Prieskum: Slováci nechcú poľské mäso
- Podrobnosti
- Uverejnené streda, 10. apríl 2019
Začiatkom tohto roka sa Slovenskom prevalila kauza s poľským mäsom a reakcie nenechali na seba dlho čakať. Až 74 % Slovákov a Sloveniek si po kauze začalo všímať pri kúpe mäsa krajinu pôvodu.
Hovoria o tom výsledky reprezentatívneho prieskumu, ktorý na vzorke 507 respondentov urobila agentúra 2muse v polovici marca 2019.
Nákupné správanie zákazníkov sa po kauze s problematickým mäsom z Poľska zmenilo. Kým pred ňou si krajinu pôvodu zisťovala menej ako polovica ľudí, teraz si všímajú krajinu pôvodu a kupujú len také mäso, o ktorom vedia odkiaľ pochádza. Nájdu sa však aj zákazníci, ktorí mäso z Poľska do svojich košíkov nevkladali ani predtým. „Poľské mäso som nekupovala ani pred spomínanou kauzou, keďže káuz ohľadom poľského mäsa bolo viac už aj v minulosti,“ hovorí zákazníčka v prieskume. A pridáva sa k nej ďalšia: „Nikdy som nekupovala vedome poľské mäso, ale teraz som obzvlášť opatrnejšia a pozornejšia pri výbere krajiny pôvodu. Vždy keď je to možné, dávam prednosť slovenským chovateľom.“
Až 88 % oslovených ľudí hovorí, že kupujú slovenské mäso. České mäso kupuje 31 % ľudí, maďarské 15 % a nemecké 7 %. Len 2 % Slovákov naďalej zostali verní poľskému mäsu.
BILLA si zakladá na kvalite mäsa a jeho dodávke zo špičkových chovov. „Našimi hlavnými farmami, z ktorých putuje mäso do našich predajní, sú Jurov, Veľký Ďur, Tajná, Liptov a Padáň. Zvieratá tu dostávajú nutrične vyvážené krmivo a od narodenia sú v starostlivosti odborníkov s dlhoročnými skúsenosťami v odbore. Naši pracovníci pravidelne podrobujú mäso previerkam kvality a dbajú na dodržiavanie prísnych hygienických predpisov. Náš mäsový sortiment je prejavom úcty k zákazníkovi, ale aj k slovenským podnikateľom,“ zdôrazňuje hovorkyňa siete BILLA, Kvetoslava Kirchnerová. BILLA garantuje ponuku 100-percentne slovenského mäsa pod vlastnou privátnou značkou Slovenská farma. Práve lokálnym chovateľom mäsa zákazníci aj najviac dôverujú.
Poznať názory a nákupné zvyklosti svojho zákazníka cez rôzne prieskumy je podľa analytika obchodu Ľubomíra Drahovského primárnou úlohou každej úspešnej obchodnej spoločnosti. „Z toho dôvodu odhalená aféra dovozu poľského mäsa na Slovensko spôsobila nutnosť analýz postojov k zmenám názorov kupujúcich na tento sortiment. Je pozitívne, ak prieskum ukazuje také vysoké percento záujmu kupujúcich o produkciu slovenského mäsa,“ hovorí Ľ. Drahovský. Ako však ďalej poznamenáva, chovateľské a spracovateľské kapacity mäsopriemyslu na Slovensku nie sú v súčasnosti schopné dodať do maloobchodných sietí také objemy tohto sortimentu, ktoré by vysoké percentá záujmu pokryli.
„Na druhej strane je to prirodzene impulz pre všetkých zúčastnených v potravinovom reťazci, aby tento záujem svojou výrobou a ponukou v maloobchodných sieťach zabezpečili,“ zdôrazňuje odborník v oblasti maloobchodu.
Rozhodujúcimi faktormi pri kúpe mäsa je okrem krajiny pôvodu, čerstvosť, cena a to, či sa mäso predáva v akciovej ponuke. A ako si Slováci zvyčajne zisťujú pôvod mäsa pri kúpe? Drvivá väčšina z nich hľadá túto informáciu na etikete balenia. Druhou najčastejšou odpoveďou bolo, že hľadajú informácie u predavača.
Mäso patrí medzi dôležité zložky nášho jedálnička a potvrdzuje to aj prieskum. „Slováci sú mäsový národ a nezmenilo to ani dianie za posledné mesiace. Traja z piatich ľudí najčastejšie jedia mäso 3 až 4 krát do týždňa. Približne tretina ľudí dokonca konzumuje mäso takmer každý deň,“ hovorí Ľudmila Chovancová z prieskumnej agentúry 2muse.
Prvú priečku rebríčka najobľúbenejšieho mäsa si delí hydina a bravčové mäso. S väčším odstupom je to potom hovädzie mäso a ryby a morské plody. Po nich je to teľacie, králičie mäso a divina. Najradšej si ho vypýtajú priamo pri mäsiarskom pulte.
*Prieskum „Vnímanie a nákup mäsa pred a po kauze s poľským mäsom“ realizovala agentúra 2muse, na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie v termíne 11.3-18.3.2019.
Zdroj: BILLA, redakcia, 2muse