KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Značka Jar si tento rok pripomína 60. výročie

Po prvý krát si mohli slovenské gazdinky Jar zakúpiť už v roku 1960. Išlo vtedy o prelomový vynález, ktorý výrazne zjednodušil domáce práce. Dovtedy sa na umývanie riadov používala sóda, piesok, ocot alebo citrón.

 

jarilustrak

 

„Na príprave Jari pracovali v Rakone od roku 1955, pričom vývoj toho najlepšieho zloženia trval 2 roky. Otestovali sme mnoho verzií, až sme konečne našli tú ideálnu! Zrazu stačila len jedna lyžica čistiaceho prostriedku na 5 litrov horúcej vody, a pokiaľ bola zreteľná pena, čistiaci účinok fungoval,“ popisuje začiatky nového čistiaceho prostriedku Petr Nejman, ktorý pracoval v Rakone od roku 1959.

 

Tvar fľašky bol tiež pravidelne vylepšovaný s dôrazom na funkčnosť a najmodernejší dizajn. Najprv sa Jar predávala v skle, od roku 1965 vo fľaškách z PVC fólie a od roku 1974 v plastových fľaškách HDPE. Vývoj dospel až k dnešným 100 % recyklovateľným obalom a fľaškám Jar Ocean Plastics, ktoré sú čiastočne vyrábané z plastového plážového odpadu.


„Jar patrí medzi dôveryhodné značky už 3 generácie. Zapadá do misie spoločnosti Procter & Gamble – uľahčuje ľuďom život a prináša im pozitívnu zmenu. Značka sa stala synonymom pre čistiace prostriedky, patrí do nášho portfólia. Za svoj život Jar stihla urobiť radosť mnohým ľuďom a veríme, že bude stále taká obľúbená ako doposiaľ,“ oceňuje význam Jari Zdeněk Řiháček, Country Manager Procter & Gamble.

 

Jar – 60 rokov čistiacej sily


• Jar sa začala predávať v októbri roku 1960, ochranná známka pre prvý tekutý čistiaci prostriedok Jar bola registrovaná o rok skôr.


• Na výber pomenovania produktu bola vyhlásená súťaž medzi zamestnancami. Víťazka za svoj návrh dostala 100 Kčs. Pre porovnanie - priemerný plat v Rakone sa vtedy pohyboval okolo 600 Kčs. Nikdy nevysvetlila, čo jej návrh znamená, a tak sa traduje, že Jar získala svoje meno podľa začiatočných písmen priezvisk jeho tvorcu Mojmíra Ranného a vtedajšieho riaditeľa podniku Rakona v Rakovníku Jaromíra Janečka, kde sa čistiaci prostriedok začal vyrábať a vyrába sa dodnes.


• Na príprave Jari v Rakone pracovali od roku 1955, príprava samotného zloženia trvala 2 roky.


• Pred Jarou sa používala na umývanie riadu sóda, piesok, ocot alebo citrón.


• Celú svoju históriu sa Jar vyrába v továrni Rakona v Rakovníku. História Rakony sa píše od roku 1875, keď František Otta otvoril v Rakovníku svoju prvú mydláreň – predchodcu dnešnej Rakony.


• Prvá Jar sa dávkovala v množstve dve polievkové lyžice na desať litrov horúcej vody a čistiaci účinok trval, kým bola pena viditeľná. Prvá inovácia prišla v roku 1964, kedy bolo vylepšené zloženie. Dávkovanie mohlo byť znížené na polovicu. Nová Jar sa nazývala Jar Extra.


• Najskôr sa Jar predávala v skle (na začiatku v objeme 250 ml, neskôr 500 ml), od roku 1965 vo fľašiach z PVC fólie, od roku 1974 v plastových fľašiach HDPE s obsahom 450 gramov.


• Ikonické produkty: Jar (rok 1960) → Jar Extra (rok 1964) → Jar 75 (uvedená na trh v roku 1973, prostriedok získal ocenenie na chemickom veľtrhu v Bratislave za kvalitu čistenia riadov, starostlivosti o pokožku a vôňu) → Jar 80 (uvedená v roku 1979) → Jar Prim, Jar Super (obsahovali látky, ktoré sa starajú o pokožku) → Jar 90.


• V roku 1991 kúpila Rakonu americká firma Procter & Gamble. Od tej doby Jar prešla mnohými zmenami zloženia, ale po desiatky rokov si populárne meno zachovala.


• V Rakone sa vyrába aj značka Fairy s rovnakým zložením ako Jar – ide o prostriedok na umývanie riadov určený pre zahraničný trh.


• V roku 2008 boli pod značkou Jar uvedené na trh aj tablety do umývačiek riadu.

 

Zdroj: Procter & Gamble

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk