KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Aké potraviny sú v decembri najviac nakupované?

Prieskumná agentúra Nielsen pripravila zaujímavý prehľad toho, čo sa najčastejšie koncom roka, alebo aj počas zimy, objavuje v nákupných košíkoch Slovákov.


Počas zimy celkovo rastie dopyt po čaji, avšak práve december je zvyčajne dominantným mesiacom roka z pohľadu tržieb – najviac sa na Slovensku utráca za ovocné čaje (40 %), ktoré sú najpredávanejšími typmi a zároveň vykazujú aj najvyššiu sezónnosť pred sviatkami.


Sezóna zmrzliny síce prichádza s teplejším počasím, no december je mesiacom, kedy jej spotreba v rodinných baleniach, t.j. vo vaničke alebo v dóze, prekonáva najobľúbenejšie jednoporciové zmrzliny. Aj napriek chladnejšiemu počasiu sa vtedy predá okolo 140 tisíc litrov rodinných balení.


Až 25 % všetkých mrazených rýb a mrazených polotovarov z rýb sa nakupuje v priebehu decembra. Najčastejšou voľbou pri kúpe mrazených rýb býva podľa zistení Nielsen pred sviatkami aljašská treska a morská šťuka, ktoré tvoria spolu takmer polovicu tržieb všetkých mrazených rýb. Pri mrazených polotovaroch dominujú produkty z aljašskej tresky (viac ako 50 % z polotovarov), väčšinu tvoria rybie prsty.


Najviac sa balených mrazených rýb predáva vo forme filiet - až 49 %, avšak každoročne pribúda podiel mrazených rýb v bloku, t.j. filé (47 %). Tržby za mrazené ryby v celku tvoria celoročne necelé 4 percentá, avšak v čase sviatkov toto percento klesá len na 2 %, keďže v tomto čase preferujeme nákup čerstvých celých rýb.
Až 30 % z celoročných maloobchodných tržieb sektov a šumivých vín sa realizuje v poslednom mesiaci roka. Jednoznačným favoritom sú biele sekty, ktoré tvoria takmer 90 % z celkových tržieb.


Napriek obľúbenosti sektov, šumivých aj stolových vín je najpredávanejším alkoholickým nápojom podľa Nielsen v decembri pivo, ktorého tržby z roka na rok rastú – pred tromi rokmi, v decembri 2015, generovalo alkoholické pivo 16 miliónov € a minulý rok to bolo až 18,5 milióna €.


Z obľúbeného stolového vína si najradšej doprajeme biele víno, ktoré tvorí až polovicu z celkových tržieb. 4 z 10 minutých € putuje na červené víno a len 1 z 10 € utratíme za ružové víno.


Najpredávanejším typom čokoládových cukroviniek z hľadiska tržieb sú pred sviatkami dezerty: z koláča celkových tržieb si ukrajujú až jednu tretinu, kým v priebehu roka sú jednotkou tabuľkové čokolády.


Aj kávy kupujeme najviac v poslednom mesiaci roka. Tržby sú o 10 až 17 % vyššie ako je priemer počas zvyšku roka. Najviac míňame za mletú kávu (43 %), instantnú (38 %) a za kávové špeciality, ako sú napr. 3 v 1, cafe latte, cappuccino, atď. (10 %).


Aj predaj majonéz kulminuje v decembri a utratí sa za ne približne štvrtina z celoročných
tržieb. Minuloročné tržby za majonézy v decembri atakovali hranicu 2 milióny € čo je
skoro trojnásobne viac ako priemerné mesačné tržby.


V decembri tiež pečieme so stuženými rastlinnými tukmi výrazne viac ako kedykoľvek v roku, o čom svedčí fakt, že ich spotreba v tomto mesiaci tvorí viac ako tretinu predaja (37 %) a dostáva sa na hranicu 170 ton.
Rastú tiež predaje za ozdoby a polevy na torty, ktorých sa v decembri predá trojnásobne
viac ako v mesačnom priemere zvyšku roka.


Zdroj: Nielsen, Obchody s potravinami a zmiešaným tovarom SK, s vylúčením Metra

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk