KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Oplatí sa podnikať v oblasti maloobchodu ?

Údaje o ziskoch slovenských firiem dosiahnutých v roku 2016 sú už k dispozícii, analytici portálu www.indexpodnikatela.sk na vzorke viac ako 110 000 právnických subjektov, ktoré doposiaľ odovzdali účtovné závierky pripravili zaujímavú analýzu k tejto problematike.


V čom sa oplatí podnikať? Na jednotlivé odvetvia sa analytici pozreli z hľadiska rentability tržieb a výnosov a absolútnej hodnoty dosiahnutého zisku. Tento ukazovateľ vyjadruje, koľko eur zisku vyprodukuje 1 euro tržieb a výnosov. V analýze bola do vzorca pre výpočet rentability tržieb a výnosov dosadená výška čistého zisku a daná bola do pomeru s tržbami a výnosmi. Takýmto spôsobom bola vypočítaná rentabilitu pre každú firmu. Následne boli firmy podľa SK NACE zaradené do odvetví, v ktorých podnikajú a vypočítala sa stredná hodnota rentability tržieb a výnosov.


Rebríček bol zostavený na základe strednej hodnoty rentability tržieb a výnosov, konkrétne mediánu, ktorý uvádza, že 50 % podnikov v danom odvetví má vyššiu rentabilitu tržieb a výnosov a 50 % nižšiu hodnotu ako je stredná hodnota odvetvia. Dá sa povedať, že medián je hodnotou, ktorá sa nachádza v strede. Rentabilita tržieb a výnosov poskytuje možnosť lepšieho porovnania jednotlivých odvetví. Okrem tržieb boli do výpočtu zahrnuté aj výnosy najmä z toho dôvodu, že pre firmy pôsobiace napríklad vo finančnej oblasti predstavujú výnosy značnú časť príjmu a podieľajú sa na tvorbe zisku. Zároveň sa predpokladá minimálny vplyv predajov majetku na výnosy v celkovom sledovaní odvetví.
Do analýzy boli zahrnuté firmy rôznych veľkostí, pričom sa vylúčili právnické subjekty pôsobiace v odvetviach ako sú zdravotníctvo, vzdelávanie či výskum a vývoj, ktoré sú v prevažnej miere závislé od štátu.

 

obchodnici 1

 

 

Z grafu je zrejmé, že lídrom v slovenskej ekonomike z hľadiska rentability tržieb a výnosov sú informačné technológie. 1 euro tržieb a výnosov vyprodukuje vo farmaceutickom priemysle približne 6,5 centov čistého zisku. Na druhom mieste sa umiestnil farmaceutický priemysel, pričom 1 euro tržieb a výnosov vyprodukuje približne 5 centov zisku. Prvú trojku uzatvára projektovanie a inžinierske činnosti, kde 1 euro tržieb a výnosov vyprodukuje takmer 5 centov zisku. Na chvoste rebríčka sa nachádzajú odvetvia potravinárstvo, zábava a rekreácia, ubytovanie a stravovanie, pričom v týchto odvetviach tržby až 50% podnikov nevyprodukuje takmer žiadny zisk. Červenou farbou je v grafe zvýraznená hodnota mediánu rentability tržieb a výnosov vo výške 1,71 %, čo znamená že 1 euro tržieb a výnosov vyprodukuje približne 1 cent čistého zisku.

 

obchodnici2

 

Niekoho môže viac zaujať to, aká je priemerná výška zisku v jednotlivých odvetviach. Ako pri predchádzajúcom grafe, aj v tomto sa použil medián na určenie strednej hodnoty zisku v odvetví. Hranicu 10 tisíc eur prekročili iba dve odvetvia, a to energie a farmaceutický priemysel. Výrazne vyššie zisky oproti ostatným dosahujú aj strojárstvo a automobilový priemysel. Naopak, najhoršie je na to ubytovanie a stravovanie, pričom hodnota mediánu zisku po zdanení v tomto odvetví je dokonca záporná. To znamená, že 50 % podnikov v tomto odvetví dosahuje ešte vyššiu stratu ako – 339 eur.

 

Zdroj: www.indexpodnikatela.sk

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk