KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Mall.sk: Trendy v nákupnom správaní v období pandémie koronavírusu

Nástup pandémie nového koronavírusu a súvisiace razantné preventívne opatrenia mali okrem iného za následok aj výrazné zmeny v nákupnom správaní Slovákov. Drvivá väčšina nákupov sa presunula do online priestoru, pričom zákazníci začali na webe vyhľadávať sortiment, ktorý boli predtým zvyknutí nakupovať len v kamenných predajniach.


„Prvou reakciou na novú situáciu bol enormný nárast záujmu o tovar dennej spotreby, predovšetkým o trvanlivé potraviny. Boli sme prvý e-shop na Slovensku, ktorý v danej situácii tento sortiment tak výrazne rozšíril. V súčasnosti je už záujem o tento druh tovaru o niečo nižší, no stále máme v ponuke takmer tisícku položiek, pričom na Mall.sk predávame približne 2,5 krát viac potravín ako v Česku,“ hovorí Igor Matejov, COO MALL Group a pokračuje: „Pandémia priviedla na internet aj veľké množstvá nových zákazníkov, medzi nimi aj takých, ktorí predtým internetovému obchodu príliš nedôverovali. Sú to napríklad starší ľudia, ktorých predtým od online nakupovania odrádzali digitálne platobné metódy. V posledných týždňoch jasne vidíme, že nás títo zákazníci navštevujú opakovane a stále častejšie – hlavne kvôli nákupu vecí dennej spotreby“.


Viac bezhotovostných platieb


Zákazníci sa počas uplynulého obdobia snažili čo najviac znížiť kontakt s okolím, čo malo za následok aj zmeny v preferenciách platobných metód. „Dominujú bezhotovostné platby. Tie v apríli tvorili viac ako 80 % všetkých transakcií, čo predstavuje nárast o 45 % oproti rovnakému obdobiu vlani. Naopak hotovostné platby našich zákazníkov poklesli o 67 %, z 53 na 15 %,“ vysvetľuje I. Matejov.


Podobne je to aj s výberom spôsobu doručenia. Kým za bežných podmienok dávajú ľudia prednosť výdajnom miestam pred doručením na adresu, kvôli šíreniu nového koronavírusu sa tento pomer dramaticky zmenil. Väčšina zákazníkov si nechávala svoje objednávky doručiť domov, vo viac ako 80 % pritom išlo o bezkontaktné doručenia, kedy sa s kuriérom vôbec nestretli.


„S postupným uvoľňovaním bezpečnostných opatrení, otváraním obchodných centier a reštaurácií, sa život ľudí postupne vracia do normálu a zákazníci už si začínajú čoraz viac vyzdvihovať zásielky aj v našich výdajniach,“ dodáva I. Matejov.


Záujem o rúška a dezinfekcie neklesá


Napriek tomu, že protipandemické opatrenia sa postupne uvoľňujú, záujem o ochranné pomôcky na Mall.sk – predovšetkým respirátory, rúška a dezinfekcie – neustáva. „Predpokladáme, že rúška a respirátory sa budú predávať dlhodobo a máme ich na skladoch dostatočné zásoby,“ hovorí I. Matejov a pokračuje: „Záujem o ochranné pracovné pomôcky narástol od vyhlásenia núdzového stavu o 7863 percent. Rovnako tak je stále vysoký záujem o teplomery, najmä bezkontaktné, kde sa dopyt zdvihol o 1280 percent.“ Veľkú časť ochranných pomôcok v súčasnosti nakupujú najmä firmy a podnikatelia, ktorí musia vybaviť svoje prevádzky či zamestnancov.


„Keďže firmy a podnikatelia sú zo zákona povinní vybaviť svoje prevádzky množstvom nových ochranných prvkov, vytvorili sme na Mall.sk sekciu s ponukou potrebných produktov. Na jedinom mieste tak nakúpia v nej všetko potrebné – od rukavíc, rúšok a ochranných štítov, cez dezinfekcie, čistiace prostriedky až po bariéry z plexiskla a informačné nálepky upozorňujúce na nové pravidlá,“ dodáva I. Matejov.


Aktuálne nákupné trendy


Kým v marci prevažoval záujem o športové indoorové vybavenie, ako sú rotopedy, činky a ďalšie posilňovacie stroje, so zlepšujúcim sa počasím rastie záujem predovšetkým o bicykle (+ 169 %), kolieskové korčule (+ 923 %) či kolobežky (+ 224 %). Stále enormný je záujem o knihy, ktorý v máji medziročne narástol už o 556 %. Zákazníci tiež nakupujú hračky (+157 %) a zariadenia pre deti využiteľné vonku – ide najmä o detské bicykle (+ 317 %), záhradné domčeky (+ 16 3%) a detské bazény (+ 352 %). Blížiaca sa letná sezóna však ovplyvňuje nákupy aj v iných kategóriách.


„Väčšina Slovákov už prehodnocuje svoje plány na leto a uvedomuje si, že veľkú časť tohtoročnej dovolenky strávi v tuzemsku. Extrémny záujem je preto o bazény, ktorých predaje v porovnaní s vlaňajškom vyrástli až o 450 percent. Ľudia tiež nakupujú vírivky, ktorých momentálne posielame desiatky týždenne. Z veľkých kategórií rastú aj záhradné grily a záhradný nábytok, kde sme zaznamenali nárast o 220 percent,“ hovorí I. Matejov a dodáva : „V posledných týždňoch vidíme tiež záujem o stany, spacáky, matrace a ďalšie outdoorové vybavenie. Zatiaľ najväčší záujem je predovšetkým o priestrannejšie rodinné stany a samonafukovacie karimatky.“

 


Zdroj: Mall.sk

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk