Značka Jar si tento rok pripomína 60. výročie

Po prvý krát si mohli slovenské gazdinky Jar zakúpiť už v roku 1960. Išlo vtedy o prelomový vynález, ktorý výrazne zjednodušil domáce práce. Dovtedy sa na umývanie riadov používala sóda, piesok, ocot alebo citrón.

 

jarilustrak

 

„Na príprave Jari pracovali v Rakone od roku 1955, pričom vývoj toho najlepšieho zloženia trval 2 roky. Otestovali sme mnoho verzií, až sme konečne našli tú ideálnu! Zrazu stačila len jedna lyžica čistiaceho prostriedku na 5 litrov horúcej vody, a pokiaľ bola zreteľná pena, čistiaci účinok fungoval,“ popisuje začiatky nového čistiaceho prostriedku Petr Nejman, ktorý pracoval v Rakone od roku 1959.

 

Tvar fľašky bol tiež pravidelne vylepšovaný s dôrazom na funkčnosť a najmodernejší dizajn. Najprv sa Jar predávala v skle, od roku 1965 vo fľaškách z PVC fólie a od roku 1974 v plastových fľaškách HDPE. Vývoj dospel až k dnešným 100 % recyklovateľným obalom a fľaškám Jar Ocean Plastics, ktoré sú čiastočne vyrábané z plastového plážového odpadu.


„Jar patrí medzi dôveryhodné značky už 3 generácie. Zapadá do misie spoločnosti Procter & Gamble – uľahčuje ľuďom život a prináša im pozitívnu zmenu. Značka sa stala synonymom pre čistiace prostriedky, patrí do nášho portfólia. Za svoj život Jar stihla urobiť radosť mnohým ľuďom a veríme, že bude stále taká obľúbená ako doposiaľ,“ oceňuje význam Jari Zdeněk Řiháček, Country Manager Procter & Gamble.

 

Jar – 60 rokov čistiacej sily


• Jar sa začala predávať v októbri roku 1960, ochranná známka pre prvý tekutý čistiaci prostriedok Jar bola registrovaná o rok skôr.


• Na výber pomenovania produktu bola vyhlásená súťaž medzi zamestnancami. Víťazka za svoj návrh dostala 100 Kčs. Pre porovnanie - priemerný plat v Rakone sa vtedy pohyboval okolo 600 Kčs. Nikdy nevysvetlila, čo jej návrh znamená, a tak sa traduje, že Jar získala svoje meno podľa začiatočných písmen priezvisk jeho tvorcu Mojmíra Ranného a vtedajšieho riaditeľa podniku Rakona v Rakovníku Jaromíra Janečka, kde sa čistiaci prostriedok začal vyrábať a vyrába sa dodnes.


• Na príprave Jari v Rakone pracovali od roku 1955, príprava samotného zloženia trvala 2 roky.


• Pred Jarou sa používala na umývanie riadu sóda, piesok, ocot alebo citrón.


• Celú svoju históriu sa Jar vyrába v továrni Rakona v Rakovníku. História Rakony sa píše od roku 1875, keď František Otta otvoril v Rakovníku svoju prvú mydláreň – predchodcu dnešnej Rakony.


• Prvá Jar sa dávkovala v množstve dve polievkové lyžice na desať litrov horúcej vody a čistiaci účinok trval, kým bola pena viditeľná. Prvá inovácia prišla v roku 1964, kedy bolo vylepšené zloženie. Dávkovanie mohlo byť znížené na polovicu. Nová Jar sa nazývala Jar Extra.


• Najskôr sa Jar predávala v skle (na začiatku v objeme 250 ml, neskôr 500 ml), od roku 1965 vo fľašiach z PVC fólie, od roku 1974 v plastových fľašiach HDPE s obsahom 450 gramov.


• Ikonické produkty: Jar (rok 1960) → Jar Extra (rok 1964) → Jar 75 (uvedená na trh v roku 1973, prostriedok získal ocenenie na chemickom veľtrhu v Bratislave za kvalitu čistenia riadov, starostlivosti o pokožku a vôňu) → Jar 80 (uvedená v roku 1979) → Jar Prim, Jar Super (obsahovali látky, ktoré sa starajú o pokožku) → Jar 90.


• V roku 1991 kúpila Rakonu americká firma Procter & Gamble. Od tej doby Jar prešla mnohými zmenami zloženia, ale po desiatky rokov si populárne meno zachovala.


• V Rakone sa vyrába aj značka Fairy s rovnakým zložením ako Jar – ide o prostriedok na umývanie riadov určený pre zahraničný trh.


• V roku 2008 boli pod značkou Jar uvedené na trh aj tablety do umývačiek riadu.

 

Zdroj: Procter & Gamble

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona


newsletter optin




Video

Retail Summit 2020 v 100 sekundách

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail