KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Ako sa vyvíja predaj typicky letného potravinového tovaru?

Spolu s prieskumnou agentúrou Nielsen sme sa zamerali na vybrané letné sortimenty – cestoviny, dehydratované hotové jedlá, marinády, kečupy a horčice. V krátkom prehľade uvádzame stručný vývoj predaja týchto sortimentov v období od júna 2018 do mája 2019.


Slovenskí spotrebitelia minuli na cestoviny, dehydratované hotové jedlá, marinády, horčice a kečupy v poslednom roku viac ako 66 miliónov €. Údaje vyplývajú z maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen v období posledných 12 mesiacov (od júna 2018 do mája 2019). Medziročne tak došlo k nárastu tržieb okolo 2 %, kým celková spotreba mierne klesla o 1 %.


Najvýznamnejšou kategóriou sú cestoviny, ktoré tvoria polovicu z tržieb tejto skupiny. Spotrebitelia za ne zaplatili ročne viac ako 33 miliónov €, čo predstavuje nárast o 373 tisíc € v porovnaní s predošlým rokom. Avšak spotreba už tretí rok po sebe pokračuje v poklese, za posledný rok sa nakúpilo okolo 20 tisíc ton cestovín (- 1 %).


Dlhodobo platí, že najviac nakupujeme špagety, ktoré sú aj najrýchlejšie rastúcim segmentom. Druhým preferovaným typom sú kolienka a trojicu uzatvárajú fliačky resp. štvorčeky.


S letným obdobím sa úzko spájajú aj dobré grilovačky, kde doplnkom k rôznym pochúťkam býva práve kečup alebo horčica. Obom kategóriám sa z pohľadu tržieb v poslednom roku na našom trhu darilo, kečupom o niečo viac. Na tie sme minuli celkom 13,9 milióna €, čo predstavuje o takmer 600 tisíc € viac ako rok predtým. Ročné tržby za horčice narástli iba o 22 tisíc € na celkovú úroveň 11,6 milióna €. Spotreba kečupov aj horčíc však medziročne klesá.


Menším segmentom, ktorý ku grilovaniu taktiež patrí, sú marinády. Na tie sme v poslednom roku minuli 800 tisíc € (+ 4 %), pričom dopyt po nich narástol o 9 %. Na trhu nájdeme rôzne druhy, medzi päticou favoritov sa nachádza najmä univerzálna marináda na grilovanie, teda bez nejakej špeciálnej receptúry, ďalej sú to marinády na kuracinu, pikantná medová, medová príchuť alebo barbecue.


S letom a dovolenkami súvisia aj jedlá určené na rýchlu prípravu raňajok či obedov v podobe dehydratovaných hotových jedál. Týmto jedlám sa v posledných rokoch darí a ich tržby predstavovali 6,7 milióna € (+ 7 %), súčasne rastie aj ich konzumácia na úroveň 782 ton (+ 6 %). Väčšinu predaja tvoria sladké ryžové jedlá, či ovsené kaše a až za nimi sú dehydrované cestoviny s omáčkou.

 

letne sortimenty

 

Zdroj a graf: Nielsen.


Poznámka: Ide o celkový trh SK (maloobchodný trh predajní s potravinami a zmiešaným tovarom, bez Metra), obdobie Jún 2018 – Máj 2019.

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk