú odovzdané na prepravu do 17. 12. 2019. Odporúčame odosielateľom zohľadniť tento termín pri spracovávaní svojich zásob, plánovaní toku tovaru a vyskladňovaní tovaru. Pre plynulosť prepravy by sme ešte B2B zákazníkom odporúčali v predvianočnom čase využívať na odosielanie tovaru najmä pracovné dni mimo pondelkov, ktoré dominantne využívajú internetové obchody na odoslanie víkendových objednávok súkromným príjemcom. Menším internetovým obchodom odporúčame predzásobiť sa aspoň najpredávanejšími položkami. Umožní im to pred Vianocami obslúžiť väčší počet zákazníkov,“ radí P. Pavuk.


„Partnerom odporúčame hlavne poskytnúť svojim klientom najneskoršie termíny objednania tovaru, ktoré sa dajú spojiť s doručením do očakávaného termínu. Nenechávať si veci na poslednú chvíľu, pretože potom je možnosť, že sa do Vianoc nestihne zásielka doručiť celkom reálna,“ upozorňuje D. Vilhan.


Reťazce z prevahou predaja potravín už vedia, že je vhodné predzásobiť sa niektorými tovarovými položkami. Agentúra Nielsen napríklad uvádza index rastu niektorých položiek pričom Index 1,0 = žiadny rast ani pokles; index 2,9 znamená, že položka má +190 % vyššie priemerné týždenné tržby v priebehu vianočného obdobia oproti zvyšku roka. Ozdoby na pečenie tak majú index rastu 5,0, stužené rastlinné tuky 4,7, cukríky mix 3,9, mrazené ryby 3,5, majonéza 3,2, šumivé víno a sekty 2,9, čokoláda 2,8, hračky 2,7 a čaje 2,6. V sektore kamenných predajní je predpoklad, že špička veľkých vianočných nákupov bude v piatok 20.12. Počas víkendu a v pondelok 23.12. budú spotrebitelia realizovať len doplňovacie nákupy.


„Zákazníci, ktorí chcú mať istotu, že darčeky pre svojich blízkych stihnú položiť pod vianočný stromček, by mali produkty z nášho e-shopu objednať najneskôr 17. decembra. Tento termín platí pre zásielky s doručením priamo domov a tiež na pobočky Slovenskej pošty a do balíkoboxov,“radí Sabina Boudová, marketingová špecialistka DATART-u.


Počet odberných miest sa bude navyšovať


Podľa prieskumu FOCUS pre PARTNERS GROUP až 27 % respondentov nevedelo ešte v októbri, aké darčeky kúpi, 17 % respondentov sa rozhodne na poslednú chvíľu a 1% dokonca v deň Vianoc (čo je už ale neskoro, nakoľko obchody sú zo zákona zatvorené). Objednávky na poslednú chvíľu značne komplikujú dodanie tovaru. Neustále zvyšovanie rýchlosti doručenia je ale jedným z hlavných trendov logistike a zasielateľstve. Konkurenčnou výhodou sa stáva doručenie v rovnaký deň alebo dokonca do niekoľkých hodín od vytvorenia objednávky.


Z prieskumu spoločnosti WebMedea services s.r.o. vyplýva, že zákazníci tieto trendy poznajú: v novembri a decembri ľudia v porovnaní s predchádzajúcimi mesiacmi vyhľadávajú v internetových vyhľadávačoch vo veľkom doručenie do druhého dňa, v decembri až 2-krát viac ako v auguste a 3-krát viac ako vo februári.


Predvianočný nápor na logistiku a kuriérov pomáhajú aspoň čiastočne zvládať výdajné, odberné miesta. Zákazník si môže vyzdvihnúť zásielku podľa vlastných časových preferencií. Dnes už takmer všetky doručovateľské firmy ponúkajú takéto odberné miesta a rôzne uzamykateľné boxy. Vzhľadom k tomu, že počet nákupných centier a retail parkov sa rozširuje aj do obcí pod 5000 obyvateľov, vzniká tak príležitosť aj pre e-tailerov, aby v týchto projektoch mali svoje výdajné miesta.


Povianočná reverzná logistika


Po sviatkoch je zasa potrebné sa pripraviť na nápor vratiek. Týka sa to hlavne nepotravinových sektorov ako sú elektronika, hračky a odevy, obuv alebo doplnky. Vratky nie sú jav, ktorý by vznikol nástupom e-commerce a možnosťou tovar vrátiť do 14 dní. Je to podobný mechanizmus nákupného správania, ako skúšobná kabínka s oblečením v kamenných prevádzkach, kam si zákazník/zákazníčka vezme tri rôzne veľkosti alebo farby a kúpi si vo finále len jeden kus.


Mnohí spotrebitelia - obdarovaní budú riešiť nevhodné darčeky predajom na rôznych on-line burzách typu Bazoš, eBay alebo Carovnapolicka. Logistika v tomto prípade dopadne na bedrá koncového zákazník, ktorý zvyčajne využije služieb pošty alebo kuriérov. Novinkou na trhu Customer to Customer (C2C) je poslať zásielku prostredníctvom Zásielkovnňa.sk.


„Zákazníkovi stačí v aplikácii dostupnej pre Android aj iOS zadať meno príjemcu, jeho telefón a e-mail, vybrať cieľové výdajné miesto alebo zadať adresu pre doručenie kuriérom. Ako posledné bude potrebovať platobnú kartu. Platenie je rýchle a bezpečné. Prebieha on-line cez platobnú bránu. Zásielku môže poslať v rámci Slovenska alebo Čiech. Cenu vidí vždy prehľadne a bez skrytých poplatkov. Po zaplatení je u nás zásielka zaevidovaná, čo potvrdí správa o vygenerovanom hesle. Potom stačí iba zásielku správne zabaliť a doniesť na naše najbližšie podacie miesto, kde zákazník zadá heslo, obsluha ju prevezme, vytlačí štítok a odošle,“ vysvetľuje princíp fungovania služby Alexander Jančo, CEO Zásielkovňa. Služba už úspešne funguje v Česku a onedlho ju spoločnosť spustí aj v Maďarsku.

 

Juraj Turzo
Ilustračné foto: Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona


newsletter optin




Video

Retail Summit 2020 v 100 sekundách

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail