volba spotrebitela 450x1017 left

Prestavby starších centier a obchodných domov majú aj určité výhody

Hoci sú v Európe v oblasti výstavby nákupných centier momentálne najaktívnejšie krajiny východnej Európy, nezaostáva ani západná Európa. V západnej Európe sa momentálne najviac stavia vo Veľkej Británii.


V tejto krajine je vo výstavbe 460 tis. m² plôch nákupných centier, vo Francúzsku je to len o niečo menej, 409 tis.m2 . Prvú trojku prekvapivo uzatvára zotavujúca sa španielska ekonomika (345 tis. m²). Trendom v investíciách do budovania nákupných plôch je najmä rozširovanie existujúcich centier, a to najmä na západoeurópskych trhoch. Až 20 % nákupných centier v regióne EMEA, predovšetkým vo Veľkej Británii, Írsku a v Rakúsku, pripravuje istú formu rozšírenia.


Výnimkou v globálnych trendoch nie je ani slovenský trh. „Budovanie nových nákupných centier alebo ich rozširovanie bude v roku 2017 a v nasledujúcich rokoch sústredené v mestách, s dlhodobým nedostatkom modernej prenajímateľnej plochy. V mestách, v ktorých sa saturácia maloobchodných plôch blíži k svojim limitom sú trendom prestavby starších obchodných domov z čias socializmu na moderné nákupné centrá,“ uvádza Peter Pohanka, riaditeľ oddelenia maloobchodných prenájmov poradensko-konzultačnej spoločnosti CBRE.


Výhodou prestavby starších centier je ich umiestnenie v centrách miest bez nutnosti zaberania nových plôch. Naopak, veľkou výzvou pri prestavbách je riešenie parkovania a usporiadania obchodných plôch.


„Obchodné domy vybudované pred tridsiatimi až štyridsiatimi rokmi koncepčne nespĺňajú dnešné požiadavky nájomcov a zákazníkov. Pri prestavbách sa preto pristupuje k výrazným stavebným zásahom, pričom mnohokrát je pôvodná budova prebudovaná od základov,“ dodáva P. Pohanka.


Samostatnou kapitolou pribúdania maloobchodných plôch na Slovensku sú retail parky, ktoré pribúdajú najmä na perifériách krajských miest a v čoraz menších okresných mestách. Najväčšie z nich boli v roku 2017 otvorené v Ružomberku a v Michalovciach.

 

Zdroj: redakcia, CBRE

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikona



Video

Konferencia RETAIL INNOVATIONS 2017: Aký bol 1. ročník?


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail