Rastúca obľuba privátnych značiek
- Podrobnosti
- Uverejnené utorok, 26. apríl 2016
Podiel vlastných značiek maloobchodných reťazcov na Slovensku momentálne patrí k jedným z najvyšších v regióne strednej a východnej Európy. V roku 2015, viac ako jednu štvrtinu svojich výdavkov na potraviny a drogériu smerovali slovenské domácnosti práve na kúpu tzv. privátnych značiek reťazcov. Tento podiel sa mierne posilnil predovšetkým v prvej polovici roka 2015.
Zvyšujúca úroveň nakupovania v akciách zasiahla dokonca už aj privátne značky, ktoré boli vo väčšej miere nakupované práve v akciách.
Najvyšší podiel privátnych značiek v súčasnosti nájdeme najmä v diskontoch, kde skoro tri štvrtiny výdavkov minú domácnosti na takýto sortiment. Po diskontoch nasledujú menšie samoobsluhy, hypermarkety a supermarkety s podpriemerným podielom. Najnižší, aj keď rastúci, podiel je vidieť v drogériách, kde podiel privátnych značiek dosahuje úroveň necelých 17 %.
Nadpriemerne si do košíka vkladáme vlastné značky reťazcov, hlavne pokiaľ ide o papierové produkty, balené potraviny a takisto tovary starostlivosti o domácich miláčikov. Najmenej je to práve v oblasti osobnej starostlivosti a hygiene.
Do budúcnosti môžeme očakávať ďalší rozvoj privátnych značiek podporený väčšou diferenciáciou (prémiové vs mainstream vs. economy) a ich pozicioning voči značkám, čo naznačujú v súčasnosti aj skutočnosti pri niektorých reťazcoch. Otázna bude akceptácia týchto privátnych značiek kupujúcimi pod tlakom rastúceho nakupovania značkových výrobkov v akciách, ako aj celkový efekt, ktorý majú privátne značky pre reťazec - zvyšovanie lojality k nákupnému miestu vďaka privátnym značkám.
Ladislav Csengeri
Consumer Panel Services Director CZ/SK, GfK